Ekoloģiskās ētikas dispozīcijas Par tradicionālu uzskata antropocentrisko dispozīciju, kurai pretstata fiziocentrismu. Pastāv trīs fiziocentrisma pamatvarianti (patocentrisms, biocentrisms un ekocentrisms); radikālais fiziocentrisms ir raksturīgs dzīļu ekoloģijai, ekoētikai, ekofeminismam. Ekocentrismam ir divi varianti: individuālistiskā un holistiskā pieeja. Antropocentrismu jeb iecentrētību uz cilvēku raksturo nostāja, ka dabai pašai par sevi (arī videi, dzīvniekiem) nav (morālas) vērtības. Tā parādās vienīgi saistībā ar cilvēku un atveidojas apzīmējumos (dabas aizsardzības ētika, atbildīga izturēšanās pret dabu u. tml.). Šāda nostāja lielākoties pastāv Rietumu kultūrā un dominē līdz 20. gs. Fiziocentrismu jeb iecentrētību uz dabu raksturo nostāja, ka pašai dabai ir (morāla) vērtība un cilvēkam tā ir jāņem vērā sevis paša labad. Patocentrismu raksturo nostāja, ka (morāla) vērtība pienākas ikvienai būtnei, kura cieš, izjūt ciešanas. Lielākoties šī nostāja tiek īstenota utilitārismā. Saskaņā ar biocentrismu (morālā) vērtība pienākas ikvienai dzīvai būtnei. Ekocentrismā tiek uzstāts, ka (morāla) vērtība pienākas visai dabai kopumā. Individuālistiskajā ekocentrismā (morālā) vērtība pienākas dabas atsevišķajiem fenomeniem (augiem, akmeņiem u. tml.), holistiskajā variantā šāda vērtība pienākas dabai kopumā. Fiziocentrismu raksturo egalitārais un hierarhiskais risinājums – tas, kam un kādā mērā pienākas (morālā) vērtība.
Tiek iebilsts, ka visa ekoloģiskā ētika ir antropocentriska, jo tikai cilvēks piešķir dabai, videi, dzīvniekiem noteiktu vērtību. Taču ne visas ētikas ir antropocentriskas, tāpēc šāds iebildums tiek dēvēts par epistēmisko antropocentrismu. Epistēmiskajā antropocentrismā dominē nostāja, ka vērtības parādās tikai līdz ar cilvēku. Fiziocentrismā uzstāj, ka vērtības ir jau pašā dabā un tās nav atkarīgas no cilvēka. Pirmajā gadījumā vērtības ir relacionālas, savukārt otrajā – absolūtas, proti, nerelacionālas. Šāda nostāja saaužas ar reliģisko ētiku vai ir atkarīga no tās.
Antropocentriskās dispozīcijas pamatā ir pieņēmums, ka ekoloģiskā problemātika ir risināma, izmantojot pastāvošās ētikas paradigmas un principus un paplašinot to izpratni. Šādā risinājumā iezīmējas trīs galvenie principi: 1) derīgums; 2) atbildība; 3) taisnīgums. Derīguma jeb (ekoloģiskās) lietderības princips (dabas, vides aizsardzība cilvēku interesēs) ir atainojams un pamatojams ar cilvēka labklājības, baudāmas vai laimīgas dzīves nodrošināšanu. Šāds princips neparedz cilvēka kundzību pār dabu un tās ekspluatēšanu, jo tiek atzīta cilvēka saistība ar dabu, atkarība no tās. Dabai (videi) saistībā ar cilvēku ir dažādas nozīmes (ne tikai bioloģiska vai ekonomiska, bet arī estētiska, pedagoģiska u. tml.). Sapratīga, tikumīga rīcība ir vērsta uz tās saglabāšanu. Utilitāra pieeja ir cilvēka interesēs; kaitējot biosfērai, ekoloģiskām sistēmām, cilvēks kaitē sev un vairo ciešanas. Tāpēc ir ieteicama piesardzīga un apsvērta iejaukšanās dabā, sargājot un cienot tās neaizsargātību. Rūpes par cilvēku vienlaikus ir arī rūpes par dabu. Rūpes par dabas labklājību ir veidojamas uz cilvēka ieinteresētības dabas saglabāšanā un aizsargāšanā, jo tās nodrošina cilvēka labklājību. Šī principa izvērsumā tiek izmantoti dažādi argumenti (ekonomiski, tiesiski, medicīniski, estētiski u. tml.).
Atbildības ētiku kā nepieciešamu politikas priekšnosacījumu un sastāvdaļu izvirzīja 20. gs. sākumā. Gadsimta otrajā pusē (ekoloģiskās) atbildības principa izstrādi piedāvāja H. Jonass un norādīja uz cilvēka pašierobežošanās nepieciešamību. Mūsdienās cilvēks ir atbildīgs par biosfēru un cilvēces izdzīvošanu, viņa atbildība ir rūpes par citu eksistenci. Teologs Hanss Kings (Hans Küng) izstrādāja globālā ētosa projektu, kurā centrālā vieta ierādīta planetārās atbildības koncepcijai.
Ar atbildības principu sabalsojas (ekoloģiskā) taisnīguma princips (pienākums pret nākamajām paaudzēm). Klasiskajā variantā to pamato, izmantojot nojēgumu par tālākā mīlestību – savstarpējību nepazīstošu mīlestību, kas dāvā, dod, upurējas. Dzīve uz nākotnes rēķina (saprāta robežās) tiek pieļauta zemēs, kas nav sasniegušas moderno pārticības, labklājības līmeni. Atbildības princips paredz labumu sadales taisnīgumu noteiktā laikā, ierobežojot pastāvošās (tagadējās) pārmērības.
Fiziocentrisma dispozīcijā dominē holisma pieeja ar trim principiem. Pirmais princips ir ekosistēmas labklājība. Priekšplānā ir nevis tautsaimnieciski apsvērumi, bet rīcības pareizums – tendence saglabāt biocenozes veselumu, ilgtspēju un skaistumu. Rīcības kritērijs ir labā nodrošināšana visai ekosistēmai. Svarīgs un vērtīgs ir itin viss, kas iekļaujas biocenozē. Otrais princips ir biosfēras daļu vienlīdzība – biosfērā visam ir vienādas tiesības pastāvēt un attīstīties. Jebkuras dzīvības formas tiek uzskatītas par pašvērtīgām un nav saistītas ar to izmantošanu, derīgumu cilvēkam. Trešais fiziocentrisma princips ir vienāda cieņa pret visām dzīvības formām. Šis princips tiek izmantots arī antropocentrismā. Vienīgā svarīgā atšķirība ir tā, ka tradicionālajās Rietumu ētikas sistēmās lielākoties tiek apgalvots, ka cilvēkam nav tiešu morālo saistību attiecībā pret citām dzīvām radībām. Izņēmums ir utilitārisms un tā modernās transformācijas. Antropocentrisma un fiziocentrisma konfrontācijā izkristalizējas atziņa par nepieciešamību pāriet no eksogēnās uz endogēno ekoloģisko ētiku.
Ekocentrismā visai bieži atsaucas uz vienlīdzības principu. Ekocentrismā lielākoties tiek izmantota sistēmteorija un Gajas koncepcija. Gajas koncepcijas vai hipotēzes izstrāde aizsākās 20. gs. 60. gados un saistīta ar bioloģi Linnu Margulisu (Lynn Margulis) un biofiziķi, ģeoķīmiķi Džeimsu Lavloku (James Ephraim Lovelock). Šīs hipotēzes galvenā ideja: Zemi, īpaši tās virsmu ar visu biosfēru, var skatīt kā dzīvu organismu – dinamisku sistēmu, kurā dzīvās būtnes raksturo pašorganizēšanās spēja jeb autopoēze. Saskaņā ar Gajas hipotēzi tiek veidota Zemes fizioloģija (ģeofizioloģija). Hipotēzes izvērsumā tiek piedāvāti dažādi fakti, kam jāpamato atziņa par autopoētisko, “dzīvo” planētu. To raksturo skābekļa konstantums atmosfērā, periodiskās klimata pārmaiņas, vairākkārtējie leduslaikmeti, izmiršanas periodi. Koncepciju ilustrē datorsimulācija “Deizijas pasaule” (Daisyworld). Dzīvība uz simulētās planētas, neraugoties uz mainīgiem ārējiem parametriem, pašregulējošā procesā uztur nemainīgus vides apstākļus. Gajas hipotēze izraisa kaislīgas diskusijas un fascināciju, tai ir piekritēji dažādos ekoloģiskās kustības variantos (īpaši ekocentriski orientētos) un Jaunā laikmeta (New Age) kustībā. Bieži vien Zeme tiek attēlota kā apdvēseļota, dzīva radība, kura, līdzīgi sengrieķu dievietei Gajai (Zemei), soda un atalgo. Gajas hipotēzei ir spirituālas, šamaniskas, (neo)pagāniskas pārinterpretācijas, no kurām tās modernā zinātniskā varianta izstrādātāji norobežojas.