AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 27. martā
Kalvis Kluburs

Depeche Mode

britu elektroniskās mūzikas grupa

Saistītie šķirkļi

  • alternatīvais roks
  • elektroniskā mūzika
  • glamroks
  • hausmūzika
  • pankroks
  • postpanks
  • rokmūzika
  • sintpops
Depeche Mode. Berlīne, Vācija, 07.1984.

Depeche Mode. Berlīne, Vācija, 07.1984.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 109363920.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Ietekme
  • 5.
    Mūzikas industrijas novērtējums
  • 6.
    Popularitāte un ietekme Austrumeiropā un Latvijā
  • 7.
    Dalībnieki
  • 8.
    Ievērojamākās dziesmas
  • 9.
    Albumi
  • Multivide 5
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Ietekme
  • 5.
    Mūzikas industrijas novērtējums
  • 6.
    Popularitāte un ietekme Austrumeiropā un Latvijā
  • 7.
    Dalībnieki
  • 8.
    Ievērojamākās dziesmas
  • 9.
    Albumi

Depeche Mode radoši nozīmīgākais daiļrades periods ir 20. gs. 80. un 90. gadi. Grupa sākotnēji veidoja futūristisku sintezatoru popmūziku, kas gadu gaitā kļuva arvien tumšāka, agri sāka izmantot modernas samplēšanas tehnoloģijas. Nosaukums Depeche Mode (franču ‘Modes vēstnesis’) aizgūts no tāda paša nosaukuma franču modes žurnāla; pieņemts labskanīguma dēļ, tomēr tas arī raksturo grupas lomu populārajā mūzikā – 80. un 90. gados tā drosmīgi eksperimentēja ar jaunākajām mūzikas tendencēm, radot neparasta skanējuma popdziesmas un kļūstot par modernuma vēstnesi, ietekmējot plašu izpildītāju un mūzikas žanru loku.

Grupas rašanās

Grupa ar sākotnējo nosaukumu Composition of Sound radās 1980. gadā Bezildonā, modernā strādnieku pilsētā netālu no Londonas. To veidoja Vinss Klārks (Vince Clarke, īstajā vārdā Vinsents Džons Mārtins, Vincent John Martin), Endrū Flečers (Andrew Fletcher, pilnā vārdā Endrū Džons Leonards Flečers, Andrew John Leonard Fletcher) un Mārtins Gors (Martin Gore, pilnā vārdā Mārtins Lī Gors, Martin Lee Gore). Pankroka un agrīno elektroniskās popmūzikas izpildītāju (Kraftwerk, Gerijs Ņūmens, Gary Numan, Orchestral Manoeuvres in the Dark un The Human League) iedvesmoti, jaunieši savu mūziku balstīja sintezatoru skanējumā. Par solistu tika uzaicināts vietējais huligāns Deivs Gahans (Dave Gahan, zināms arī kā Gaans un Gāns, pilnā vārdā Deivids Gahans, David Gahan, dzimis Deivids Kolkots, David Callcott), pēc kura ieteikuma grupa mainīja nosaukumu uz Depeche Mode.

 Depeche Mode televīzijas šovā "Top Of The Pops". 1981. gads.

Depeche Mode televīzijas šovā "Top Of The Pops". 1981. gads.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 109363992.

Noklausoties grupas uzstāšanos, sadarbību piedāvāja Daniels Millers (Daniel Miller) no jaundibinātas neatkarīgas ierakstu kompānijas Mute Records. Kopā veidoto pirmo singlu panākumi ļāva puišiem pamest darbavietas un pilnībā pievērsties mūzikai.

Profesionālā darbība
Sintezatoru pophiti
20. gs. 80. gadi

Debijas albums Speak & Spell (1981) tika slavēts kā melodiska, moderna mūzika ar dzidru skanējumu, taču 1981. gada beigās grupu pameta galvenais dziesmu autors V. Klārks (vēlāk izveidoja elektroniskās popmūzikas duetus Yazoo un Erasure). Par radošo līderi kļuva M. Gors, bet V. Klārka aizstāšanai koncertos tika pieņemts Alans Vailders (Alan Wilder, pilnā vārdā Alans Čārlzs Vailders, Alan Charles Wilder), kurš vēlāk kļuva par pilntiesīgu dalībnieku. Dziesmas kļuva nopietnākas, teksti ieguva sociālu un politisku nokrāsu, ierakstu noformējumā parādījās socreālisma stilistikā ieturēti tēli un simboli.

1983.–1986. gadā grupa daudz strādāja studijā Hansa Rietumberlīnē, kopā ar D. Milleru un ierakstu inženieri un producentu Geretu Džounsu (Gareth Jones), radot industriālās popmūzikas albumus Construction Time Again (1983), Some Great Reward (1984) un Black Celebration (1986). Jaunieši sāka valkāt melnu ādas apģērbu; M. Gors eksperimentēja ar vizuālo tēlu – kleitām, ādas apģērbu un siksnām, rotām –, provocējot uz minējumiem par viņa seksualitāti, tomēr pats kā glamroka fans to uztvēra kā teatrālu joku. Ciešā saikne ar Mute un Berlīnē pavadītais laiks paplašināja muzikālo interešu loku, ļaujot izvairīties no tobrīd stagnējošās britu popmūzikas ietekmes.

1986. gadā grupa sāka ilgstošu sadarbību ar holandiešu fotogrāfu un režisoru Antonu Korbeinu (Anton Corbijn), kurš uzņēma melnbaltas fotogrāfijas un kinematogrāfiskus videoklipus, vēlāk veidojot arī ierakstu un skatuves dizainu.

Intensīvi izdodot ierakstus un koncertējot, auga atpazīstamība, un ironiskais albuma Music for the Masses (1987) nosaukums kļuva par realitāti, bet Depeche Mode par vienu no populārākajām grupām pasaulē.

 Depeche Mode koncerts Roterdamā. Nīderlande, 24.05.1986.

Depeche Mode koncerts Roterdamā. Nīderlande, 24.05.1986.

Fotogrāfs Rob Verhorst. Avots: Redferns/Getty Images, 164201418.

Elektroroka klasiķi
No 20. gs. 90. gadiem līdz mūsdienām

Depeche Mode komerciāli veiksmīgākajā albumā Violator (1990) kopā ar producentu Fladu (Flood), izmantojot dzīvā izpildījuma elementus, mūzikas ierasti mehāniskais skanējums padarīts dabiskāks, tajā jaušamas blūza un deju mūzikas ietekmes. Kaut reizēm grupas mūzika šajā laikā kritizēta kā drūma, dziesmu tekstiem raksturīga cerība vai mierinājums, M. Gora melanholiskajos tekstos apcerētās sajūtas un cilvēciskās vājības klausītājiem ļāva izjust piederību, koncertus pārvēršot svētkos, publikai pacilāti dziedot līdzi un D. Gahanam uzņemoties hiperaktīva izklaidētāja lomu.

Reliģiskām atsaucēm piesātinātajā albumā Songs of Faith and Devotion (1993) ir vairāk ģitāru, arī blūza un gospeļa elementi, bungu cilpas, dzīvie stīgu instrumenti un dūdas, skreču sampli, triphopa ietekmes. Reizēm uztverts kā rokmūzikas ieraksts, tas pēc uzbūves tomēr raksturojams kā daudzslāņaina elektronika. Albums tapa smagos apstākļos, grupas dalībniekiem savstarpēji konfliktējot un D. Gahanam meklējot mierinājumu narkotikās, tomēr šis albums atzīts par vienu no grupas virsotnēm un sasniedza 1. vietu gan Lielbritānijas, gan Amerikas Savienoto Valstu (ASV) topā.

Albumam sekoja ilga pasaules turneja ar grandiozi apjomīgu A. Korbeina skatuves dizainu – koncertfilma Devotional (1993) nominēta Grammy balvai. Par “vispagrimušāko tūri roka vēsturē” dēvētā turneja graujoši ietekmēja grupu. D. Gahans iejutās garmataina, nomocīta un noreibuša roka mesijas lomā un vēl ilgi cīnījās ar narkotiku atkarību (1995. gadā mēģināja izdarīt pašnāvību, 1996. gadā pārdozēja narkotikas un piedzīvoja klīnisko nāvi). M. Goru vajāja stresa un alkohola izraisītas nervu lēkmes. E. Flečers nervu sabrukuma dēļ turnejas pēdējā posmā nepiedalījās. A. Vailders, uzskatot, ka kolēģi nenovērtē viņa ieguldījumu, 1995. gadā grupu pameta un koncentrējās uz eksperimentālas mūzikas projektu Recoil, ko bija uzsācis jau 80. gadu vidū. Nākamais albums Ultra (1997) guva panākumus, taču koncertdarbību Depeche Mode atsāka tikai 1998. gadā Baltijā (pirmoreiz uzstājās arī Latvijā).

21. gs. grupas mūzikā dominē elektroroks ar blūza elementiem, turklāt dziesmas sacer arī D. Gahans, kurš spējis pārvarēt agrākās vājības – viņa ilggadējā atturība novērtēta ar Stīvija Reja Vona balvu (Stevie Ray Vaughan Award, 2011), ko piešķir narkotiku atkarību pārvarējušiem mūziķiem, kuru piemērs sniedzis iedvesmojošu atbalstu citiem atkarīgajiem.

Pēc E. Flečera nāves 60 gadu vecumā (2022) M. Gors un D. Gahans radošo darbību turpina divatā. 

Depeche Mode pasaules turnejas "Global Spirit" noslēdzošais koncerts. Berlīne, Vācija, 23.07.2018.

Depeche Mode pasaules turnejas "Global Spirit" noslēdzošais koncerts. Berlīne, Vācija, 23.07.2018.

Fotogrāfs Soeren Stache. Avots: picture alliance via Getty Images, 1004333260.

Ietekme

Darbības sākumā Depeche Mode bieži uzstājās televīzijas raidījumos un tika uztverta kā tīņu popgrupa. Lielbritānijā šo iespaidu pilnībā mainīt vairs neizdevās, un daļai auditorijas grupa joprojām labāk zināma ar agrīnajiem singliem. Savukārt ārpus Lielbritānijas tā kļuva pazīstama jau ar nopietnāku un eksperimentālāku repertuāru savā industriālās popmūzikas periodā.

ASV 20. gs. 80. gadu sākumā masu publika elektronisko skanējumu nesaprata, taču ar koledžu radiostaciju atbalstu Depeche Mode kļuva par elektroniskās mūzikas karognesējiem un tika dēvēti arī par alternatīvās mūzikas celmlaužiem. Uz to kā uz ietekmes avotu atsaucās ASV uzplaukušās hausmūzikas un tehno izpildītāji, uzskatot dziesmas Get the Balance Right! (1983) garo versiju par vienu no pirmajiem hausmūzikas paraugiem.

Līdz ar Depeche Mode popularitāti kopš 80. gadu vidus sāka parādīties daudz grupu, kas veidoja Depeche Mode stilistikai tuvu sintpopu, – daļa no izpildītājiem laika gaitā spēja nostiprināt savu muzikālo identitāti (Camouflage, De/Vision) un ievērojami dažādot aktuālās mūzikas kopainu. Depeche Mode ietekmi uz savu mūziku atzinuši arī Nine Inch Nails, G. Ņūmens, Linkin Park, The Killers, DJ Shadow, Autechre, "Jumprava" un citi.

Depeche Mode dziesmas izpildījušas gan pazīstamas rokgrupas kā The Cure, The Smashing Pumpkins, Rammstein, Deftones, Kent, Coldplay, Placebo, gan citu žanru mūziķi – Džonijs Kešs (Johnny Cash), Torija Eimosa (Tori Amos), Goldfrapp, Röyksopp un Susanne Sunnfēra (Susanne Sundfør), A-ha, Tangerine Dream, Merilins Mensons (Marilyn Manson), Trikijs (Tricky) un citi.

Mūzikas industrijas novērtējums

Grupa uzņemta Rokenrola slavas zālē (Rock and Roll Hall of Fame, 2020). Violator iekļauts žurnāla Rolling Stone 500 visu laiku ievērojamāko albumu sarakstā (500 Greatest Albums of All Time, 2020).

Depeche Mode. 10 ievērojamas dziesmas.

Sastādītājs Kalvis Kluburs.

Popularitāte un ietekme Austrumeiropā un Latvijā

Kaut arī Depeche Mode spēja piesaistīt un saglabāt ilggadējus, nemainīgi lojālus fanus ir globāls fenomens, tai ir īpašs neformālais statuss arī Austrumeiropā. Grupas popularitātes straujā augšupeja sakrita ar 80. gadu 2. puses politiskajām pārmaiņām šajā reģionā, kur tā, atšķirībā no vairuma Rietumvalstu mūziķu, koncertēja jau desmitgades vidū. Depeche Mode kultūrvēsturiskā ietekme uz jauniešiem bijušajā Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā salīdzināma ar Elvisa Preslija (Elvis Presley) un The Beatles vēsturisko nozīmi ASV un Lielbritānijā. Fani atdarināja grupas vizuālo tēlu (melnas ādas jakas, raksturīgas frizūras), uz namu sienām krāsoja burtus DM un pulcējās pašu rīkotos tematiskos pasākumos. 90. gados radās fanu tradīcija 9. maijā svinēt D. Gahana dzimšanas dienu. Plašākās svinības notika Maskavā, kur sabrauca tūkstošiem grupas cienītāju, t. sk. arī no citām valstīm. Vairākās valstīs (Igaunijā, Krievijā u. c.) izdoti albumi ar Depeche Mode dziesmām vietējo mūziķu izpildījumā.

Latvijā Depeche Mode pirmoreiz koncertēja 1998. gadā un vēlāk šeit bieži atgriezušies. 1991. gadā Latvijā izveidojās vienota Depeche Mode fanu kopiena, kas joprojām regulāri tiekas grupai veltītos pasākumos. 2014. gadā Rīgā tika atvērts Depeche Mode bārs. Kopš 1999. gada līdzīgs bārs darbojas arī Tallinā, Igaunijā.

Depeche Mode koncerts "Arēnā Rīga". 20.02.2018.

Depeche Mode koncerts "Arēnā Rīga". 20.02.2018.

Fotogrāfe Ieva Leiniša. Avots: LETA. 

Dalībnieki

D. Gahans (vokāls, kopš 1980)

M. Gors (vokāls, sintezatori, ģitāra, kopš 1980) 

E. Flečers (sintezatori, 1980–2022; miris 2022)

 V. Klārks (sintezatori, vokāls, 1980–1981)

A. Vailders (sintezatori, programmēšana, sitamie instrumenti, 1982–1995)

Ievērojamākās dziesmas

Barrel of a Gun; Black Celebration; Blasphemous Rumours; Dream On; Enjoy the Silence; Everything Counts; Fly on the Windscreen; Freelove; Home; I Feel You; In Your Room; It’s No Good; Just Can’t Get Enough; Leave in Silence; Never Let Me Down Again; Only When I Lose Myself; People Are People; Personal Jesus; Photographic; Pipeline; Policy of Truth; Precious; Shake the Disease; Strangelove; Stripped; The Sun & the Rainfall; Walking in My Shoes; World in My Eyes; Wrong

Albumi

Speak & Spell (Mute, 1981); A Broken Frame (Mute, 1982); Construction Time Again (Mute, 1983); Some Great Reward (Mute, 1984); Black Celebration (Mute, 1986); Music for the Masses (Mute, 1987); 101* (Mute, 1989); Violator (Mute, 1990); Songs of Faith and Devotion (Mute, 1993); Songs of Faith and Devotion Live* (Mute, 1993); Ultra (Mute; 1997); Exciter (Mute, 2001); Playing the Angel (Mute, 2005); Sounds of the Universe (Mute/EMI, 2009); Delta Machine (Columbia/Mute, 2013); Depeche Mode Live in Berlin** Soundtrack (Columbia/Mute, 2014); Spirit (Columbia/Mute, 2017); Spirits in the Forest* (Columbia/Mute, 2020); Memento Mori (Columbia/Mute, 2023)

* koncertieraksti

** mūzika tāda paša nosaukuma koncertfilmai

Multivide

Depeche Mode. Berlīne, Vācija, 07.1984.

Depeche Mode. Berlīne, Vācija, 07.1984.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 109363920.

 Depeche Mode televīzijas šovā "Top Of The Pops". 1981. gads.

Depeche Mode televīzijas šovā "Top Of The Pops". 1981. gads.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 109363992.

 Depeche Mode koncerts Roterdamā. Nīderlande, 24.05.1986.

Depeche Mode koncerts Roterdamā. Nīderlande, 24.05.1986.

Fotogrāfs Rob Verhorst. Avots: Redferns/Getty Images, 164201418.

Depeche Mode pasaules turnejas "Global Spirit" noslēdzošais koncerts. Berlīne, Vācija, 23.07.2018.

Depeche Mode pasaules turnejas "Global Spirit" noslēdzošais koncerts. Berlīne, Vācija, 23.07.2018.

Fotogrāfs Soeren Stache. Avots: picture alliance via Getty Images, 1004333260.

Depeche Mode koncerts "Arēnā Rīga". 20.02.2018.

Depeche Mode koncerts "Arēnā Rīga". 20.02.2018.

Fotogrāfe Ieva Leiniša. Avots: LETA. 

Depeche Mode. Berlīne, Vācija, 07.1984. Pulsteņrādītāja virzienā no augšas: Deivs Gahans, Alans Vailders, Endrū Flečers un Mārtins Gors.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 109363920.

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • alternatīvais roks
  • elektroniskā mūzika
  • glamroks
  • hausmūzika
  • pankroks
  • postpanks
  • rokmūzika
  • sintpops

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Depeche Mode tīmekļa vietne
  • Depeche Mode rezultāti Apvienotās Karalistes Oficiālajā singlu un albumu tabulā
  • Depeche Mode rezultāti Billboard singlu un albumu tabulā
  • Alana Vaildera tīmekļa vietne
  • Depeche Mode fanu kopienas tīmekļa vietne, HOME.
  • Dokumentālā projekta "Plakāti nāca no sienām jeb kā Bezildona izbeidza auksto karu un citi stāsti... " tīmekļa vietne, Documentary Website The Posters came from the walls or How Basildon ended the Cold War, and other stories..
  • Baskins, R., Dziesmu klasika: Depeche Mode "People Are People”, Buskin, R., Classic Tracks: Depeche Mode People Are People, February 2017.
  • Dellers, Dž., Modē, Deller, J., A La Mode, 15.10.2006.
  • Hāks, B., Deivs Gahans: Depeche Mode solists stāsta par atturību, Haack, B., Dave Gahan: Depeche Mode frontman talks sobriety, 19.06.2017.
  • Makelrojs, D., Intervija ar Geretu Džounsu, McElroy, D., An Interview with Gareth Jones, 06.03.2016.
  • Smits, M., Džeremijs Dellers & Nikolass Abrahamss – Mūsu hobijs ir Depeche Mode / Plakāti nāca no sienām, Smith, M., Jeremy Deller & Nicholas Abrahams – Our Hobby Is Depeche Mode / The Posters Came From The Walls, mute records / non-mute blog, 24.03.2014.
  • Spārems, M.; Džeremijs Dellers par Depeche Mode: Plakāti nāca no sienām, Sparham, M., Jeremy Deller On Depeche Mode: The Posters Came From The Walls, 30.09.2009.

Ieteicamā literatūra

  • Baker, T., Depeche Mode: The Early Years, Independent Music Press, 2013.
  • Burmeister, D. and S. Lange, Depeche Mode: Monument, Berlin, Aufbau Verlag Gmbh, 2013.
  • Eccleston, D., Songs of Innocence and Experience, Mojo, November 2005.
  • Eccleston, D., Reconstruction Time Again, Mojo, April 2023.
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 5th edn., London, Omnibus Press, 2007.
  • Malins, S., Depeche Mode: A Biography, 4th edn., London, André Deutsch, 2013.
  • Miller, J., Stripped: Depeche Mode, Omnibuss Press, 2004.
  • Spence, S., Just Can't Get Enough: The Making of Depeche Mode, London, Jawbone Press, 2011.
  • Sutcliffe, P., Sins of the Fathers, Mojo, June 2009.

Kalvis Kluburs "Depeche Mode". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 01.12.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4171 šķirklis,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana