Modernās ķīniešu prozas izcelšanās un attīstība Tas bija periods, kad pēdējā Ķīnas Impērijas dinastija – Cjiņu dinastija (清朝, Qing Chao) – tika gāzta. Tas notika 1911. un 1912. gadā. Vēlākā vadošo militārpersonu un revolucionāro partiju cīņa par varu iezīmēja ilgstošu sociālo, iekšpolitisko un ārpolitisko nestabilitāti. Tas bija pamats Ķīnas intelektuāļu aicinājumiem aktīvāk iesaistīties jaunu politisko un kultūras reformu veidošanā. 1918. gadā publicētais Lu Sjuņa (鲁迅, Lu Xun) stāsts “Vājprātīgā dienasgrāmata” (狂人日记/狂人日記, Kuangren riji) bija pirmais prozas darbs, kas kritizēja tradicionālās sabiedrības vērtības un cilvēku savstarpējās attiecības, izmantojot cilvēkēdājus kā metaforu. Darba sarkastiskais raksturs pievērsa gan inteliģences, gan studentu nedalītu uzmanību, tādējādi ir uzskatāms par oficiālu modernās ķīniešu prozas sākumu.
Rakstnieks un reformatoru kustības ideologs Lians Cjičao (梁启超/梁啟超, Liang Qichao) bija svarīgākais modernās prozas stila aizsācējs un popularizētājs, kā arī pirmā prozas literatūras laikraksta “Sjiņ Sjaošuo” (新小说/新小說, Xin xiaoshuo) izveidotājs. Savā 1902. gada esejā “Par attiecībām starp daiļliteratūru un valdību” (论小说与群治之关系/論小說與群治之關係, Lun xiaoshuo yu qunzhi zhi guanxi) viņš uzsvēra, ka proza ir svarīgs daiļliteratūras izpausmes līdzeklis, jo 20. gs. sākumā dzejai joprojām bija augstāks statuss nekā prozai, kas tika attiecināta uz parastajiem cilvēkiem.
“Ceturtā maija” kustība iezīmēja modernās prozas aktīvu sākumu, un 20. gs. 20. gados sāka parādīties dažāda veida literatūras virzieni un apvienības. Viena no zināmākajām bija “Kreisā spārna Rakstnieku apvienība” (中国作家左翼联盟/中國左翼作家聯盟, Zhongguo zuoyi zuojia lianmeng) ar prozaiķiem Dzjanu Guanci (蒋光慈/蔣光慈, Jiang Guangci), Sjao Hunu (萧红/蕭紅, Xiao Hong) un Sjao Dzjuņu (萧军/蕭軍, Xiao Jun), kuru darbi uzsvēra marksisma un sociālistu revolūcijas ideoloģiju un estētiku, kas saskanēja ar Ķīnas Komunistiskās partijas (中国共产党/中國共產黨, Zhongguo gongchandang) izveidi 1921. gadā. Sekojot Lu Sjuņa piemēram, tādi rakstnieki kā Je Šentao (叶圣陶/葉聖陶, Ye Shengtao), Bina Sjiņa (冰心, Bing Xin), Ju Dafu (郁达夫/鬱達夫, Yu Dafu) u. c. pievērsās īsprozas darbiem. Mao Duņa (茅盾, Mao Dun) “Pusnakts” (子夜, Ziye, 1933), Ba Dzjiņa (巴金, Ba Jin) “Ģimene” (家, Jia, 1931), Lao Še (老舍, Lao She) “Rikša” (骆驼祥子/駱駝祥子, Luotuo xiangzi, 1937) un Šeņ Cunveņa (沈从文/沈從文, Shen Congwen) “Robežpilsēta” (边城/邊城, Biancheng, 1934) iezīmēja modernās prozas briedumu.
Vienlaikus pastāvēja arī apolitisks literatūras virziens, ko pārstāvēja neatkarīgie rakstnieki. Pie tiem piederēja Džana Ailina (张爱玲/張愛玲, Zhang Ailing), Sju Dišaņs (许地山/許地山, Xu Dishan), Cjaņs Džunšu (钱钟书/錢鐘書, Qian Zhongshu), Šeņ Cunveņs un Vans Lujaņs (王鲁彦/王魯彥, Wang Luyan).
20. gs. 30. gados Šanhajā izveidojās “Jauno sensacionālistu virziens” (新感觉派/新感覺派, Xin ganjuepai), kura priekšgalā bija Ši Džecuņs (施蛰存/施蟄存, Shi Zhecun), Mu Šijiņs (穆時英/穆時英, Mu Shiying) un Liu Naou (刘呐鸥/劉吶鷗, Liu Na’ou). “Jauno sensacionālistu virziena” darbi nepakļāvās tālaika jaunās literatūras vadlīnijām un mākslas politizēšanai, kā to darīja “Kreisā spārna Rakstnieku apvienība”. Viņi aprakstīja lielpilsētas dzīves spožumu un postu.
Pēc vairāk nekā 20 gadu ilga pilsoņu kara starp Guomiņdana (国民党/國民黨, Guomindang), Nacionālistu partijas, un Komunistiskās partijas spēkiem, ko pārtrauca tikai apvienošanās cīņai pret japāņu iebrucējiem no 1937. līdz 1945. gadam, 1949. gadā Mao Dzeduns nodibināja Ķīnas Tautas Republiku. Pēc tam nacionālisti atkāpās uz Taivānu. Jau 1942. gadā Mao Dzeduns Jenaņas forumā “Uzrunās par literatūru un mākslu” (在延安文艺座谈会上的讲话/在延安文藝座談會上的講話, Zai Yan’an wenyi zuotanhui shang de jianghua) rakstniekiem pieprasīja savus darbus veltīt proletariāta slavināšanai, revolucionāro ideālu celšanai un nācijas glābšanai. 1958. gadā Mao Dzeduns uzsvēra, ka literatūrai ir jāpakļaujas revolucionārā reālisma (革命现实主义/革命現實主義, Geming xianshizhuyi) un revolucionārā romantisma (革命浪漫主义/革命浪漫主義, Geming langmanzhuyi) virzienam. Ievērojamākie tālaika revolucionārā reālisma prozaiķi bija Džao Šuli (赵树理/趙樹理, Zhao Shuli), Suņs Li (孙犁/孫犁, Sun Li), Dina Lina (丁玲, Ding Ling), Džou Libo (周立波/週立波, Zhou Libo) u. c. Jaņas Mo (杨沫/楊沫, Yang Mo) prozas darbs “Jaunības dziesma” (青春之歌, Qingchun zhi ge, 1958) var tikt uzskatīts par izcilu šī literatūras stila paraugu. No 1950. līdz 1960. gadam Šaņsji provincē pastāvošā “Kartupeļu skola” (山药蛋派/山藥蛋派, Shanyaodan pai) aprakstīja, kā ir izmainījusies zemnieku dzīve kopš Ķīnas Tautas Republikas izveidošanas. Šai prozai vairāk ir raksturīgs revolucionārā reālisma un tradicionālo romānu tehnikas sajaukums.
“Simt ziedu” kustība (百花齐放/百花齊放, Baihua qifang), kas darbojās laika posmā no 1956. līdz 1957. gadam, inteliģences pārstāvjiem ļāva brīvi kritizēt Komunistisko partiju. Tā bija viena no Mao Dzeduna stratēģijām, lai atrastu un sodītu “antirevolucionārus elementus” (反革命分子, fangeming fenzi). Šī reforma kalpoja par iedīgli turpmākajām represijām pret inteliģences pārstāvjiem Kultūras revolūcijas (文化大革命, wenhua dageming) (1966–1976) laikā. Kultūras revolūcijas periods var tikt raksturots kā traumatisku ciešanu un politiskas nestabilitātes periods. Tālaika proza lielākoties vērsās pret Ķīnas inteliģenci un Ķīnas republikas perioda literatūru, kas tika uzskatīta par kontrrevolucionāru. Tie darbi, kas neatbilda Kultūras revolūcijas laika prasībām, tika aizliegti vai cenzēti, autori tika vajāti vai nosūtīti uz pāraudzināšanas nometnēm. Kultūras revolūcijas laika literatūra var tikt iedalīta divos dažādos virzienos: konformistu un pagrīdes literatūrā. Konformistu literatūras pamatā bija Hao Žaņa (浩然, Hao Ran) un Mao Dzeduna darbi, kas tika piedāvāti ar nolūku izglītot zemniekus, strādniekus un karavīrus, savukārt Lu Sjuņa darbi kalpoja drīzāk kā literatūras piemineklis. Vienlaikus pastāvēja arī pagrīdes literatūra – prozas darbu rokraksta kopijas (手抄本, shouchaoben), kuras izglītotā jaunatne savā starpā slepeni izplatīja, pārrakstīja un pat pārveidoja. Šo darbu pamatā bija spiegu, mīlas un detektīvromāni. Džana Jana (张杨/張楊, Zhang Yang) “Otrais rokasspiediens” (第二次握手, Dierci woshou, 1979) ir vispopulārākais rokrakstu kopijas romāns. Lai gan daudzi darbi nebija tieši disidentiski, bija daži, kas aktīvi kritizēja Kultūras revolūciju, piemēram, Dzjiņas Faņas (靳凡, Jin Fan) romāns “Atklātās mīlas vēstules” (公开的情书/公開的情書, Gongkai de qingshu, 1972).
Kultūras revolūcijas beigas un Dena Sjaopina (邓小平/鄧小平, Deng Xiaoping) atvērtības politika bija galvenais iemesls jaunām tendencēm daiļliteratūrā. 1976. gads iezīmēja jaunu posmu Ķīnas modernajā prozā, kad Liu Sjiņvu (刘心武/劉心武, Liu Xinwu) publicēja stāstu “Klases audzinātājs” (班主任, Banzhuren, 1977), kas kritizēja sociālisma ideoloģijas negatīvo ietekmi uz jaunatni. Šī literārā atdzimšana bija par iemeslu dažādu virzienu – rētu literatūras (伤痕文学/傷痕文學, Shanghen wenxue), pārdomu literatūras (反思文学/反思文學, Fansi wenxue), reformu literatūras (改革文学/改革文學, Gaige wenxue), sakņu meklēšanas literatūras (寻根文学/尋根文學, Xungen wenxue) u. c. – izveidei. Tajos pārsvarā dominē proza. Rētu literatūra un pārdomu literatūra koncentrējas uz Kultūras revolūcijas izraisītajām fiziskajām un garīgajām ciešanām inteliģences vidū. Reformu literatūra, zināma arī kā “rūpnīcu proza” (工厂散文/工廠散文, Gongchang sanwen), izveidojās ap 1980. gadu, kad Ķīnā notika dažādas ekonomiskas un sociālpolitiskas reformas, kas arī ir šī virziena galvenā tematika. Dzjana Dziluna (蒋子龙/蔣子龍, Jiang Zilong), Džanas Dzjie (张洁/張潔, Zhang Jie) un Li Guoveņa (李国文/李國文, Li Guowen) darbi ir industriālo reformu atspoguļojuma paraugs. Neilgi pēc Komunistiskās partijas kampaņas, kas vērsās pret garīgo piesārņojumu (清除精神污染, Qingchu jingshen wuran), autoriem bija jāatsakās atklāti kritizēt politiskās un sociālās problēmas, kā arī bija stingri aizliegts vērsties pret partiju un tās pārstāvjiem. Tas lika pievērsties daudz introspektīvākai radošajai darbībai – sakņu meklēšanas literatūrai –, kas atspoguļoja kultūras tradīciju atklāšanu un Ķīnas pagātnes pārskatīšanu.
Postmodernisma periods no 20. gs. 80. gadu beigām līdz mūsdienām var tikt raksturots ar tematisko un mākslinieciskās izpausmes brīvību. Šajā laikā prozai bija vislielākie panākumi, jo tā bija daudz pieejamāka un tās izplatīšanā lielu lomu spēlēja atvērta tirgus ekonomika un internets. Šajā laikā arī sāka atdzimt dažāda veida reālisma paveidi, piemēram, sieviešu neoreālisms – feminisma literatūra, kas apskatīja sieviešu problēmas jaunajā postmaoisma ērā un sieviešu nozīmi modernajā sabiedrībā. 20. gs. 80. gadu beigās literatūrā dominēja eksperimentālā proza (实验小说/實驗小說, Shiyan xiaoshuo), kas iezīmēja avangarda posmu – pēdējo no centralizētajām literatūras kustībām, ko pārstāvēja rakstnieks Ju Hua (余华, Yu Hua). Savukārt prozas virzieni 20. gs. 90. gados bija piederīgi neoreālismam un lielākoties atspoguļoja grūtības. Tie parādīja lielpilsētas dzīvi patērnieciskuma laikmetā. Visspilgtākie piemēri ir Vana Šuo (王朔, Wang Shuo) aizsāktais huligānu literatūras (痞子文学/痞子文學, Pizi wenxue) virziens, kā arī jaunā pilsētnieku proza (新市民小说/新市民小說, Xin shimin xiaoshuo). No 2000. gada internets kļuva par vienu no galvenajām literatūras platformām, tāpēc izveidojās tāds fenomens kā “interneta noveles” (网络小说/網路小說, Wangluo xiaoshuo). Tās ir saistītas ar tādām tēmām kā kapeņu izlaupīšana (盗墓, Daomu), tiešsaistes spēles (网游/網遊, Wangyou), ceļošana laikā (穿越, Chuanyue), fantastika (玄幻, Xuanhuan) u. tml.