AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 11. decembrī
Gunta Bāliņa

Irēna Strode

(arī Irina Strode, dzimusi Sirmbārde; 19.08.1921. Penzā, Krievija–19.09.2013. Rīgā; krēmēta)
latviešu baletdejotāja, pedagoģe, repetitore, baletmeistare

Saistītie šķirkļi

  • Ādolfs Skulte
  • Aleksandrs Lembergs
  • balets
  • balets Latvijā
  • deja
  • deja Latvijā
  • Helēna Tangijeva-Birzniece
  • Osvalds Lēmanis
  • Velta Vilciņa
  • Vispārējie latviešu dziesmu un deju svētki
Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Fotogrāfs Jānis Ozols. Avots: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās un izglītība
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Nozīme mūsdienās
  • 5.
    Apbalvojumi
  • Multivide 3
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās un izglītība
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Nozīme mūsdienās
  • 5.
    Apbalvojumi
Kopsavilkums

Irēna Strode vairāk nekā 50 gadus veltījusi baleta mākslai kā baleta soliste, baletmeistare un izcila dejas pedagoģe. Baletmeistares klasisko baletu inscenējumi izcēlās ar izsmalcinātu stila izjūtu un gaumi gan variācijās, gan duetos, kā arī kordebaleta dejās.   

Izcelšanās un izglītība

Tēvs Kārlis Sirmbārdis bijis zemes mērītājs, māte Ļubova – skolotāja. I. Strode mācījusies Rīgas P. Dzeņa ģimnāzijā (1928–1939), Aleksandras Fjodorovas baleta studijā (1928–1932), Latvijas Nacionālās operas (LNO) baletskolā pie pedagogiem Helēnas Tangijevas-Birznieces, Harija Plūča, Anatola Vilzaka, Mstislava Pianovska, Osvalda Lēmaņa (1932–1939), papildinājusies Maskavas Lielā teātra horeogrāfijas skolā (Московское Хореографическое училище Большого театра) pie Marijas Kožuhovas (Мария Алексеевна Кожухова; 1943–1944), dejojusi LNO bērnu grupā (1928–1932) un mācību praksē LNO (1932–1939). LNO baleta soliste (1939–1941; 1944–1957).

06.1941. I. Strode evakuējās, vispirms uz Čuvašiju, tad uz Gorkiju un Kirovu. Pievienojās Ivanovā organizētajam LPSR Valsts mākslas ansamblim, kur bija baleta māksliniece (1942–1943). Ansamblis sniedza koncertus karaspēka vienībās frontē un aizmugurē, evakuēto bērnu namos un hospitāļos. Atgriežoties Latvijā, I. Strode bija LNO soliste, baletstudijas pedagoģe (1945–1948), LNO baleta repetitore, pedagoģe, baletmeistare (1948–1991), LNO galvenā baletmeistara pienākumu izpildītāja (1965–1968), Jāzepa Vītola Latvijas Valsts Konservatorijas Aktieru fakultātes dejas pedagoģe (1954–1957), Tautas deju ansambļa (TDA) “Sakta” vadītāja un baletmeistare (1958–1963), Rīgas Horeogrāfijas vidusskolas (RHV; kopš 2020. gada – Rīgas Baleta skola) pedagoģe (1957–1986), V Deju svētku virsvadītāja (1965), Aleksandra Barinova baletskolas “Baleta pasaule” pedagoģe (1997–2003), viespedagoģe Tallinas teātrī Estonia (1991).

Profesionālā darbība

Dejotājas karjeras sākumā I. Strodei tika uzticētas lomas, kurās bija vajadzīga spoža tehnika un pārliecinošas aktieriskās dotības. Klasiskajās lomās dejotājas individualitāte spilgtāk izpaudās atjautīgajos un dzīves priecīgajos raksturtēlos, tādos kā jautrā un pārdrošā Paskvali Aleksandra Kreina (Александр Абрамович Крейн) “Laurensija” (Лауренсия, 1949), dzirkstoši straujā Kitrija un Kitrijas draudzene Cikālija Ludviga Minkusa (Ludwig Minkus) “Dons Kihots” (Don Quixote, 1945; 1946), draiskulīgā One Juļusa Juzeļūna (Julius Juzeliūnas) “Jūras krastā” (Ant marių kranto, 1954), drosmīgā Daša un Olga Mihaila Čulaki (Михаил Михайлович Чулаки) “Jaunība” (Юность, 1951). Mākslinieces tēlojumos ieskanējās arī humors un groteska rakstura iezīmes. Tādas bija aušīgā Fekļuša Klimentija Korčmarjova (Климентий Аркадьевич Корчмарёв) “Sārtais ziediņš” (Аленький цветочек, 1951) un kaprīzā pusmāsā Sergeja Prokofjeva (Сергей Сергеевич Прокофьев) “Pelnrušķīte” (Золушка, 1953), niknā Varvara un Bezdelīga Igora Morozova (Игорь Владимирович Морозов) “Doktors Aikāsāp” (Доктор Айболит, 1948). I. Strodes spilgtākās lomas ir arī pas de trois, Mazais gulbītis, Odīlija Pētera Čaikovska (Пётр Ильич Чайкoвский) “Gulbju ezers” (Лебединое озеро, 1944; 1951), Afrodīte, Esmeralda Čezāres Punji (Cesare Pugni) un Rikardo Drigo (Riccardo Eugenio Drigo) “Esmeraldā” (Esmeralda, 1945; 1948), Taurenītis Roberta Šūmaņa (Robert Alexander Schumann) “Karnevālā” (Carnaval, 1946), Marijas draudzene Borisa Asafjeva (Борис Владимирович Асафьев) baletā “Bahčisaraja strūklaka” (Бахчисарайский фонтан, 1946), Aina Anatola Liepiņa “Laimā” (1947), Florīna, feja Briljants, feja Kanārijputniņš P. Čaikovska “Apburtā princese” (Спящая красавица, 1948), Tao Hoa Reinholda Gliēra (Рейнгольд Морицевич Глиэр) “Sarkanā magone” (Красный мак, 1949), Fekluša Uguns ragana Farida Jaruļļina (Fərit Zahidulla uğlı Yarullin) “Šuralē” (Шурале, 1952), Polovciešu meitene no Aleksandra Borodina (Александр Порфирьевич Бородин) operas “Kņazs Igors” (Князь Игорь, 1952), Džuljetas draudzene S. Prokofjeva “Romeo un Džuljeta” (Ромео и Джульетта, 1952), Pusmāsa, Raimondas draudzene Aleksandra Glazunova (Александр Константинович Глазунов) “Raimonda” (Раймонда, 1954), Madara, Ragana, Zelta ragana Ādolfa Skultes “Brīvības sakta” (1955), Odaliska Adolfa Šarla Adāna (Adolphe-Charles Adam) “Korsārs” (Le Corsaire,  1956), pas de deux A. Š. Adāna  “Žizele” (Giselle, 1956).

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā opera un balets. 

Iestudējumi Latvijas PSR Valsts filharmonijas mūzikas, dziesmu un deju ansamblī

1958. gadā I. Strode tika uzaicināta par baletmeistari Latvijas PSR Valsts filharmonijas mūzikas, dziesmu un deju ansamblī. Viņas uzdevumos ietilpa izveidot jaunu deju kolektīvu nodrošinot tā augstu profesionālo līmeni un veikt repertuāra paplašināšanu. Šajā laikā deju ansamblis ieguva jaunu nosaukumu “Sakta”. Pateicoties viņas prasmīgajai vadībai ansamblī tika veikti spilgti deju iestudējumi. Vairākas no I. Strodes iestudētajām dejām ieguva plašu popularitāti. TDA “Sakta” I. Strodes vadībā tika iestudētas piecas koncertprogrammas. Populārākās dejas “Dižā deja” (Jāņa Vītoliņa muzikālā apdare), “Stūru stūriem”, “Andžiņš”, “Sprigulītis, grābeklītis” (Gunāra Ordelovska muzikālā apdare) u. c.

Baletmeistares asistentes darbība

I. Strode bija H. Tangijevas-Birznieces baletu iestudējumu asistente: Friderika Šopēna (poļu Fryderyk Franciszek Chopin, franču Frédéric François Chopin) “Šopeniāna” (1958), P. Čaikovska “Riekstkodis” (Щелкунчик, 1959), Sergeja Balasanjana (Сергей Артемьевич Баласанян) “Šakuntala” (Шакунтала, 1963). Jevgēņija Čangas baletu iestudējumu asistente: Ā. Š. Adāna “Korsārs” (1956), “Žizele” (1956), Alfrēda Kalniņa “Staburadze” (1957).

Nozīmīgākie oriģinālbaletu iestudējumi LNO

Pētera Barisona horeogrāfiskā svīta ”Ziedu vija” (1965) uzskatāma par vienu no labākajiem baletmeistares veikumiem. Horeogrāfiski daudzkrāsains, emocijām bagāts, tehniski efektīgs, izvērsts viencēliena balets, veidots kā baleta miniatūru virkne, kurā daudziem dejotājiem bija iespēja parādīt savu talantu.

Iestudējot Jāņa Ķepīša baletu ”Turaidas roze” (1966) baletmeistare nepretendēja uz novatoriskiem meklējumiem horeogrāfijā. Liriski romantiskais balets bija veidots precīzā klasiskā formā ietverot liriskas epizodes un dramatiskas kolīzijas. Klasiskās dejas izteiksmes līdzekļus I. Strode veiksmīgi papildināja ar jaunām baleta kombinācijām, apvienojot deju un pantomīmu.

Skaudra un smeldzīga bija I. Strodes veidotā oriģinālhoreogrāfija Vladimira Vlasova (Владимир Александрович Власов) baletam ”Asele” (Асель, 1969). Baleta libreta pamatā bija izmantots Čingiza Aitmatova (Чыңгыз Айтматов) stāsts ”Cipresīte mana, sarkanajā lakatiņā” (Тополек мой в красной косынке, 1961).

60. un 70. gadi bija I. Strodes radošās izaugsmes un pilnveides laiks. Tika atjaunoti un pilnveidoti klasisko baletu iestudējumi un radītas jaunas oriģinālhoreogrāfijas. Starp nozīmīgākajām klasisko baletu oriģinālhoreogrāfijām ir L. Delība ”Kopēlija” (1966). 35 gadus pēc pirmuzveduma uz LNO skatuves atgriezās Jāņa Mediņa ”Mīlas uzvara” (1970) šoreiz I. Strodes horeogrāfijā. Sekoja B. Asafjeva “Bahčisarajas strūklaka” (1972) un Sergeja Vasiļenko (Сергей Никифорович Василенко) “Mirandolīna” (Мирандолина, 1974). I. Strodes redakcijā tika iestudēta arī R. Šūmaņa viencēliena balets “Karnevāls” (Carnaval, 1981).

Atjaunotie baletu iestudējumi LNO

Džoakīno Rosīni (Gioachino Antonio Rossini) “Fantastiskās lelles” (Fantasista Doll; H. Tangijevas-Birznieces horeogrāfija, 1958), Igora Morozova (Игорь Владимирович Морозов) “Doktors Aikāsāp” (Доктор Айболит; Nikolaja Holfina (Николай Сергеевич Холфин) horeogrāfija (1977; 1994), Johana Štrausa, dēla (Johann Strauss, Sohn) “Pie zilās Donavas” (An der schönen blauen Donau, H. Tangijevas-Birznieces horeogrāfija, 1994).

Klasisko baletu inscenējumi LNO

“Ēnu skats” no L. Minkusa baleta “Bajadēra” 3. cēliena (Mariusa Petipā, Victor Marius Alphonse Petipa, horeogrāfija, 1965), Ā. Š. Adāna “Korsārs” (M. Petipā horeogrāfija, 1971), P. Čaikovska “Apburtā princese” (M. Petipā horeogrāfija, kopā ar Aleksandru Lembergu, 1975), A. Borodina “Polovciešu dejas” no operas “Kņazs Igors” (1980), F. Šopēna “Šopeniāna” (Mihaila Fokina horeogrāfija, 1981; 1998). P. Čaikovska “Riekstkodis” (Vasilija Vainonena, Василий Иванович Вайнонен, horeogrāfija, 1986).

Dejas LNO operu iestudējumos: Jāņa Mediņa “Sprīdītis” (režisors Kārlis Liepa, 1956), Mihaila Gļinkas (Михаил Иванович Глинка) “Ivans Susaņins” (Иван Сусанин, režisors Jānis Zariņš, 1967), Modesta Musorgska (Модест Петрович Мусоргский) “Boriss Godunovs” (Борис Годунов, režisori Romans Tihomirovs un Guntis Gailītis, 1981) un “Hovanščina” (Хованщина, režisors K. Liepa, 1970), Marģera Zariņa “Uz jauno krastu” (režisors K. Liepa, 1954), Šarla Guno (Charles Gounod) “Fausts” (Faust, “Valpurģu nakts” skats, režisors K. Liepa, 1973), Džuzepes Verdi (Giuseppe Fortunino Francesco Verdi) “Traviata” (La Traviata, režisors Arnolds Liniņš, 1968), P. Čaikovska “Jevgeņijs Oņegins” (Евгений Онегин, režisors K. Liepa, 1978), Riharda Vāgnera (Wilhelm Richard Wagner) “Tanheizers” (Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg, režisors Oļģerts Šalkonis, 1983) un Žaka Ofenbaha (Jacob Offenbach) “Hofmaņa stāsti” (Les contes d’Hoffmann, režisors O. Šalkonis, 1982).

Iestudējumi teātros

Veidojusi dejas Drāmas (Nacionālā) teātra izrādēm Alfreda Amtmaņa-Briedīša režijā: Rūdolfs Blaumanis “Ļaunais gars” (1953) un Andrejs Upīts “Zaļā zeme” (1955), Fricis Rokpelnis “Viņš trīs reizes mani sauca” (Raiņa nepabeigto lugu kompozīcija, 1965), R. Blaumanis “Skroderdienas Silmačos” (režisors, Žanis Katlaps, 1955), Žanis Grīva “Sniga sniegi” (režisors Edgars Zīle, 1957).

Ostravas operas un baleta teātrī (Divadlo Antonína Dvořáka): L. Minkusa “Dons Kihots” (kopā ar baletmeistaru Albertu Jaličeku, Albert Janíček, 1986), P. Čaikovska “Gulbju ezers” (2002).

Mongolijas operas un baleta teātrī Ulanbatorā (Улсын дуурь бүжгийн эрдмийн театр): Ā. Š. Adāna “Korsārs” (1986). Konsultējusi A. Liepiņa baleta “Laima” iestudējumu Harkovas operā (Харьковский театр оперы и балета имени Н. В. Лысенко, 1954).

Iestudējumi RHV

 F. Šopēna “Šopeniāna” (1963), A. Glazunova “Gadalaiki” (1964), G. Ordelovska “Latviešu leļļu svīta” (1964).

Nozīme mūsdienās

No 1948. gada I. Strode, strādājot par baleta solisti, sāka pievērsties pedagoģiskajam darbam, gan kā trupas pedagoģe repetitore, gan kā baletskolas vecāko klašu pasniedzēja. Savās audzēknēs viņa centās atraisīt individuālās dotības un attīstīt viņu patstāvību. Viņa uzskatīja, ka jaunajiem dejotājiem nav svarīgi tikt pie sarežģītas un lielas lomas, bet ir svarīgi 20 gadus godam noturēties, pilnveidojot un slīpējot meistarību, bagātinot personību. Starp viņas audzēknēm ir Velta Vilciņa, Ināra Gintere, Larisa Tuisova, Gunta Bāliņa, Inese Dumpe, Zane Lieldidža-Kolbina, Regīna Kaupuža, Dace Lapiņa un citas.

Apbalvojumi

Padomju okupācijas laikā I. Strode kļuva par LPSR nopelniem bagāto skatuves mākslinieci (1959), LPSR Tautas skatuves mākslinieci (1982), neatkarīgajā Latvijā bija Valsts Kultūrkapitāla mūža stipendiāte (1999), apbalvota ar IV šķiras Triju Zvaigžņu ordeni (2008) un Latvijas Gāzes balvu “Leģendārs mūžs mākslā” (2011).

Multivide

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Fotogrāfs Jānis Ozols. Avots: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.

Baletskolas audzēknes baleta ainā uz Nacionālās operas skatuves. Rīga, 20. gs. 30. gadi.

Baletskolas audzēknes baleta ainā uz Nacionālās operas skatuves. Rīga, 20. gs. 30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs. 

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā opera un balets. 

Irēna Strode. 20. gs. 40. gadi.

Fotogrāfs Jānis Ozols. Avots: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Irēna Strode
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Ādolfs Skulte
  • Aleksandrs Lembergs
  • balets
  • balets Latvijā
  • deja
  • deja Latvijā
  • Helēna Tangijeva-Birzniece
  • Osvalds Lēmanis
  • Velta Vilciņa
  • Vispārējie latviešu dziesmu un deju svētki

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Avots, V., ‘Čehoslovakijā, Mongolijā, Rīgā... Ar Irēnu Strodi sarunājās V. Avots’, Padomju Jaunatne, 02.09.1988.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bāliņa, G., Latvijas baleta un dejas enciklopēdija, Rīga, Ulma, 2018.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bebre, R. (sast.), Un mūžīgs darba lauks’, Rīga, Liesma, 1981, 60.–64. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bērziņš, J., ‘Uz skatuves Bahčisarajas strūklaka’, Rīgas Balss, 31.05.1972.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bite, I., Latvijas balets, Rīga, Pētergailis, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kaupuža,R., Bāliņa,G., Irēnas Strodes zelta kods, Rīga, Ulma 2021.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Saulīte, I., Deju svētki Latvijā, Rīga, V/a “Tautas mākslas centrs”, 2005.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Siliņa, E., ‘Baleta jaunā audze’, Zvaigzne, 15.10.1950.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Strode, I., ‘Balets kalpo tagadnei’, Māksla, nr. 2, 1965.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Tivums, E., ’Dejas Majorienes jubilejas balle’, Literatūra un Māksla Latvijā, 30.08 2001.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Vanaga, V., ‘Mūsu Jubilāri’, Literatūra un Māksla, 08.14.1971.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Voskresenska, J., Latviešu padomju balets, Rīga, Liesma, 1978.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Gunta Bāliņa "Irēna Strode". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/86972-Ir%C4%93na-Strode (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/86972-Ir%C4%93na-Strode

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana