AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 3. septembrī
Anda Baklāne

dekonstrukcija, teorija un metode

(lībiešu dekonstruktsij, teōrij ja metōd, angļu deconstruction, vācu Dekonstruktion, franču déconstruction, krievu деконструкция)
filozofijas teorija un kritiskās analīzes metode, kuru raksturo skeptiska attieksme pret nepārprotamas, nemainīgas un ārpus valodas sakņotas nozīmes iespējamību

Saistītie šķirkļi

  • literatūrzinātne
  • marksisms, ideoloģija
  • postkoloniālā teorija, literatūrzinātnē
  • tropi, literatūrā

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Dekonstrukcijas attīstība
  • 3.
    Dekonstrukcijas teorijas jēdzieni
  • 4.
    Diskutētie jautājumi un dekonstrukcijas kritika
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Dekonstrukcijas attīstība
  • 3.
    Dekonstrukcijas teorijas jēdzieni
  • 4.
    Diskutētie jautājumi un dekonstrukcijas kritika

Dekonstrukcijas uzmanības centrā sākotnēji bijusi metafizisku pieņēmumu un pretrunu atsegšana filozofijas un literatūras darbos, taču, paplašinoties teorijas pielietojumam, dekonstruktīvai interpretācijai tikuši pakļauti arī citu disciplīnu teksti, plašsaziņas līdzekļu saturs, attēli, izrādes, filmas, mākslas darbi, celtnes, pieminekļi un citi artefakti, tāpat – zīmju sistēmas un domāšanas tradīcijas kopumā. Dekonstrukcijas idejas iedvesmojušas jaunu lasījumu tapšanu filozofijā, literatūras teorijā un kritikā, teoloģijā, tiesību zinātnē, kultūras studijās, dzimtes studijās, mākslas zinātnē, arhitektūras teorijā, muzikoloģijā, antropoloģijā, pedagoģijā, psihoanalīzē un citās disciplīnās. Dēvējot dekonstrukciju par teoriju vai metodi, jāņem vērā, ka dekonstrukcijas tradīcijai raksturīga apzināta izvairīšanās no sakārtotas terminoloģijas un metodoloģijas izstrādes. Tiek argumentēts, ka dekonstrukcija ir nevis teorija, bet drīzāk skatījuma veids, pieeja vai projekts un ka tās pamatā ir nevis metode, bet drīzāk teksta interpretācijas prakse vai lasīšanas stratēģija.

Dekonstrukcijas teorija piederīga 20. gs. poststrukturālisma virzienam, un tā saistāma ar postmodernisma kultūru un estētiku. 20. gs. literatūrzinātnes kontekstā dekonstrukcija ir daļa no starpdisciplināru pieeju kopuma, kas literatūrzinātnē kļuva pazīstama ar apzīmējumu “teorija”, ar to saprotot nevis literatūras teoriju visā tās vēsturiskās attīstības gaitā, bet literatūras teoriju, filozofiju un kritiku, kāda tā veidojās 20. gs., ietekmējoties no strukturālās lingvistikas, strukturālās antropoloģijas, psihoanalīzes, kritiskās teorijas un marksisma tradīcijām.

Dekonstrukcijas attīstība

Dekonstrukcijas aizsācējs un galvenais pārstāvis ir franču filozofs Žaks Deridā (Jacques Derrida). 1967. gadā Ž. Deridā publicēja trīs grāmatas: “Rakstība un šķīrums” (L'écriture et la différence), “Par gramatoloģiju” (De la grammatologie) un “Runa un fenomeni” (La voix et le phénomène). Darbos pirmo reizi tika nosaukti daudzi no nozīmīgākajiem dekonstrukcijas jēdzieniem (rakstība, šķīrums, papildinājums), un tajos formulēts dekonstrukcijas teorijas pamats. Ž. Deridā redzeslokā šajā laikā bija vairāk nekā divdesmit Rietumu filozofijas autoru, to vidū Georgs Vilhelms Frīdrihs Hēgelis (Georg Wilhelm Friedrich Hegel), Edmunds Huserls (Edmund Husserl), Ferdināns de Sosīrs (Ferdinand de Saussure), Martins Heidegers (Martin Heidegger). Analizējot Rietumu filozofijas mantojumu un laikabiedru idejas, Ž. Deridā identificēja un kritiski vērtēja vairākas tradīcijai raksturīgas iezīmes (logocentrisms, klātbūtnes metafizika). Darbos, kas sarakstīti 70. un 80. gados, Ž. Deridā turpināja papildināt un izvērst šo ideju kopumu. Sākot ar darbu “Stikls” (Glas, 1974), viņa rakstības stils kļuva eksperimentālāks, darbiem nereti bija raksturīgs māksliniecisks, idiosinkrātisks, nevis analītisks izteiksmes veids. Sākot ar 80. gadu beigām, Ž. Deridā biežāk pievērsās politisku un ētisku jautājumu interpretācijai, iedibinot ciešākas saiknes ar postkoloniālisma virzienu. Tajā tika kritiski izvērtēti kolonizētāju un kolonizēto kultūru identitātes naratīvi.

Lai arī dekonstrukcijas idejas bijušas populāras, nav daudz autoru, kuri tiek uzskatīti par dekonstrukcijas skolas pārstāvjiem. Izņēmums ir dekonstruktīvā literatūrkritika Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) – Jeila Universitātes skola (Yale school), kas izveidojās 60. gadu beigās kā tieša Ž. Deridā ideju recepcija ASV. Jeila skolas pazīstamākie pārstāvji ir Pols de Mans (Paul de Man), Džozefs Millers (Joseph H. Miller), Harolds Blūms (Harold Bloom) un Džefrijs Hartmans (Geoffrey H. Hartman). Šo tradīciju vēlāk analizējusi un turpinājusi Barbara Džonsone (Barbara Johnson). Nozīmīgi Ž. Deridā darbu tulkotāji, kuri snieguši ieguldījumu arī dekonstrukcijas ideju interpretācijā un attīstībā, ir Gajatri Spivaka (Gayatri Ch. Spivak), Džefrijs Beningtons (Geoffrey Bennington), Pegija Kamufa (Peggy Kamuf), Rodolfe Gašē (Rodolphe Gasché) un Avitala Ronela (Avital Ronell). R. Gašē un Kristofers Noriss (Christopher Norris), Džonatans Kalers (Jonathan Culler) un Ričards Rortijs (Richard Rorty) skaidrojuši, atbalstījuši un kritizējuši dekonstrukcijas idejas, nepārņemot dekonstrukcijas poētisko un enigmātisko izteiksmes veidu. Dialogu ar dekonstrukciju veidojuši poststrukturālisma teorētiķi Džūdita Batlere (Judith Butler), Helēne Siksū (Hélène Cixous), Lūsa Irigaraja (Luce Irigaray), Fredriks Džeimsons (Fredric Jameson), Jūlija Kristeva (Julia Kristeva). Savukārt Mišels Fuko (Michel Foucault) bijis viens no asākajiem Ž. Deridā kritiķiem.

90. gadu otrajā pusē dekonstrukcijas jēdziens tika aprobēts dažādu disciplīnu rokasgrāmatās un vārdnīcās, un, lai arī dekonstrukcija šajā laikā jau vairākkārt vērtēta kā pārāk neskaidra, radikāla un balstīta kļūdainā strukturālās lingvistikas ideju traktējumā (M. Fuko, Džons Serls (John Searle)), arvien biežāk šīs pieejas noderīgums tika izmēģināts ārpus filozofijas un literatūrkritikas lauka. 21. gs. otrajā desmitgadē dekonstrukcijas mantojums joprojām ir aktuāls kultūras studiju, postkoloniālisma, dzimtes un kvīru studiju, feminisma, starpsekcionalitātes, kritiskās rasu teorijas, nespējas studiju kontekstā. No vienas puses, dekonstrukcijas skatpunkts un lasīšanas metode ir īpaši piemēroti, lai atsegtu aizspriedumus un iespējami varmācīgas hierarhijas. No otras puses, minētās sociāli un politiski aktīvās disciplīnas tiek kritizētas par to, ka attālinājušās no postmodernisma un dekonstrukcijas ideāliem, nozīmes nenoteiktības vietā izvēloties tradicionālu struktūru aizstāšanu ar jaunām dogmatiskām struktūrām.

Dekonstrukcijas teorijas jēdzieni

Termins “dekonstrukcija” veidots, atsaucoties uz M. Heidegera “destrukcijas” (Destruktion, Abbau) jēdzienu. Sekojot M. Heidegera traktējumam, arī Ž. Deridā dekonstrukcija tiek raksturota kā process un prakse, kā mērķis nav tradīcijas graušana vai aizstāšana ar jaunu tradīciju, bet re-strukturizācija, destabilizācija, pārinterpretācija, konceptuālas kārtības apvēršana, katra jēdziena izvaicāšana, apzīmēšanas procesa uzmanīga vērošana un izvairīšanās palikt pie kādas pozīcijas. Šaurākā nozīmē dekonstrukcija ir kritisks lasījums, kura gaitā tiek demonstrētas teksta (vai doktrīnas, tradīcijas) iekšējās pretrunas, aporijas, neviennozīmība. Lasījumā dekonstrukcija var atklāt neatšķetināmi savijušos nozīmju slāņus, senāku nozīmju pēdas, vairākus iespējamos vēstījumus, kas cits citu apstrīd un atspēko. Teksta redzamo loģiku var sašūpot šķietami nevainīgais, triviālais un anekdotiskais. Intertekstuāli sastatot vairākus tekstus tradīcijas ietvaros, ir iespējams sekot kāda jēdziena vēsturei, kas nereti ir pretrunīga un nesakrīt ar valdošo versiju par jēdziena izcelsmi, lomu un nozīmi. No dekonstrukcijas viedokļa kādas doktrīnas jēdzieniem un nošķīrumiem nekad nav tik droša pamata, kāds tiem tiek piedēvēts. Tiek uzsvērts, ka dekonstrukcijas procesā notiek teksta paš-dekonstrukcija, jo destabilizējošie elementi ir ieausti tekstā pašā; pretrunas tekstos nav loģiskas kļūdas, bet teksta un lasīšanas mehānismu “neapzinātais”. Plašākā nozīmē dekonstrukcija ir process, kas pastāvīgi norisinās valodā un tradīcijā, – apzīmētāju nebeidzama brīva spēle un izsēšanās (la dissémination), kas daļēji tiek ierobežota, uztiepjot struktūrām varmācīgas hierarhijas. Tiek uzsvērts, ka dekonstrukcija tomēr nelūkojas uz citām doktrīnām no privileģēta skatpunkta, jo nevar nokļūt ārpus valodas lauka un pati ir pakļauta neparedzamajiem apzīmēšanas mehānismiem.

Ž. Deridā norādīja, ka dominējošā Rietumu metafizikas tradīcija kopš Platona (Πλάτων) centusies iedibināt patiesuma pamatu, nosakot kādu ārpus valodas struktūras novietotu absolūtu nozīmes avotu, garantu vai centru – transcendentālo apzīmētāju, kas var tikt saprasts, piemēram, kā prāts (logos), sākotne (arche), mērķis (telos), klātbūtne vai Dievs. Šī tradīcija tiek dēvēta par logocentrisku, atsaucoties uz logosa centrālo lomu sengrieķu filozofijā, vai fonocentrisku, atsaucoties uz runas privileģēto lomu pretstatā rakstībai. Ap transcendentālo apzīmētāju tiek veidotas bināri strukturētas hierarhijas, kurās viena binārā pretstata puse vienmēr ir privileģēta, kamēr otra tiek uzskatīta par mazvērtīgāku un marginālu: piemēram, kultūra tiek pretstatīta dabai, vīrišķais – sievišķajam, iekšējais – ārējam. Kā bināra pretstata raksturīgs piemērs un paradigma Ž. Deridā darbos tiek analizēts runas un rakstības nošķīrums, kas cieši saistīts ar klātbūtnes metafiziku: runai, salīdzinot ar rakstību, Rietumu filozofijā ir privileģēta loma, jo runa ir tuvāka domas pirmavotam (lietas klātbūtnei, dotībai uztverē kā eidos), savukārt rakstība tiek uzskatīta par mazvērtīgāku papildinājumu (le supplément) jeb reprezentāciju. Ž. Deridā argumentēja, ka runa nav uzskatāma par autentiskāku nozīmes avotu, jo tā arī ir reprezentācija: viss, kas izteikts valodā vai tekstā, ir jau reprezentācija. Viss, kas eksistē domas laukā, ir rakstība jeb teksts. 

Rakstība ir klātbūtnes pārrāvums – šķīrums jeb nošķirtība un atlikšana (la différance), kas nekad nevar pilnībā sakrist ar klātbūtni: valoda ir nebeidzama šķīrumu spēles ķēde, kurā logocentriskie diskursi veltīgi mēģina identificēt kādu sākotnēju vai galēju jēdzienu. Rakstīt nozīmē radīt nospiedumu, pēdas (la trace), kas kļūst par ražojošu mašīnu, kuras darbību neaptur autora aiziešana, – nošķiršanās tūlīt pēc uzrakstīšanas vai autora nāve. Pateicoties savai atkārtojamībai, rakstītā sintagma vienmēr var tikt nošķirta no ķēdes, kurā tā ievietota vai dota, neliekot tai zaudēt funkcionēšanas vai komunicēšanas spēju – lasošais var identificēt tajā jaunas iespējamības, integrējot to citās ķēdēs. Realitāte un ārpus valodas esoši referenti pastāv, taču cilvēkam tie sasniedzami ar valodas pastarpinājumu, tādējādi gan sociālās struktūras, gan realitātes reprezentācijas teorijas, gan cilvēka patība tiek konstruēta valodā.

Dekonstruktīvajā literatūrkritikā, īpaši P. de Mana koncepcijā, īpaša vērība tiek pievērsta figurālajai valodai: metaforai, metonīmijai, alegorijai un ironijai. Tiek uzsvērts, ka tropi nav vienīgi literārajai valodai raksturīgi valodas līdzekļi, bet ir sastopami arī zinātņu diskursā. Valodā pastāvīgi mijiedarbojas divi slāņi: gramatiskais un figurālais jeb retoriskais. Starp tiem pastāv spriedze; tie darbojas pretēji un savstarpēji izslēdzoši. Valodas fundamentāli figurālais raksturs blakus valodas kā autonomas sistēmas nojēgumam kļūst par vēl vienu argumentu, kas apliecina valodas literāro raksturu un atrautību no referenta. Tiek izteikts pesimistisks pieņēmums, ka patiesības kā autentiska realitātes apraksta formulēšana ir vienlīdz neiespējama visos valodas lietojumos un robeža starp literatūru un teoriju nav strikti novelkama. Lai teorija būtu jēgpilna, tai vispirms jāapzinās šie valodas darbības mehānismi; literatūras teorijas uzdevums tādējādi ir nevis literāru darbu satura interpretācija, bet retorisku nozīmes veidošanās mehānismu izzināšana.

Valodas jautājuma centralitāte dekonstrukcijā sasaucas ar vispārēju interesi par valodu, strukturālo lingvistiku, valodas filozofiju un F. de Sosīra, Čārlza Sandersa Pērsa (Charles Sanders Pierce) un mazākā mērā Džona L. Ostina (John Langshaw Austin) ietekmi 20. gs. teorijā. Ž. Deridā kritizēja F. de Sosīru, norādot, ka arī viņa koncepcijā runai piešķirta privileģēta loma, tomēr tieši strukturālās lingvistikas priekšstati par zīmi kā apzīmētāja un apzīmējamā vienību, zīmes skaniskā veidola patvaļīgumu un valodu kā atšķirību sistēmu sniedz teorijai jaunu vārdu krājumu un ļauj novietot filozofiskās refleksijas priekšmetu vēl neizpētītā teritorijā – valodas un teksta laukā.

Diskutētie jautājumi un dekonstrukcijas kritika

Dekonstrukcija nereti izpelnījusies kritiku neskaidrā izteiksmes veida dēļ. Ž. Deridā valodā ir daudz neoloģismu, vārdu spēļu un metaforu. Autors apzināti izvairījies izmantot terminus ar skaidri definētu nozīmi, tā vietā darinot jēdzienus, kas vienlaicīgi norāda uz vairākiem, līdz galam nedefinējamiem kādas parādības aspektiem. Dekonstrukcijas piekritējiem šī pieeja šķitusi pamatota un iedvesmojoša, savukārt kritiķi pārmetuši, ka sarežģīta izteiksme slēpj domas nabadzību, trivialitāti un loģikas trūkumu. Dekonstrukcija kritizēta arī par vairāku autoru, īpaši F. de Sosīra, ideju tendenciozu traktējumu un kļūdainu izpratni, savas nostājas pamatošanai izvēloties noderīgākos citātus, bet neņemot vērā teorijas kopveselumu. F. de Sosīrs raksturojis valodu kā autonomu zīmju sistēmu un novērojis, ka vārda skaniskais veidols ir nejaušs (proti, dažādās valodās vienas un tās pašas lietas tiek apzīmētas ar atšķirīgiem vārdiem). Dekonstrukcijas radikālākajās izpausmēs, piemēram, P. de Mana koncepcijā, šie novērojumi tiek nepamatoti ekstrapolēti, izsakot pieņēmumu, ka valodai vispār nav saistības ar realitāti, valodas struktūra nesakrīt ar realitātes struktūru, visi teksti nebeidzami atsaucas uz citiem tekstiem un lasīšana kā saprašana ir neiespējama. Šī pieeja tiek kritizēta kā relatīva un nihilistiska, šķirta no reālās pasaules, un P. de Mana gadījumā tā tiek saistīta ar bailēm uzņemties atbildību par antisemītiskajiem uzskatiem, kurus autors paudis Otrā pasaules kara laikā.

Savukārt Ž. Deridā koncepciju kopumā nav pamatoti kritizēt kā nihilistisku – tā drīzāk iedvesmojusi laikmetīgās politiski aktīvās sociālā taisnīguma teorijas. Lai arī mēdz uzsvērt, ka dekonstruktīva lasījuma mērķis nav tradīcijas sagraušana, politisku un ētisku jautājumu ielokā dekonstrukcija nereti iegūst aktīvu pozīciju. Tādi hierarhiski strukturēti binārie pretstati kā vīrišķīgs/sievišķīgs, Rietumi/Austrumi, dabīgs/nedabīgs un citi var kļūt par mizogīnisku vai ksenofobisku aizspriedumu un diskriminācijas pamatu. Internalizētās bināro pretstatu hierarhijas kultūrās nepieciešams kritizēt, jo tās var radīt neapzinātu nepieciešamību nošķirt savējos un ienaidniekus saskaņā ar pašidentitātes un citādības binārajām noteiksmēm. Tajā pašā laikā tiek argumentēts, ka dekonstrukcijas un radniecīgo poststrukturālisma teoriju sarežģītais vārdu krājums un ekscentriskums padarījis sociālā taisnīguma kustības elitiskas, akadēmiskas un atsvešinātas no tām kopienām, kurām sociālais taisnīgums patiesi ir nepieciešams.

21. gs. postpatiesības diskusijas kontekstā no jauna aktualizējies arī jautājums par dekonstrukcijas ideju attiecībām ar empīriskajām zinātnēm. Dekonstrukcija tieši un netieši mudinājusi apšaubīt vai kritiski izvērtēt humanitāro un sociālo zinātņu pretenzijas uz objektīvu zināšanu paušanu, savukārt attieksme pret dabaszinātnēm un epistemoloģiju kopumā nav tikusi pietiekami skaidri formulēta, nesniedzot skaidru atbildi uz jautājumu, vai arī eksakto zinātņu zināšanas uzskatāmas par sociāli konstruētām. Dekonstrukcijas novērojumi par zīmju izsēšanos un bezgalīgu reproducēšanu ārpus konteksta 21. gs. joprojām ir aktuāli, trāpīgi raksturojot informācijas apriti digitālo mediju laikmetā, taču paliek atvērts jautājums par lasītāja atbildību un lomu šo procesu interpretācijā un ietekmēšanā.

Saistītie šķirkļi

  • literatūrzinātne
  • marksisms, ideoloģija
  • postkoloniālā teorija, literatūrzinātnē
  • tropi, literatūrā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Jacques Derrida

Ieteicamā literatūra

  • Arac, J., Godzich, W., and Martin, W. (eds.), The Yale Critics, Minneapolis, University of Minneapolis Press, 1983.
  • Baklāne, A., 'Dekonstrukcija', Mūsdienu literatūras teorijas (sast. I. E. Kalniņa, K. Vērdiņš), Rīga, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2013.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Beķere, I., 'Poststrukturālisms un dekonstrukcija', Karogs, 1993, Nr. 1, 246.–250. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Culler, J., On Deconstruction: Theory and Criticism after Structuralism, Ithaca, Cornell University Press, 2014.
  • De Man, P., Allegories of Reading: Figural Language in Rousseau, Nietzsche, Rilke and Proust, New Haven, London, Yale University Press, 1979.
  • Deridā, Ž., 'Bīstamais papildinājums', Karogs, 1990, Nr. 8, 151.–157. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Deridā, Ž., 'Vai pastāv filosofiskā valoda?' [saruna ar Ž. Deridā], no franču val. tulk. B. Ekere, Kentaurs XXI, 2001, Nr. 24, 135.–145. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Derrida, J. and Caputo, J. D., Deconstruction in a Nutshell: A Conversation with Jacques Derrida, New York, Fordham University Press, 1997.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ekere, B., 'Žaks Deridā: ieskats dzīves ceļā un filosofijā', Kentaurs XXI, 2001, Nr. 24, 126.–134. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Ekere, B., 'Žaks Deridā: (ne)iespējamā Eiropas nākotne', Kentaurs XXI, 2002, Nr. 29, 88.–96. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Gasché, R., Inventions of Difference: On Jacques Derrida, Cambridge, Mass., London, England, Harvard University Press, 1994.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Gubenko, I., 'Humanitāro zinātņu filozofiskā pamatojuma problēmas risinājumi Žaka Deridā dekonstrukcijā: promocijas darbs', Latvijas Universitāte, Vēstures un filozofijas fakultāte, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Johnson, B., Persons and Things, Cambridge, Mass., Harvard University Press, 2010.
  • Johnson, B. (ed.), The Wake of Deconstruction, Oxford and Cambridge, MA, Blackwell, 1994.
  • Niall, L., Derrida Dictionary, London, Bloomsbury Publishing Plc, 2010.
  • Norris, C., Deconstruction: theory and practice, London, New York, Routledge, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pluckrose, H. and Lindsay, J. A., Cynical Theories, Pitchstone Publishing, 2020.
  • Royle, N. (ed.), Deconstructions: A User's Guide, Basingstoke Hampshire, New York, Palgrave, 2000.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rubene, M., 'Nepakļāvīgais un nesaprotamais Žaks Deridā', Karogs, 1990, Nr. 8, 149.–151. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Syrotinski, M., Deconstruction and the Postcolonial: At the Limits of Theory, Liverpool, Liverpool University Press, 2007.

Anda Baklāne "Dekonstrukcija, teorija un metode". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 25.09.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4033 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana