AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 22. decembrī
Valdis Villerušs

grāmatu māksla Latvijā

Saistītie šķirkļi

  • grāmatniecība Latvijā
  • latviešu literatūra
  • latviešu bērnu literatūra
  • poligrāfija Latvijā
  • Gothards Frīdrihs Stenders
Leona Brieža bērnu dzejas grāmata “Staigājošā kāja”, Rīga, Pētergailis, 2016. g. Alekseja Naumova vāka zīmējums.

Leona Brieža bērnu dzejas grāmata “Staigājošā kāja”, Rīga, Pētergailis, 2016. g. Alekseja Naumova vāka zīmējums.

Avots: Valda Villeruša privātā kolekcija.

Satura rādītājs

  • 1.
    Grāmatu mākslas izveidošanās, attīstība un tendences
  • 2.
    Pašreizējais attīstības stāvoklis
  • 3.
    Profesionālās organizācijas, popularizēšanas pasākumi, izglītība
  • Multivide 6
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Grāmatu mākslas izveidošanās, attīstība un tendences
  • 2.
    Pašreizējais attīstības stāvoklis
  • 3.
    Profesionālās organizācijas, popularizēšanas pasākumi, izglītība
Grāmatu mākslas izveidošanās, attīstība un tendences

Grāmatu mākslas sākums Latvijā saistīts ar 1588. gadā Nikolausa Mollīna (Nicolaus Mollyn) Rīgā dibinātās tipogrāfijas darbību. N. Mollīns ieradās no Antverpenes un iespieda apmēram 200 grāmatu, lielu uzmanību pievēršot to apdarei, izmantojot galvenokārt importētu grafiku. Nedaudzus vajadzīgākos lokālas nozīmes kokgriezumus, iespējams, darināja pats tipogrāfs, bet dažus vara grebumus – Heinrihs Tūms (Heinrich Thum). 1615. gadā N. Mollīns iespieda Latvijas teritorijā pirmās ilustrētās latviešu grāmatas. Viņa tipogrāfa radošums izpaudās titullapu kompozīcijās ar tolaik aktuālā tipogrāfiski saliekamā arabeskas ornamenta iesaisti. Tipogrāfijā veica grāmatu iesiešanu. Nedaudzie saglabātie oriģināliesējumi liecina par mākslinieciski un tehniski prasmīgu darbu. Rīgā darbojās arī vairāki neatkarīgi grāmatsējēji. 1630. gadā izveidoja Grāmatsējēju cunfti.

Līdz 19. gs., sākot ar N. Mollīnu, Rīgas tipogrāfi gandrīz visas vinješu un ilustrāciju iespiedformas iegādājās ārzemēs. Arī 17. gs. 60. gados Jelgavā iekārtotajai spiestuvei nebija vietējo ilustratoru. Latviešu grāmatās (to izdošana atradās vācbaltiešu pārziņā) taupības nolūkā līdz 18. gs. vidum attēlus drukāja no modes izgājušajā augstspieduma tehnikā. Primitīvas, N. Mollīna iepirktas kokgriezumā izpildītas katehisma ilustrācijas un to atdarinājumus latviešu grāmatās drukāja vēl 1819. gadā, bet renesanses laikā radītu Jaunās Derības ilustrāciju politipāžas lietoja līdz pilnīgam nodilumam. Vācbaltiešiem adresētajos izdevumos iekļāva arī smalkāk izstrādātās dobspieduma gravīras – vara grebumus un asējumus. Pēc Lielā Ziemeļu kara grāmatniecība gadus trīsdesmit nīkuļoja, izdoto latviešu grāmatu skaits bija niecīgs.

18. gs. vidū Latvijas grāmatu mākslu pozitīvi ietekmēja apgaismība, kuras idejām pievērsās daļa Vidzemes un Kurzemes vācbaltiešu inteliģentu, arī vācu grāmatu apgādātāji tēvs un dēls Johani Frīdrihi Hartknohi (Johann Friedrich Hartknoch); apgāds darbojās Rīgā 1765.–1799. gadā. Atbilstoši apgaismotāju uzskatiem par grāmatām viņi sāka ilustrēt un publicēt zinātnisku literatūru un daiļliteratūru (grāmatas ilustrēja un iespieda Vācijā). Laicīgais saturs, rokoko dekors un ilustrāciju modīgie tipāži daļai Hartknohu grāmatu piešķīra vietējos izdevumos nebijušu intimitāti. Apgāda fundamentāls darbs bija Ludviga Augusta Mellīna (Ludwig August Mellin) “Vidzemes atlants” (Atlas von Liefland, 1798) ar vienu kopēju un 14 apriņķu kartēm, papildinātām ar heraldiskiem un sižetiskiem attēliem klasicisma gaumē. Kartei “Livonija” (Livland) divas vēsturiskās ainas zīmēja Johans Vilhelms Krauze (Johann Wilhelm Krause). 18. un 19. gs. mijā vācu grāmatas ilustrēja Jūliuss Konrāds Daniels Millers (Julius Conrad Daniel Müller) Rīgā, Johans Frīdrihs Stefenhāgens (Johann Friedrich Steffenhagen) Jelgavā u. c. izdevēji. Vācbaltiešu aprindās popularitāti guva ilustrētas publikācijas par dabas un kultūrvēstures objektiem. Bibliofils Gustavs Bergmans (Gustav von Bergmann) savā mājas tipogrāfijā (Mazsalacā un Rūjienā) pēc klasiskiem paraugiem pārdrukāja senas un retas grāmatas. Rīdzinieka Zāmuēla Benjamina Šulca (Samuel Benjamin Schultz) kokgrebums almanaha “Vidzemes ziedu vainags” (Livona’s Blumenkranz, 1818) vākam bija viens no pirmajiem šajā tehnikā darinātajiem darbiem Krievijas Impērijā. Plašāk kokgrebumus lietoja 19. gs. vidū. Ap 1820. gadu Rīgā un Jelgavā iekārtoja pirmās litogrāfijas darbnīcas. 18. gs. beigās Latvijas izdevēji pārņēma Rietumeiropas grāmatu dizaina jaunumu, apgaismības laika produktu – tipogrāfiskos papīra vākus.

Latviešu grāmatai 18. gs. vidū dzīvīgumu piešķīra Kurzemes racionālista Gotharda Frīdriha Stendera (Gotthard Friedrich Stender) uzsāktā zemnieku apgaismošana, kurā svarīga nozīme bija ilustrācijai. G. F. Stenders ierosināja un izstrādāja attēlu metus (iespiedformas darināja Vācijā) “Augstas gudrības grāmatai” (1776), “Jaunai ABC un lasīšanas mācībai” (1782) un citām grāmatām. Ar zīmējumiem “Bildu ābicei” (1787) G. F. Stenders aizsāka laicīgās ilustrācijas tradicionālajā latviešu grāmatniecībā. Vidzemē 18. un 19. gs. mijā apgaismības iedibinātajām tendencēm pievienojās mājas spiestuves īpašnieks Kristofs Harders (Christoph Harder), kurš Ķiegaļos un Rubenē latviešu zemniekiem iespieda vairākas rokoko gaumē rotātas laicīga satura grāmatas. Juris Natanaēls Ramanis 1797. gadā radīja savrupo “Krusta skolas grāmatu” – vienīgo tā laika ilustrēto latviešu rokraksta grāmatu.

19. gs. sākumā latviešu grāmatās parādījās vietējo mākslinieku – Johana Gotfrīda Šefnera (Johann Gottfried Scheffner), Gotfrīda Kristofa Bērendsa (Gottfried Christoph Behrends) u. c. – gravētas ilustrācijas. No 19. gs. 40. gadiem līdz 90. gadiem dienvidrietumu Kurzemes zemnieku vidē plaši praktizēja latviešu reliģisko grāmatu vāku primitīvu apkalšanu. 19. gs. 2. ceturksnī romantisma ietekmē modē nāca tipogrāfisko papīra vāku teksta salikumi ar kontrastaina treknuma ornamentētiem burtiem. Vācbaltiešiem izdevēji piedāvāja kultūrvēstures attēlu kopojumus. Daiļliteratūras izdevumus vācbaltieši galvenokārt saņēma no Vācijas.

19. gs. vidū jaunlatviešu kultūras politika stimulēja latviešu grāmatu ilustrēšanu, bet izdevēji joprojām izmantoja galvenokārt importētu grafiku. Tajā dominēja bezpersonisks, tradicionāls reālisms un romantisma sentimentālajam virzienam raksturīgas noskaņas. 19. gs. 70. gados nostabilizējās latviešu tautības izdevēju darbība (Heinrihs Alunāns, Kārlis Stālbergs), izveidojās pirmā, skaitliski mazā latviešu ilustratoru paaudze: Kārlis Kronvalds Rīgā un Mārtiņš Bušs Jelgavā strādāja kokgrebumā, Baumaņu Kārlis Pēterburgā ar litografētu zīmējumu savam dziesmu krājumam “Līgo” (1874) grāmatu grafikā ievadīja nacionālo romantismu. Latviešu grāmatniecība sāka atbrīvoties no vācbaltiešu aizbildniecības. Notika pirmie mēģinājumi latviešu iespieddarbos gotisko burtu vietā lietot antīkvu.

Ap 1860. gadu Latvijas poligrāfijā iezīmējās pāreja no manuālās uz fotomehānisko reproducēšanu. Īslaicīgi popularitāti ieguva pēc fotogrāfijām Vācijā izgatavotas dokumentējošas tērauda gravīras (galvenokārt portreti, skati ar nozīmīgiem objektiem). 19. gs. 2. pusē sāka izmantot fotolitogrāfiju, gaismas spiedumu, svītras kodinājumu un autotipiju, kā arī citus reproducēšanas un attēlu tiražēšanas paņēmienus. Ātrāk un plašāk šīs novitātes apguva lielās, turīgās vācbaltiešu tipogrāfijas un izdevniecības, bet māksliniekus grāmatu apdarei tās piesaistīja reti.

19. un 20. gs. mijā latviešu grāmatniecībā sāka darboties vairāki profesionāli izglītoti ilustratori: Rihards Zariņš, Janis Rozentāls, Gustavs Šķilters, Vilhelms Purvītis u. c., kuru radošā darbība būtiski mainīja un bagātināja latviešu grāmatas estētiku un bija pamats nacionālajai grāmatu mākslai. Ilustratoru devums bija stilistiski daudzveidīgs – līdzās pastāvēja simbolisms, tradicionāls un akadēmisks reālisms, ievirze uz sentimentālismu, bet gandrīz visu ilustratoru darbos jūtama jūgendstila ietekme. Viņu prasmes guva izpausmi dažos apgāda “Zalktis” izdevumos un divos grāmatgrafikas klasikas darbos – “Misiņbārdis un stiprais kalps” (1913; mākslinieks Jānis Roberts Tillbergs) un Jāņa Jaunsudrabiņa “Baltā grāmata” (1914) ar autora ilustrācijām. Pirmais pasaules karš radīja pārrāvumu latviešu grāmatniecībā un arī grāmatmākslā. Mazāk tas ietekmēja vācbaltiešu kopienas grāmatniecību.

Pēc Latvijas valsts nodibināšanas grāmatu grafiķiem pavērās plašas jaunrades iespējas. Blakus konvencionāli strādājošiem ilustratoriem (R. Zariņam, J. R. Tillbergam, Aleksandram Apsītim u. c.) 20. gs. 20. gadu 1. pusē vairāki mākslinieki (Niklāvs Strunke, Oto un Uga Skulmes, Sigismunds Vidbergs u. c.) īslaicīgi pievērsās modernismam. Politiski kreisi noskaņotie grafiķi iespaidojās no krievu konstruktīvisma. Lielie, konservatīvie apgādi (“Valters un Rapa”, “Jānis Roze”, “Ansis Gulbis”) priekšroku deva reālismam, kas 20. gs. 20. gadu 2. pusē un 30. gados guva dažādas interpretācijas. 30. gadu 2. pusē, sadarbojoties ar vadošajiem ilustratoriem (Romanu Sutu, Jāni Plēpi, Oskaru Norīti u. c.), augstu grāmatu apdares kvalitāti sasniedza apgāds “Zelta ābele”. Starpkaru laikā veidojās krievu un ebreju kopienu grāmatniecības ar saviem māksliniekiem, bet vācbaltiešu grāmatniecība pēc Pirmā pasaules kara neatkopās un iznīka.

No 1940. gada okupācijas režīmi mākslā atbalstīja tikai reālismu. Padomju okupācijas varas oficiāli uzspiestais sociālistiskais reālisms grāmatu mākslu noplicināja. Daudzi ilustratori (Gunārs Cīlītis, Aleksandrs Stankevičs, Ilmārs Blumbergs u. c.) okupācijas beigu posmā šo prasību daļēji ignorēja, izkopa individuālu izteiksmi un formveidi, dažos gadījumos ar noslieci uz postmodernismu. Grāmatu poligrāfiskās ražošanas kvalitāte pēc kara, padomju okupācijas varas gados, bija ļoti zema.

Okupācijas un Otrā pasaules kara rezultātā no Latvijas devās bēgļu gaitās daudzi ilustratori, arī vairāki vadošie grāmatu mākslinieki. Viņi darbību turpināja jaunajās mītnes zemēs, kurās izveidojās sazarota trimdas latviešu grāmatniecība un grāmatu māksla.

Pašreizējais attīstības stāvoklis

Aptuveni vienā laikā ar Latvijas neatkarības atjaunošanu iespieddarbu mākslinieciskās apdares un poligrāfiskajos procesos sākās elektronisko tehnoloģiju ieviešana. Datorizācija radīja būtiskas izmaiņas grāmatas maketēšanā, attēlu izstrādē un apstrādē, reproducēšanā u. c. darbībās. Tipogrāfijas pārtrauca lietot veclaicīgo augstspiedumu. To aizstāja ar modernākām drukas tehnikām, galvenokārt ar ofsetspiedumu, kas īpaši noderīgs krāsainu attēlu ātrai un precīzai tiražēšanai. Strauji augošu popularitāti ieguvusi digitālā druka. Grāmatrūpniecības moderno ražošanas izejmateriālu dizainiskās īpašības ienesa jaunas nianses iespieddarbu faktūrā. 20. gs. 90. gadu vidū poligrāfiskās apstrādes ziņā Latvijas grāmatas sāka līdzināties Rietumeiropas valstu analoga rakstura izdevumiem. Ilustrēšanas datorizācija māksliniekiem pavēra plašas izteiksmes iespējas – liela daļa grāmatu grafiku tiek izstrādāta digitāli vai arī sintezējot digitālu tēlojumu un manuālu zīmējumu, fotogrāfiju. Neatkarības gados ekonomisku iemeslu dēļ daiļliteratūras ilustrēšana, salīdzinot ar 1918.–1940. gadu un padomju okupācijas laiku, ir mazinājusies. Lielākā daļa ilustrēto oriģinālizdevumu ir bērnu literatūras darbi, īpaši bilžu grāmatas. Šajā jomā izceļams apgāds “Liels un mazs”. “Neputns” ir vadošais apgāds ilustrētu mākslas grāmatu izdošanā.

Profesionālās organizācijas, popularizēšanas pasākumi, izglītība

Kopš 1993. gada Latvijas Grāmatizdevēju asociācija rīko ikgadēju grāmatu mākslas konkursu “Zelta ābele” (sākotnēji – “Skaistākā grāmata”). Asociācija nodrošina Latvijas mākslinieku dalību Baltijas valstu un dažos citos starptautiskajos grāmatu mākslas konkursos. Grāmatu mākslinieka specialitāti apgūst Latvijas Mākslas akadēmijas Grafikas nodaļā.

Multivide

Leona Brieža bērnu dzejas grāmata “Staigājošā kāja”, Rīga, Pētergailis, 2016. g. Alekseja Naumova vāka zīmējums.

Leona Brieža bērnu dzejas grāmata “Staigājošā kāja”, Rīga, Pētergailis, 2016. g. Alekseja Naumova vāka zīmējums.

Avots: Valda Villeruša privātā kolekcija.

Gotharda Frīdriha Stendera grāmata “Bildu ābice”. Jelgava, iespiedējs Johans Frīdrihs Stefenhāgens, 1787. gads.

Gotharda Frīdriha Stendera grāmata “Bildu ābice”. Jelgava, iespiedējs Johans Frīdrihs Stefenhāgens, 1787. gads.

Avots: Latijas Nacionālā bibliotēka, Valda Villeruša fonds.

Matiasa Menija astroloģiskais kalendārs “Prognosticon Astrologicum”. Rīga, iespiedējs Nikolauss Mollīns, 1591. gads. Titullapa ar Rīgas panorāmu kokgriezumā.

Matiasa Menija astroloģiskais kalendārs “Prognosticon Astrologicum”. Rīga, iespiedējs Nikolauss Mollīns, 1591. gads. Titullapa ar Rīgas panorāmu kokgriezumā.

Avots: Valda Villeruša privātkolekcija.

Almanahs “Vidzemes ziedu vainags”. Rīga un Tērbata, iespiedējs Johans Frīdrihs Meinshauzens, 1818. gads. Vāks ar Zāmuēla Benjamina Šulca kokgrebumu.

Almanahs “Vidzemes ziedu vainags”. Rīga un Tērbata, iespiedējs Johans Frīdrihs Meinshauzens, 1818. gads. Vāks ar Zāmuēla Benjamina Šulca kokgrebumu.

Avots: Valda Villeruša privātkolekcija.

Baumaņu Kārļa dziesmu krājums “Līgo”. Rīga, Brāļi Buši, 1874. gads. Titullapas litogrāfija darināta pēc Baumaņu Kārļa meta.

Baumaņu Kārļa dziesmu krājums “Līgo”. Rīga, Brāļi Buši, 1874. gads. Titullapas litogrāfija darināta pēc Baumaņu Kārļa meta.

Avots: Valda Villeruša privātkolekcija.

Annas Brigaderes pasaka “Spēka dēls”. Rīga, Valters un Rapa, 1927. gads. Niklāva Strunkes ilustrācija.

Annas Brigaderes pasaka “Spēka dēls”. Rīga, Valters un Rapa, 1927. gads. Niklāva Strunkes ilustrācija.

Avots: Valda Villeruša privātā kolekcija.

Leona Brieža bērnu dzejas grāmata “Staigājošā kāja”, Rīga, Pētergailis, 2016. g. Alekseja Naumova vāka zīmējums.

Avots: Valda Villeruša privātā kolekcija.

Saistītie šķirkļi:
  • grāmatu māksla Latvijā
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • grāmatniecība Latvijā
  • latviešu literatūra
  • latviešu bērnu literatūra
  • poligrāfija Latvijā
  • Gothards Frīdrihs Stenders

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Tīmekļa vietnes "Latvijas mākslas vēsture" raksts "1840 – 1890. g. Grāmatu māksla"
  • Tīmekļa vietnes "Latvijas mākslas vēsture" raksts "1890 – 1915: Latvijas grāmatmāksla"

Ieteicamā literatūra

  • Apīnis, A., Latviešu grāmatniecība, Rīga, Liesma, 1977.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Fraser, J. H., Publishing and Book Design in Latvia 1919–1940: a Re-discovery, Riga, Neputns, 2014.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Villerušs, V., 'Latviešu grāmatu ilustrāciju iespiedtehnikas no pirmsākumiem līdz 19. gs. 70. gadiem', Latviešu tēlotāja māksla, Rīga, Liesma, 1980, 143.-157. lpp.
  • Villerušs, V., 'Grāmatu dizains', Latvijas mākslas vēsture, IV sēj., Neoromantiskā modernisma periods 1890–1915, Rīga, LMA Mākslas vēstures institūts, 2014.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Villerušs, V., 'Grāmatu māksla', Latvijas mākslas vēsture, V. sēj., Klasiskā modernisma un tradicionālisma periods 1915–1940, Rīga, LMA Mākslas vēstures institūts, 2016.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Valdis Villerušs "Grāmatu māksla Latvijā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/23452-gr%C4%81matu-m%C4%81ksla-Latvij%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/23452-gr%C4%81matu-m%C4%81ksla-Latvij%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana