Civillikuma izstrāde bija aktuāla un nepieciešama, lai atrisinātu vairākus būtiskus trūkumus, kādi pastāvēja pēc Latvijas neatkarības proklamēšanas saistībā ar civiltiesību regulējumu kopumā un Civillikuma priekšteci, to atsevišķi ņemot.
Pirmkārt, Civillikuma priekšteča (apstiprināts 12.11.1864., publicēts 25.11.1864., spēkā stājās 01.07.1865.) teksts bija izstrādāts un apstiprināts krievu un vācu valodā (priekšroka bija izdevumam krievu valodā, pret ko iebilda vācbaltiešu juristi, kuri turējās pie viedokļa, ka pārāks ir teksts vācu valodā). Pirmo reizi Civillikuma priekšteča teksts latviešu valodā (kā neoficiāls izdevums) tika publicēts divdesmit gadus vēlāk, 1885. gadā; to paveica Māteru Juris. 1936. gadā publicētā rakstā toreizējais tieslietu ministrs Hermanis Apsītis atzīmēja, ka Māteru Juris pie šī tulkojuma strādājis sešus gadus un tas iznāca jau pēc viņa nāves, norādot uz to, ka viņš “ne tikai aizpildīja lielu robu praktiskās vajadzības ziņā, bet vārda labākā nozīmē radīja pamatus latviešu juridiskai terminoloģijai”. No mūsdienu viedokļa par šī tulkojuma būtisku trūkumu vērtējama neatbilstošas terminoloģijas lietošana, kas netika izmantota nākamajos tulkojumos. Pēc Latvijas valsts nodibināšanas jauns Civillikuma priekšteča tulkojums tika publicēts 1928. gadā. Šim izdevumam bija papildinājums četrus gadus vēlāk. Savukārt 1935. gadā tika izdots otrais pārstrādātais izdevums.
Civillikuma pieņemšana bija saistīta arī ar to, ka nepastāvēja vienots civiltiesību regulējums visā Latvijas teritorijā. Pastāvēja tiesību partikulārisms, kas izpaudās jo sevišķi tajā, ka Latgalē Civillikuma priekštecis nebija spēkā.
Cits būtisks līdz Civillikuma pieņemšanai eksistējošais trūkums bija saistīts ar to, ka civiltiesību regulējums, kaut formāli, tomēr joprojām pamatojās uz kārtu principu. Visbeidzot esošais civiltiesību regulējums būtu pilnveidojams, to atjauninot atbilstoši tā laika tiesību zinātnes un tiesu prakses atziņām. Civiltiesību regulējuma izstrāde aizsākās īsi pēc Latvijas neatkarības proklamēšanas trijās dažādās komisijās, kuras pastāvēja dažādos laika posmos un tika izveidotas ar toreizējo tieslietu ministru lēmumiem. Visām komisijām bija kopīgs tas, ka šo komisiju priekšsēdētājs bija senators Vladimirs Bukovskis un ka to izveides mērķis nebija pilnīgi jauna likumprojekta sagatavošana, bet gan esošā regulējuma (pamatā ietverts Civillikuma priekštecī) pilnveide. Pirmā komisija dibināta 1920. gadā, lai pilnveidotu esošo civiltiesību regulējumu, un pastāvēja līdz 1923. gadam. Šīs komisijas uzdevums bija saistīts ar civiltiesību regulējuma pilnveidi saistībā ar Civillikuma priekštecī ietverto regulējumu, bet ne pilnīgi jauna likumprojekta sagatavošanu. Šī komisija sevišķu uzmanību pievērsa ģimenes un mantojuma tiesību regulējumam, kā rezultātā tika sagatavoti vairāku normatīvo aktu projekti šajās tiesību jomās, taču vairums no tiem tā arī netika pieņemti kā likumi. Nākamā komisija izveidota 1924. gadā arī esošā civiltiesību regulējuma pilnveidei, taču šī komisija darbu noslēdza tajā pašā gadā bez būtiskiem rezultātiem. Kā trešā un pēdējā, bet veiksmīgā bija 29.04.1933. nodibinātā komisija ar līdzīgu mērķi kā iepriekšējās komisijas – pilnveidot esošo civiltiesību regulējumu, atjauninot Civillikuma priekštecī ietverto regulējumu. Par šīs komisijas priekšsēdētāju atkal tika iecelts V. Bukovskis. Komisijas sastāvā iekļauti autoritatīvi juristi: tiesneši – Senāta Apvienotās sapulces priekšsēdētājs senators Kārlis Ozoliņš (pēc viņa nāves vietā nāca senators Osvalds Ozoliņš), senators Augusts Lēbers, Tiesu palātas Civildepartamenta priekšsēdētājs Teodors Zvejnieks, Rīgas apgabaltiesas priekšsēdētājs Aleksandrs Būmanis (pēc viņa bojāejas autokatastrofā viņu nomainīja senators Rūdolfs Alksnis); likumdevēja varas pārstāvis – Saeimas Kodifikācijas nodaļas vadītājs Herberts Ēlerss; advokatūras pārstāvis – Zvērinātu advokātu padomes loceklis Juris Ķēmanis; izpildvaras pārstāvis – Tieslietu ministrijas juriskonsultācijas loceklis Voldemārs Dāvids. Komisijas darbā konsultantu statusā bija senators Kārlis Ducmanis un Arveds Švābe. Sākotnēji šo komisiju, līdzīgi kā iepriekšējo komisiju, uzdevums bija pārstrādāt Civillikuma priekštecī ietverto regulējumu. Taču tā laika tieslietu ministrs H. Apsītis komisijas darbības sākumā bija neapmierināts ar komisijas darbu, tādēļ pēc viņa ierosinājuma 1935. gadā komisija apsvēra jauna likuma izstrādi un, atsakoties no Civillikuma priekšteča pilnveides, nosliecās par labu jaunam likumam. Tā rezultātā 1936. gada pavasarī pēc 126 (vai 125 – atbilstoši V. Dāvida norādītajam) kopsēdēm tika sagatavots Civillikuma projekts. Projekts tika pārbaudīts, pilnveidots un iesniegts Ministru kabinetam pieņemšanai. Ministru kabinets pilnā sastāvā pieņēma Civillikumu 28.01.1937. sēdē. Civillikuma spēkā stāšanos noteica atsevišķs likums ar nosaukumu “Likums par Civillikuma spēkā stāšanās laiku un pārejas laika noteikumiem”, kuru Ministru kabinets pieņēma 16.09.1937. (publicēts 21.09.1937. laikraksta “Valdības Vēstnesis” 213. numurā). Saskaņā ar šī likuma 1. pantu Civillikums stājās spēkā 01.01.1938. Šī likuma 2. pants noteica, kuri likumi zaudē spēku ar Civillikuma spēkā stāšanos. Pēc Civillikuma pieņemšanas norisinājās plašs jaunā Civillikuma izskaidrošanas darbs. Tas notika arī ar referātu lasīšanu radio ēterā, priekšlasījumiem un publikācijām periodikā un atsevišķos izdevumos. Saistībā ar Civillikuma spēkā stāšanos Latvijas Universitātes Lielajā aulā notika svinīgs pasākums ar priekšlasījumiem par jauno Civillikumu. Šajā pasākumā piedalījās plašs dalībnieku loks, arī Valsts prezidents Kārlis Ulmanis, ministri, dažādas amatpersonas, komisijas dalībnieki un dažādu juridisko profesiju pārstāvji. Pasākuma laikā komisijas dalībniekiem tika pasniegti īpaši sagatavoti Civillikuma eksemplāri, kurus rotāja sudraba plāksnīte.

Svinīgais jaunā Civillikuma spēkā stāšanās akts Latvijas Universitātes aulā. Rīga, 07.01.1938.
Fotogrāfs nezināms. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.
Galvenais (bet ne vienīgais) Civillikumā ietvertā regulējuma avots bija tā priekštecis (BVLK III daļa,) kas tika pilnveidots atbilstoši tā laika prasībām. Rezultātā drīz pēc Civillikuma pieņemšanas Tieslietu ministrija atsevišķā Valsts tipogrāfijas 1938. gadā iespiestā izdevumā publicēja korelācijas tabulu (“Civīllikuma salīdzināmais pantu rādītājs, kas dod pārskatu par to, kuri 1937. g. izd. Civīllikuma panti atvieto 1864. g. izd. Civīllikuma pantus”), kas saturēja Civillikuma un iepretim tiem atbilstošos Civillikuma priekšteča pantus. Pats Civillikuma priekštecis balstījās uz vairākiem avotu veidiem (jo sevišķi Senās Romas tiesībām), kuri tika norādīti zem katra šī likuma panta tā oficiālā izdevumā. Šāda situācija bija iemesls tam, ka, atbilstoši A. Švābes konstatētajam, 2882 no 4600 pantiem tieši vai netieši (kā to precizē Voldemārs Kalniņš) pārņemti no Senās Romas tiesībām. Par citiem nozīmīgiem Civillikuma avotiem, kuri atstāja zināmu iespaidu uz Civillikumā ietverto regulējumu, piemēram, labas ticības principa izpratni, uzskatāmi ārvalstu likumi (jo sevišķi Vācijas Civillikums un Šveices Civillikums) un tā laika tiesību literatūras un tiesu prakses atziņas.