Lietojums Auseklīša ornamenta motīvi Latvijas teritorijā arheoloģiskajos atradumos parādās somugru apdzīvotajos reģionos 16.–17. gs. Arī turpmākajos gadsimtos tā izplatība galvenokārt saistīta ar lībiešu un votu apdzīvotajiem reģioniem, tādēļ to uzskata par somugriem raksturīgu ornamentu. Arī etnogrāfe Velta Rozenberga norādījusi, ka latvieši šo ornamentu pārņēmuši no somugriem. Auseklītis sastopams cimdu, zeķu un kreklu rakstos, brunčos, segās un arī Lielvārdes jostās. 20. gs. auseklīša ornaments bija izplatīts visā Latvijā, jo īpaši cimdu rakstos.
Īpašu popularitāti auseklītis piedzīvo starpkaru periodā, kad pastiprinās interese par latvisko ornamentu un pieaug tā lietojums ārpus tradicionālā konteksta. Tieši starpkaru periodā, savstarpēji ietekmējoties lingvistiskajai, mitoloģiskajai un vizuālajai interpretācijai, astoņstaru zvaigzni sasaista ar tautasdziesmu rīta zvaigzni Ausekli.
Būtiska nozīme astoņstaru zvaigznes grafiskā attēlojuma vienādošanā ar rīta zvaigznes nosaukumu bija tā izmantojumam Latvijas Aizsargu organizācijas simbolikā. Auseklītis tika plaši izmantota aizsargu karogos, formastērpos, nozīmītēs, apbalvojumos, sporta tērpos, lidmašīnu dizainā un organizācijas namu dekoros. Tāpat aizsargu vispārīgajos tautisko deju un vingrošanas svētkos, kas īpaši kuplu dalībnieku skaitu pulcēja 1937. un 1939. gadā, auseklīša formas tika atveidotas svētku uzveduma horeogrāfijā.

Aizsargu organizācijas divdesmit gadu jubilejai veltīti sporta svētki Uzvaras laukumā. Rīga, 17.06.1939.
Fotogrāfs Eduards Kraucs. Avots: Latvijas Nacionālais arhīvs Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.
Līdztekus rokdarbiem, kuros auseklīša motīvs aizvien bija populārs, tas tika lietots arī lietišķajā dizainā, piemēram, mākslinieka Anša Cīruļa radītajā Rīgas pils Sūtņu akreditācijas zāles interjerā (1923–1929).
Neatkarības atjaunošanas laikā auseklīša simbols bija daļa no nevardarbīgās pretošanās kustības un daudzās no nozīmīgākajām norisēm, jau sākot ar 1987. gadu, tika lietots kā vizuālās atpazīšanas zīme.
Latvijas cilvēktiesību aizstāvības grupa "Helsinki-86" 1987. gadā sāka izdot samizdata žurnālu “Auseklis”, auseklīti lietojot ne vien nosaukumā, bet arī vizuālajā simbolikā.
Nozīmīga loma sabiedrības mobilizēšanā neatkarības atjaunošanas pirmsākumos bija Vides aizsardzības klubam (VAK). Jau kopš VAK pirmsākumiem, organizācijas simbols bija auseklītis. VAK simbola autori ir organizācijas dibinātājs Arvīds Ulme un viņa brālis Juris Putriņš. VAK auseklīša augšējais zars bija zaļā krāsā, apakšējais balts, bet abi horizontālie – sarkani. Izplatītas bija krūšu nozīmītes ar šādu simboliku, kā arī uz VAK biedra kartiņām bija auseklītis.
Latvija Tautas frontes (LTF) oficiālajā simbolikā auseklītis nebija iekļauts, taču tas iemantoja milzu popularitāti, pateicoties LTF līdera Daiņa Īvāna slavenajam džemperim ar auseklīšiem. Džemperis bija personiska dāvana D. Īvānam no LTF atbalstītājas Anastasijas Runkovskas, tas šobrīd glabājas LTF muzeja krājumā.
Ļoti plaši auseklītis tika lietots visa veida dizainā, sākot no rotaslietām un beidzot ar karoga kāta turētājiem, dažviet pat pionieru vienības tika pārdēvētas par auseklīšiem. Auseklītis kā simbols parādījās gan rokoperas “Lāčplēsis”, gan arī "Mikrofona" aptaujas koncertu un skaņu plašu noformējumā.
Neatkarības atjaunošanas laikā būtisks bija jautājums par nacionālo simboliku. Līdz ar jautājumu par sarkanbaltsarkanā karoga un himnas atjaunošanu, publiskas diskusijas notika arī par tradicionālo ornamentu. 1988. gadā tika izveidota Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidija darba grupa Latvijas PSR Konstitūcijas u. c. republikas likumdošanas aktu pilnveidošanā, kuras ietvaros tika izveidota nacionālās simbolikas apakškomisija.
Viens no aktīvākajiem apakškomisijas dalībniekiem bija akadēmiķis Jānis Stradiņš, kurš lūdza Latvijas iedzīvotājus rakstiski sniegt viedokli ne vien par sarkanbaltsarkanā karoga atjaunošanu, bet arī aicināja izteikt viedokli, kuru no tautiskajiem ornamentiem izvēlēties par nacionālo ornamentu. Aptaujā kopumā tika saņemta 11 351 vēstule ar 123 473 cilvēku parakstiem. Aptaujā tika noskaidrots, ka vispopulārākais no ornamentiem ir auseklītis (par to “balsojuši” 25 787 cilvēki), aiz tā seko ozollapu vija (18 456), trīs zvaigznes (12 489), saulīte (8692) un Austras koks (2778).
Balstoties darba grupas atzinumā un tautas aptaujā, Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidijs 20.09.1988. pieņēma dekrētu par latviešu tautas kultūrvēsturisko simboliku, tā trešajā punktā norādot: “Atbalstīt priekšlikumus izmantot latviešu tautas tradicionālos kultūrvēsturiskos simbolus, ornamenta motīvus un kompozīcijas (ausekli, saulīti u. c.)”. Šīs apakškomisijas darbība, aptaujas rezultāti un pieņemtais dekrēts uzskatāmi norāda uz milzīgo nozīmi, ko tai laikā piešķīra dažādiem simboliem.
Mūsdienās auseklīša lietojums aizvien vērojams dažādās formās un veidolos. Auseklītis attēlots Alojas un Stopiņu novada ģerbonī, tāpat tas lietots Valsts policijas simbolikā – Valsts policijas kokardēs. Vairāki akmenī kalti auseklīši atrodas tēlnieka Ulda Sterģa izveidotajā Līgo parkā Stopiņu novadā. Tas aizvien ir populārs motīvs rokdarbos un dažāda veida dizainā, tāpat aktuāla ir auseklīša simboliskā nozīme ornamenta mitoloģiskās interpretācijas ietvaros un pārliecība par tā labvēlīgo iedarbību un spēju aizsargāt.