AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 18. februārī
Jānis Kudiņš

Pēteris Barisons

(18.04.1904. Sēlpils pagasta Skudrās–13.07.1947. Sēlpils pagastā. Apbedīts Sēlpils kapos)
latviešu komponists, diriģents, pedagogs

Saistītie šķirkļi

  • kormūzika
  • mūzika Latvijā
Pēteris Barisons. Rīga, 1930. gads.

Pēteris Barisons. Rīga, 1930. gads.

Fotogrāfs Mārtiņš Lapiņš. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka. 

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās un ģimene
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Novērtējums un piemiņa
  • 6.
    Diskogrāfija
  • Multivide 3
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās un ģimene
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Novērtējums un piemiņa
  • 6.
    Diskogrāfija
Izcelšanās un ģimene

Pēteris Barisons ir dzimis zemnieku ģimenē. Tēvs Mārtiņš Barisons, māte Ede Barisone, kuras dziedāšanas prasmes jau agrā bērnībā pievērsa zēna uzmanību tautasdziesmām. Ievērojis viņa interesi par mūziku, tēvocis Pēteris Skudrītis agrā bērnībā P. Barisonam uzdāvināja cītaru. Tēvocis, kurš pats darbojās pagasta muzikantu ansamblī, palīdzēja P. Barisonam apgūt arī vijoles, ģitāras un mežraga spēles pamatus. Pirmo izglītību P. Barisons apguva pagasta skolā.

Pirmā pasaules kara laikā Barisonu ģimene pameta mājas un devās bēgļu gaitās, kara gadus pavadot Vidzemē. Mājās atgriezās 1918. gadā un uzsāka mājas un saimniecības atjaunošanu. Papildus atjaunošanas darbiem P. Barisons aktīvi iesaistījās vairākās Latvijas pilsētās un pagastos pārstāvētās izglītības un kultūras veicināšanas organizācijas “Raiņa klubs” Sēlpils nodaļas darbībā, tās viens no izveidotājiem un vadītājs bija tēvocis P. Skudrītis. “Raiņa kluba” nodaļas darbībā P. Barisons iesaistījās pūtēju orķestrī kā mežraga spēlētājs un dziedāja korī, pasākumos spēlēja arī klavieru pavadījumus. Viņa komponista un diriģenta debija ir saistīta ar 1922. gadā kluba nodaļā uzvesto Ādolfa Alunāna lugu “Mucenieks un muceniece”, kurai viņš komponēja nelielu priekšspēli, kā arī veica mūzikas klavierizvilkuma aranžējumu kluba orķestrim. Ar pagasta vietējo sabiedrisko organizāciju finansiālu atbalstu P. Barisons 1923. gadā devās studēt mūziku uz Rīgu.

1944. gada decembrī P. Barisons apprecējās ar Elzu  Barisoni (dzimusi Reinsone). Ģimenē ir dzimis dēls Gunārs Barisons, ilggadējs Latvijas Radio un Latvijas Nacionālās bibliotēkas darbinieks.

Komponista kapavietā ir uzstādīts tēlnieka Laimoņa Blumberga veidotais piemineklis. Pie priedes ceļā uz Sēlpils kapiem, kur P. Barisons pēkšņi mira, ir novietots četrstūrains akmens ziedu nolikšanai, uz kura ir plāksne ar uzrakstu “Komponista P. Barisona priede”.

Izglītība

Pirmais mēģinājums bez teorētisko zināšanu sagatavotības iestāties Latvijas Konservatorijā nebija veiksmīgs. 1923. gada rudenī P. Barisons uzsāka mācības Ernesta Vīgnera vadītajā Fonoloģijas institūtā, ko absolvēja 1928. gadā, iegūstot pedagoga diplomu un vienlaikus saņemot uzaicinājumu tur strādāt. Par Fonoloģijas institūta mūzikas teorētisko priekšmetu pedagogu ar pārtraukumiem P. Barisons strādāja līdz 1939. gadam.

1928. gada septembrī P. Barisons iestājās Latvijas Konservatorijas speciālās teorijas un kompozīcijas klasē. Divās specialitātēs (praktiskā kompozīcija pie Jāzepa Vītola, diriģēšana pie Jāņa Mediņa) studijas konservatorijā tika pabeigtas 1934. gadā.

Pēteris Barisons. 1923. gads.

Pēteris Barisons. 1923. gads.

Fotogrāfs Hugo Feldmanis. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Pēteris Barisons obligātajā karadienestā Latvijas armijā. 20. gs. 20. gadu vidus.

Pēteris Barisons obligātajā karadienestā Latvijas armijā. 20. gs. 20. gadu vidus.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Profesionālā darbība

P. Barisona pedagoģiskajā darbībā nozīmīgs bija uzaicinājums strādāt Latvijas Konservatorijā 1936. gadā. Sākumā P. Barisons docenta amatā bija mūzikas teorētisko priekšmetu pasniedzējs dažādu mūzikas specialitāšu studējošajiem. Darbu konservatorijā komponists turpināja padomju pirmās okupācijas gadā (1940–1941) un Vācijas okupācijas laikā (1941–1945). 1945. gadā P. Barisons tika iecelts profesora amatā, pildīja Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Valsts konservatorijas kompozīcijas katedras un orķestra diriģēšanas klases vadītāja pienākumus.

Komponista radošā darbība aktivizējās 20. gs. 30. gados. Pirmoreiz plašāku uzmanību un atzinību P. Barisons ieguva, saņemot godalgu Dziesmu svētku biedrības 1932. gadā rīkotajā kora dziesmu konkursā par darbu “Dziesmas lielas lidotājas”. Dziesma tika arī iekļauta VIII Vispārējo latviešu dziesmu svētku programmā 1933. gadā. Kora dziesmas žanrs kļuva par vienu no galvenajiem komponista jaunradē, radot vairākas dziesmas, kas laika gaitā tika iemīļotas koru un diriģentu vidū. 30. gadu nogalē koncertdzīvē ievērību guva arī P. Barisona kantātes “Brīnumzeme” pirmizpildījums Latvijas Radiofona tiešraides koncertā un Otrā simfonija, kuras pirmatskaņojumu ar Radiofona orķestri diriģēja pats komponists.

No 1934. gada P. Barisons diriģēja dažādus simfoniskos orķestrus koncertos Rīgā, Jūrmalā un Jelgavā. No 1936. līdz 1941. gadam P. Barisons strādāja par Latvijas Nacionālās operas diriģentu, gūstot kritikas un publikas atzinību.

Nozīmīgākie darbi

P. Barisons ir komponējis mūziku dažādos žanros – simfoniskos darbus, vokāli simfoniskos darbus (balsij un orķestrim, solistiem, korim un orķestrim), “Lūgšanu” jauktajam korim un ērģelēm (skaņdarba versija arī tikai ērģelēm), a cappella kora dziesmas jauktajam, sieviešu un vīru korim (tostarp tautasdziesmu apdares), solo dziesmas balsij un klavierēm (tostarp tautasdziesmu apdares), vokālos duetus (divām balsīm un klavierēm), instrumentālo kamermūziku (stīgu kvartets, skaņdarbi vijolei un klavierēm, čellam un klavierēm), klavierdarbus.

Kopumā P. Barisons savā mūzikā ir balstījies 19. gs. vēlīnā romantisma stilā, izkopjot spilgta melodiķa talantu un prasmi veidot niansētu lirisku, liriski psiholoģisku, dažkārt arī smalki tvertu glezniecisku un episki dramatisku muzikālās izteiksmes veidus.

Plašāko atpazīstamību gan dzīves laikā, gan arī vēlāk, līdz pat mūsdienām, ir guvušas P. Barisona a cappella kora dziesmas. 20. gs. 30. gados komponētajos žanra paraugos (piemēram, “Mūzai”, “Ceļā jūtīs”, “Melodijas”, sieviešu korim “Pavasara jausma”, “Zilie sapņu kalni”, “Nakts”, vīru korim “Mūzikai”) saista neviltotā, sirsnīgā mūzikas uzrunas izteiksme melodiskajās līnijās, prasme veidot caurspīdīgu, polifonizētu faktūru, meistarīgi izmantot alterētās harmonijas dažāda skanējuma kolorīta radīšanā.

Plašu atzinību ir guvusi 1938. gadā pabeigtā un Latvijas Radiofona tiešraides koncertā pirmizpildītā kantāte soprānam, baritonam jauktajam korim un simfoniskajam orķestrim “Brīnumzeme”. Attīstot Jāņa Akuratera dzejolī ietverto vēstījumu par okeānā nogrimušo teiksmaino zemi Atlantīdu, komponists savā kantātē īpaši ir izcēlis bērnības atmiņu gaišuma skanējumu niansētā muzikāli gleznieciskā izteiksmē.

P. Barisona simfonisko darbu kopumu veido 11 pabeigtas kompozīcijas un divi iesākti, nepabeigti opusi (“Svinīgā uvertīra”, 3. simfonija). Pabeigto simfonisko darbu vidū kā raksturīgus komponista individuālā rokraksta un stila piemērus var izcelt simfonisko svītu “Ziedu vija” (1937), 2. simfoniju (1939) un “Latvju rapsodiju” klavierēm un simfoniskajam orķestrim (1945).

“Ziedu vija” bija ieguvusi godalgu Latvijas Radiofona simfonisko jaundarbu konkursā. Piecu ziedu – lilijas, rasenes, nakstvijoles, nātres, rozes – muzikālais tēlojums ir veidots kā nelielas gleznieciskas ainiņas, kas apliecina P. Barisona orķestra skanējuma veidošanas un instrumentācijas meistarību romantismam raksturīgajā programmatiskās mūzikas ievirzē.

2. simfonija ar programmatisko nosaukumu “Romantiskā” un attiecīgiem programmatiskas ievirzes daļu nosaukumiem – “Mīlas atmoda”, “Jūsma”, “Erotika”, “Mīlas nāve” – faktiski ir pirmais psiholoģiski dramatiska, sižetiski vispārējās aprisēs nojaušami traģiska mīlasstāsta tēmas risinājums simfonijas žanrā latviešu mūzikas vēsturē. Simfonijas muzikālais vadmotīvs ir norvēģu komponista Edvarda Grīga (Edvard Hagerup Grieg) pazīstamās solo dziesmas “Es mīlu tevi” (Hansa Kristiana Andersena, Hans Christian Andersen, dzejolis, vāciski Ich liebe dich, dāniski Jeg elsker dig) piedziedājuma motīva citāts, kas izskan simfonijas pirmās daļas kodā un ceturtās daļas kodā. Līdz P. Barisona 2. simfonijai vēl neviens komponists šādā muzikālajā izteiksmē un ievirzē vēl nebija komponējis. P. Barisona 2. simfonijā var dzirdēt atbalsis gan Pētera Čaikovska (Пётр Ильич Чайкoвский), gan Riharda Vāgnera (Wilhelm Richard Wagner) un Aleksandra Skrjabina (Александр Николаевич Скрябин) vēlīnā romantisma stila muzikālā skanējuma modeļiem, kas ir pārtverti un risināti, daudzveidīgi izmantojot simfoniskā orķestra skanējuma dažādu tembrālu salikumu iespējas. P. Barisona 2. simfonijas izvērsti fragmenti ir izmantoti kā noskaņas veidotāji un paspilgtinātāji Rīgas kinostudijas 1979. gadā uzņemtajā spēlfilmā “Agrā rūsa” (režisors Oļģerts Dunkers).

Otrā pasaules kara izskaņā komponētā “Latvju rapsodija” spilgti izceļ komponista jaunradē noturīgo interesi par tautasdziesmu. Rapsodijas kompozīcija ir veidota kā klavieru solopartijas un simfoniskā orķestra tembrāli daudzveidīgā saspēlē risinātas variācijas par vairāku tautasdziesmu (piemēram, “Aiz upītes es uzaugu”, “Es redzēju jūriņā”, “Teci, teci, kumeliņi”) melodijām. Virtuozu izpildījumu prasošā klavieru solopartija rapsodijā ir tās īpaša muzikālā rokraksta iezīme.

P. Barisona komponētie darbi, īpaši kora dziesmas un atsevišķi simfoniskie darbi, ir spilgta un paliekoša Latvijā pagātnē radītās mūzikas daļa. Turklāt īpašu simbolisku nozīmi Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku tradīcijas attīstībā ir guvis P. Barisona pēdējais opuss. Padomju otrreizējās okupācijas laikā, tūlīt pēc Otrā pasaules kara, gatavojoties X Vispārējiem dziesmu svētkiem (okupācijas periodā svētku oficiālie nosaukumi tika pielāgoti režīma vajadzībām), tika izsludināts konkurss jaunu kora dziesmu radīšanai. Konkursa rezultāti tika publiskoti neilgi pēc komponista pēkšņās, pāragrās nāves. Publicētajā oficiālajā paziņojumā tika teikts, ka konkursa izvērtējumam iesūtīto a cappella kora dziesmu un vokāli instrumentālo darbu lielākā daļa neatbilst prasībām. Tikai ar trešās vietas godalgu tika apbalvotas divas kora dziesmas – Jēkaba Mediņa “Zied zeme” vīru korim (Valda Luksa dzeja) un P. Barisona dziesma jauktajam korim “Dziesmai šodien liela diena” (Arvīda Skalbes dzeja). 1948. gada X Vispārējos dziesmu svētkos Rīgā izskanējusī P. Barisona kompozīcija “Dziesmai šodien liela diena” guva plašu atzinības rezonansi kopkora dziedātāju un klausītāju vidū. Mažora tonalitātē ietvertais pozitīvais dziesmas un gara stipruma slavinājums līdz 21. gs. ir kļuvis par vienu no ilgākajām svētku atpazīstamības mūzikas zīmēm; dziesmas pirmā frāze ir aranžēta kā svētku svinīgā aicinājuma fanfaru instrumentālais vadmotīvs.

Novērtējums un piemiņa

P. Barisona vārds Latvijas mūzikas un kultūras vēsturē ir atrodams arī atsevišķās piemiņas vietās.

Komponista sejas attēls kā skulpturāls portretcilnis ir iekļauts Dziesmu svētku memoriālajā sienā, kas Rīgā, Viesturdārzā, tika atklāta 1973. gadā (tēlnieks Ļevs Bukovskis).

Kopš 1979. gada Aizkraukles mūzikas skola ir nosaukta P. Barisona vārdā.

1979. gadā tika atklāta P. Barisonam veltīta piemiņas plāksne (ar uzrakstiem latviešu un krievu valodā) uz nama fasādes Rīgā, Kalnciema ielā 2A. Šajā namā (1912, arhitekts Jānis Alksnis) no 1935. līdz 1947. gadam dzīvoja P. Barisons. 2018. gadā ugunsgrēka laikā nama lielākā daļa sagruva, no tā atlikušās fasādes daļas piemiņas plāksne tika noņemta.

1979. gadā P. Barisona ģimenes dzimtajās mājās Skudrās (mūsdienās Staburaga pagastā) ir atklāta komponistam veltīta piemiņas istaba un ekspozīcija.

Komponista vārdā ir nosaukta viena no ielām Sēlpils pagastā Sēlpils ciemā.

Diskogrāfija

CD*, ‘Pēteris Barisons. Trīs Prelūdijas. Otrā simfonija “Romantiskā”’ (Liepājas simfoniskais orķestris, diriģents Gintars Rinkevičs), LMIC/SKANI, 132, Rīga, 2022.

*kompaktdisks

Multivide

Pēteris Barisons. Rīga, 1930. gads.

Pēteris Barisons. Rīga, 1930. gads.

Fotogrāfs Mārtiņš Lapiņš. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka. 

Pēteris Barisons. 1923. gads.

Pēteris Barisons. 1923. gads.

Fotogrāfs Hugo Feldmanis. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Pēteris Barisons obligātajā karadienestā Latvijas armijā. 20. gs. 20. gadu vidus.

Pēteris Barisons obligātajā karadienestā Latvijas armijā. 20. gs. 20. gadu vidus.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Pēteris Barisons. Rīga, 1930. gads.

Fotogrāfs Mārtiņš Lapiņš. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka. 

Saistītie šķirkļi:
  • Pēteris Barisons
  • “Dziesmai šodien liela diena”
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • kormūzika
  • mūzika Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • “Barisonu Dzimta”, Latvijas Radio raidījumu cikls (1998–1999), autore Diāna Albina

Ieteicamā literatūra

  • Barisons, P., Pa pagātnes tekām / dienasgrāmata, rakstīta no 1915. līdz 1947. gadam, Jūrmala, Praktiskā grāmata, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Viduleja, L., Gaišās stīgas. Pētera Barisona dzīves un daiļrades lappuses, Rīga, Latvijas Valsts izdevniecība, 1963.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Jānis Kudiņš "Pēteris Barisons". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/173271-P%C4%93teris-Barisons (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/173271-P%C4%93teris-Barisons

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana