AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 16. jūlijā
Baiba Jaunslaviete

Maija Einfelde

(īstajā vārdā Maiga Einfelde, dzimusi Dūrēja; 02.01.1939. Valmierā)
latviešu komponiste un mūzikas teorētisko priekšmetu pedagoģe un īpašu atzinību, t. sk. starptautiskus panākumus, guvusi ar savu kormūziku, kamerdarbiem un ērģeļopusiem

Saistītie šķirkļi

  • angļu rags
  • bērnu koris
  • flauta
  • instrumentālā mūzika
  • Jānis Ivanovs
  • jauktais koris
  • kamerorķestris
  • klarnete
  • latviešu folklora
  • mežrags
  • oboja
  • stīgu orķestris
  • trompete
  • vīru koris
  • vokālā mūzika
Maija Einfelde. 20. gs. 80. gadu beigas.

Maija Einfelde. 20. gs. 80. gadu beigas.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Maijas Einfeldes privātais arhīvs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās un izglītība
  • 2.
    Profesionālā un radošā darbība
  • 3.
    Nozīmīgākie darbi
  • 4.
    Nozīme un novērtējums
  • 5.
    Atspoguļojums mākslā
  • 6.
    Diskogrāfija (izlase)
  • Multivide 7
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās un izglītība
  • 2.
    Profesionālā un radošā darbība
  • 3.
    Nozīmīgākie darbi
  • 4.
    Nozīme un novērtējums
  • 5.
    Atspoguļojums mākslā
  • 6.
    Diskogrāfija (izlase)
Izcelšanās un izglītība

M. Einfelde piedzima kā jaunākā meita ērģeļbūvētāja Jāņa Dūrēja un ērģelnieces Vallijas Dūrējas (dzimusi Erdmane) piecu bērnu ģimenē. Pēc tēva nāves (1944) un ģimenes mājas nodegšanas Otrā pasaules kara beigu posmā kopā ar pārējiem ģimenes locekļiem dzīvoja Viļķenē trūcīgos apstākļos. Vispārējo izglītību ieguva Viļķenes septiņgadīgajā skolā (1946–1952), Liepājas 3. vidusskolā (1952–1953) un Limbažu 1. vidusskolā (1953–1956). Klavierspēli mācījās Liepājas bērnu mūzikas skolā pie Aleksandras Vikmanes (1952–1953), Limbažu bērnu mūzikas skolā pie Vēsmas Krūmiņas (1953–1956) un Cēsu mūzikas vidusskolā pie Zlatas Brikmanes (1956–1958). Jāzepa Mediņa mūzikas vidusskolā (1958–1961) apguva divas specialitātes – klavierspēli (pedagogi Daina Vīlipa un Vera Circene) un mūzikas teoriju, kur viņas estētisko uzskatu veidošanā liela loma bija pedagogam Jānim Līcītim un kompozīcijas pedagogam Jānim Kaijakam. 1961. gadā iestājās Jāņa Ivanova kompozīcijas klasē Latvijas Valsts konservatorijā un 1966. gadā to absolvēja.

Rakstnieka Jāņa Einfelda māte un rakstnieces Noras Kalnas māsīca.

Profesionālā un radošā darbība

Kompozīcijas jomā darbojusies kopš 20. gs. 60. gadu sākuma, taču īpaši intensīvi pievērsusies tai pēc konservatorijas beigšanas. Ilgi neguva atbalstu uzņemšanai Latvijas Komponistu savienībā un tikai kopš 1978. gada ir šīs profesionālās organizācijas biedre. Līdz 80. gadu vidum visvairāk sacerējusi kamermūziku, īpaši kompozīcijas stīgu instrumentiem un klavierēm. Sevišķi auglīga bijusi sadarbība ar čellisti Maiju Prēdeli, vijolniekiem Jāni Bulavu un Induli Sūnu, altistu Andreju Senakolu. Tapuši arī kormūzika (galvenokārt Anša Alberinga vadītajiem kolektīviem) un bērnu mūzika.

80. gadu 2. pusē un 90. gadu 1. pusē, ērģelnieku Tālivalža Dekšņa un Larisas Bulavas mudināta, M. Einfelde pievērsās ērģeļmūzikai. Instrumentālās mūzikas jomā jauns akcents bija interese par pūšaminstrumentu tembriem, ko veicināja sadarbība ar klarnetistu Ģirtu Pāži, trompetistu Jāni Klišānu un citiem mūziķiem. Pēc diriģentu Ausmas Derkēvicas un Intas Eizenbergas iniciatīvas tapa skaņdarbi sieviešu korim, pēc Marutas Rozītes ierosmes – kompozīcijas bērnu korim. Kamerorķestra iespēju izzināšanu sekmēja sadarbība ar diriģentu Normundu Šnē, kas turpinājās arī vēlākajās desmitgadēs.

Par būtisku pavērsienu M. Einfeldes radošajā biogrāfijā kļuva 1997. gads, kad viņas kameroratorija “Pie zemes tālās....” (komponēta 1996. gadā sadarbībā ar Latvijas Radio kora grupu Kaspara Putniņa vadībā) izcīnīja uzvaru vienā no prestižākajiem pasaules kompozīciju konkursiem – Bārlova fonda (Barlow Foundation) rīkotajā konkursā Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV). Tas veicināja kormūzikas izvirzīšanos M. Einfeldes daiļrades priekšplānā turpmākajās desmitgadēs un sadarbību ar visiem vadošajiem Latvijas koriem. M. Einfeldes kordarbus iestudējuši arī daudzi pasaulslaveni ārvalstu diriģenti, piemēram, Čārlzs Brafijs (Charles Bruffy), Donalds Nellijs (Donald Nally) un Ronalds Steilijs (Ronald Staheli) ASV; Džeimss Bērtons (James Burton), Pols Hiljers (Paul Hillier) un Stīvens Leitons (Stephen Layton) Lielbritānijā; Pēters Deikstra (Peter Dijkstra) un Fredriks Malmbergs (Fredrik Malmberg) Zviedrijā, latviešu diriģents Andris Nelsons un citi.

21. gs. komponiste turpina darboties arī citos žanros, kur jaunu skaņdarbu rašanos bieži iedvesmo sadarbība ar konkrētiem atskaņotājiem, piemēram, altisti Andru Dārziņu, čellistu Ēriku Kiršfeldu un pianisti Hertu Hansenu, flautisti Ilonu Meiju, ērģelnieci Kristīni Adamaiti duetā ar saksofonistu Arti Sīmani, dziedātāju Ievu Paršu, trompetistu Jāni Porieti, pianistu Aldi Liepiņu un citiem.

Paralēli komponēšanai M. Einfelde ilggadēji strādājusi par mūzikas teorētisko priekšmetu pedagoģi dažādās Latvijas mūzikas skolās – Pļaviņu (1965–1966), Limbažu (1969–1971), Rīgas 2. (1975–1980) un Jāzepa Mediņa (1980–1993) bērnu mūzikas skolās, Cēsu (1966–1969; 1971–1974), Jāzepa Mediņa (1980–1993, ārštatā arī vēlāk) un Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolās (1997–2001; 2006–2008), Latgales priekšpilsētas mūzikas skolā (~1996–1999) un vakara mūzikas skolā “Rīdze” (1996–2008).

Maija Einfelde līgavas tērpā kopā ar savu līgavaini Voldemāru Einfeldu kāzu dienā. Rīga, 16.04.1966.

Maija Einfelde līgavas tērpā kopā ar savu līgavaini Voldemāru Einfeldu kāzu dienā. Rīga, 16.04.1966.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Maija Einfelde un viņas dēls, nākamais rakstnieks Jānis Einfelds viņa pirmajos Jāņos. Cēsis, 23.–24.06.1967.

Maija Einfelde un viņas dēls, nākamais rakstnieks Jānis Einfelds viņa pirmajos Jāņos. Cēsis, 23.–24.06.1967.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Maija Einfelde pēc kompozīcijas diplomeksāmena Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatorijā, tagadējā Mūzikas akadēmijā. Rīga, 1966. gads.

Maija Einfelde pēc kompozīcijas diplomeksāmena Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatorijā, tagadējā Mūzikas akadēmijā. Rīga, 1966. gads.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Maijas Einfeldes privātais arhīvs.

Maija Einfelde. 27.01.1998.

Maija Einfelde. 27.01.1998.

Fotogrāfs Vitālijs Stīpnieks. Avots: A.F.I. 

Maija Einfelde un starptautiski pazīstamais ASV diriģents Čārlzs Brafijs (Charles Bruffy) – viņas 15. psalma interprets, pēc koncerta Kanzassitijas katedrālē (The Cathedral of the Immaculate Conception). Kanzassitija, ASV, 09.02.1999. 

Maija Einfelde un starptautiski pazīstamais ASV diriģents Čārlzs Brafijs (Charles Bruffy) – viņas 15. psalma interprets, pēc koncerta Kanzassitijas katedrālē (The  Cathedral of the Immaculate Conception). Kanzassitija, ASV, 09.02.1999. 

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Nozīmīgākie darbi

M. Einfeldes instrumentālā mūzikā liela loma ir izvērstiem klasisko žanru darbiem – t. sk. ir vairākas sonātes soloinstrumentam ar klavierēm (3 vijolēm, 2 čelliem, 1 flautai, 1 altam), arī Sonāte vijolei un ērģelēm (1989) un vijolei solo (1997–2000); Simfonija (2003), Koncerts altam un kamerorķestrim (2011), divi klavieru trio (1985 un 2016. gadā) un trīs stīgu kvarteti (saglabājies tikai pēdējais, 2009). Līdztekus tapis plašs programmatisko skaņdarbu klāsts. Vokālās mūzikas jomā lielākais īpatsvars ir kormūzikai – to pārstāv gan izvērsti cikli (kameroratorija “Pie zemes tālās...”, 1996. gads; Kora simfonija, 2001.–2004. gads, jauktajam korim un orķestrim), gan daudzi mazāka apjoma darbi; tāpat komponiste darbojusies vokālās kamermūzikas jomā, rakstot balsij un klavierēm (“Krāsas”, 1975; “Romantiskas dziesmas”, 1980; “Pienāks brīdis tāds reiz...”, 1995) un arī dažādiem individualizētiem sastāviem.

M. Einfeldes mūziku raksturo dziļš psiholoģisms, kas izpaužas emocionāli plašā noskaņu spektrā. Vienā polā ir intīmi sirsnīga, gaišu un skumju nokrāsu niansēm bagāta lirika (piemēram, Adagio, pirmversijā vijolei, čellam un ērģelēm, 1994; “Trīs Friča Bārdas dzejoļi”, 2003; Koncerts altam un kamerorķestrim, 2011; “Vakara impresija” jauktajam korim, 2017); šajā grupā iekļaujas arī vairāki sakrālas tematikas darbi (Ave Maria, sieviešu vai jauktajam korim un ērģelēm, 1994, arī ērģelēm solo, 1995; “Un Dievs nožāvēs visas asaras...” vīru korim un stīgu orķestrim, 2005; Lux aeterna jauktajam korim, vibrofonam un zvaniņiem, 2012).

Otrs pols ir galēji saasināta, plašā nozīmē ekspresionistiska “kliedziena” vai lamentācijas izteiksme (Crucifixus ērģelēm, 1989; “Dramatiskais dialogs” no “Diviem dialogiem” diviem čelliem, 1990). Daudzos darbos vērojams abu šo galējību līdzāsnostatījums (“Divas mīlas dziesmas” jauktajam korim, 2006, u. c.). M. Einfeldes skaņdarbos bieži risināta nāves un aizsaules tēma – vairāki viņas opusi dažādos daiļrades periodos tapuši kā piemiņas veltījumi mūžībā aizgājušiem skolotājiem vai tuviem cilvēkiem (Pirmā sonāte vijolei un klavierēm, 1980.–1981. gads, veltīta Jānim Līcītim; “Sonāte meditācija” altam un klavierēm, 1983. gads – J. Ivanovam; trio “Pirms saules rieta” klarnetei, altam un klavierēm, 1994. gads – bijušajam dzīvesbiedram Voldemāram Einfeldam; “Nikte un Selēne” stīgu orķestrim, 1999. gads – brāļiem Jānim un Kārlim). Vairāki komponistes skaņdarbi, pēc viņas atziņas, ir autobiogrāfiski: šodienas izjūtas tajos savijas ar smeldzīgām bērnības atmiņām (Sonāte vijolei un ērģelēm, 1989; kora poēma “Manas bērnības mājas”, 1999). Dažkārt M. Einfelde iedvesmojusies arī no literāriem darbiem, kuru centrā ir vientuļa bērna tēls (piemēram, “Četras elēģijas” čellam un klavierēm, 1976. gads, tapušas pēc Čingiza Aitmatova (Чыңгыз Айтматов) stāsta “Baltais kuģis” (Белый пароход, 1970) motīviem; Otrā sonāte vijolei un klavierēm, 1985. gads – pēc Aleksandra Čaka “Kļavas lapas” motīviem).

Savos skaņdarbos, īpaši kopš 80. gadu vidus, komponiste vairākkārt veidojusi atsauces uz Latvijas vēstures notikumiem vai sasāpējušām tagadnes aktualitātēm (poēma “Aizvestie” mecosoprānam, mežragam un ērģelēm, arī versijā mecosoprānam un stīgu kvartetam, 1989. gads; “Skumjās serenādes” ar apakšnosaukumu “Trīs dziedājumi mirstošai jūrai”, 1988. gads). “Trīs jūras dziesmas” komponētas divās versijās – ērģelēm (1994) un obojai, mežragam un stīgu orķestrim (1995); ērģeļu versiju, pēc pašas autores atziņas, iespaidojusi prāmja Estonia katastrofa.

Nereti M. Einfelde iedvesmojusies no latviešu folkloras materiāliem (“Sērdieņu dziesma” flautai un klavierēm, 1985. gads; “Maza balāde” trompetei un klavierēm, 1987. gads; “Šūpļa dziesma” sieviešu korim, 1990. gads). Īpaši tuvas viņai ir līgodziesmas, kuru citāti parādās vairākos skaņdarbos (Sonātē vijolei un ērģelēm; ciklā jauktajam korim “Jāņu dziesmas”, 2001. gads, u. c.), atspoguļojot autores savdabīgo Jāņu izjūtu – tajā akcentēta nevis kopīgas līgošanas līksme, bet Jāņu nakts nedaudz noslēpumainā noskaņa un maģiska pirmatnība.

Dzīves diktētā nepieciešamība pašai sūri cīnīties par sevi, iespējams, rosinājusi arī M. Einfeldes darbos vairākkārt risināto tēmu par lepna, spītīga indivīda un varas vai pūļa pretstāvi (kantāte “Džordāno Bruno sārts”, 1983.–1984. gads; Prometeja tēlam veltītā kameroratorija “Pie zemes tālās...”, 1996. gads). Līdzjūtība likteņa pabērniem, atstumtajiem, kas atspoguļota Kora simfonijā (2000.–2004. gads, jauktajam korim un kamerorķestrim), ļauj iezīmēt paralēles ar M. Einfeldei tuvā austriešu komponista Gustava Mālera (Gustav Mahler) daiļradi; šim pašam skaņdarbam raksturīgais sakrālo un laicīgo tekstu līdzāsnostatījums konceptuāli sasaucas arī ar britu skaņraža Bendžamina Britena (Edward Benjamin Britten) “Kara rekviēmu”.

Salīdzinoši retāk, tomēr ļoti pārliecinoši M. Einfeldes mūzikā atklājas gaišas, bet arī ekspresīvi saasinātas noskaņas. Tās sastopamas gan atsevišķās iepriekšminēto darbu epizodēs, gan citās kompozīcijās, turklāt nereti saiknē ar pikolo trompetes tembru, kas komponistes uztverē asociējas ar eņģeļu taurīti (Gloria pikolo trompetei un ērģelēm, 1987; “Pēc pērkoņa” sieviešu korim un pikolo trompetei, 1990; “Atmini sauli!” mecosoprānam, pikolo trompetei un klavierēm, 2015). Gaišas noskaņas dažādās niansēs dominē arī mūzikā bērniem – šajā jomā popularitāti iemantojusi dziesma balsij ar pavadījumu “Miegains zilonis” (vairāk pazīstama kā “Miega zilonis”, ne vēlāk par 1977. gadu), kas vēl mūsdienās bieži skan dažādos aranžējumos, un dziesmas bērnu korim “Cīrulītis” (ne vēlāk par 1976. gadu) un “Vilku dziesmiņa” (1987–1988).

Viens no izteiksmīgākajiem M. Einfeldes mūzikas valodas līdzekļiem ir harmonija, kas atkarībā no konteksta var atspoguļot gan asu dramatismu, gan smalkas, mierīgi plūstošas nianšu maiņas. Daudz jauna viņa mūzikā ienesusi tembru jomā, savos kordarbos bieži izmantojot cilvēka balss galējās tesitūras un vokālās tehnikas, kas vērš balsi līdzīgu mūzikas instrumentiem, piemēram, ērģelēm, vijolei (“Pie zemes tālās...”, 15. psalms, 1998, un “Maija balāde”, 1999, jauktajam korim; “Sirēnu sala” sieviešu korim vai ansamblim, 1998, u. c.). M. Einfelde viena no pirmajām Latvijas mūzikā daudzveidīgi parādījusi viena skaņaugstuma kontrastējošās izteiksmes iespējas, mainot to tembrā, dinamikā, artikulācijā u. tml. (atsevišķas “Skumjo serenāžu” epizodes, “Niktes un Selēnes” noslēgums). Komponistes skaņdarbu formveidi raksturo brīvs muzikālo domu plūdums (caurvijattīstība) un reizē tieksme uz lakonismu, muzikālo ideju blīvu koncentrāciju. Svarīga loma viņas skaņdarbos ir neuzkrītoši ievītām zīmēm – gan alūzijām uz citu viņai tuvu komponistu opusiem, gan pašas monogrammai e-f-d-e.

Nozīme un novērtējums

M. Einfeldes instrumentālajā mūzikā un vokālajos darbos klausītājus saista gan spēcīgais emocionālais strāvojums, gan jaunu izteiksmes iespēju meklējumi. Jo īpaši radikāli tie izpaudušies kora kompozīciju jomā, sekmējot koru repertuāra atjaunotni pašā Latvijā un mūsu laikmetīgās kormūzikas atpazīstamību pasaulē. Nozīmīgs bijis arī M. Eineldes pedagoģiskais darbs. Viņas bijušo kompozīcijas audzēkņu vidū ir vairāki skaņraži, kas aktīvi iekļāvušies mūsdienu koncertdzīvē – Mārtiņš Viļums, Oskars Herliņš, Jēkabs Nīmanis un Dzintra Kurme-Gedroica.

M. Einfelde saņēmusi Latvijas Lielo mūzikas balvu par kameroratoriju “Pie zemes tālās..” (1997) un par mūža ieguldījumu (2019), apbalvota ar Triju Zvaigžņu ordeni (2006), Kultūras ministrijas prēmiju (1999) un divreiz saņēmusi Autortiesību bezgalības balvu (2002. gadā par skaņdarbu “Pie zemes tālās...”, “Sirēnu sala” un Ave Maria izmantojumu ārvalstīs, 2019. gadā – par Lux aeterna atskaņojumu). Latvijas Zinātņu akadēmijas Goda locekle (no 2002. gada).

Atspoguļojums mākslā

M. Einfeldei veltīta tēlnieka Induļa Rankas veidotā skulptūra, kurā apvienoti pašas komponistes un Prometeja tēli.

Diskogrāfija (izlase)

CD*, Maija Einfelde “Pie zemes tālās...“. “Pie zemes tālās..., “Manas bērnības mājas”, “Iz senseniem laikiem”, “Sirēnu sala”, Sonāte vijolei un ērģelēm, “15. psalms”, Ave Maria. (Latvijas Radio koris, diriģenti Sigvards Kļava un Kaspars Putniņš, solisti: Jānis Bulavs – vijole, Larisa Bulava un Atis Stepiņš – ērģeles, Dagnija Zilgalve – arfa, Ints Dālderis – klarnete, Edgars Saksons – sitamie instrumenti, dziedātājas Inga Martinsone un Antra Dreģe). Latvijas Radio, LRCD 033**, Rīga, 1999.

CD, Latviešu ērģeļmūzika. Maija Einfelde. “Trīs jūras dziesmas” (Tālivaldis  Deksnis – ērģeles). Jauniešu Mūzikas Studija, Rīga, 2019.

CD, Evening Impression. Maija Einfelde. “Vakara impresija” (Latvijas Radio koris, diriģents Sigvards Kļava). LMIC/SKANI, 075, Rīga, 2019.

CD, The Fruit of Silence. Maija Einfelde. Lux aeterna (Latvijas Radio koris, diriģents Sigvards Kļava). LMIC / SKANI, 039, Rīga, 2015.

CD, Latvian Impressions. Maija Einfelde. Maestoso, “Sonāte meditācija” (Andra Dārziņa – alts, Andreass Kerstens – klavieres). Animato, ACD6117, 2010.

CD, Ziemeļsaule. Maija Einfelde. “Skumjās serenādes” (Egīls Šēfers  – klarnete, Sinfonietta Rīga stīgu kvartets). Egīls Šēfers, LMIC 022, 2010.

CD, Baltic Exchange. Maija Einfelde. “Trīs Friča Bārdas dzejoļi” (Kembridžas Universitātes Trīsvienības koledžas koris, diriģents Stīvens Leitons, Stephen Layton), Hyperion, CDA67747, London, 2010.

CD, Saules lēkts. Maija Einfelde. “Trīs Friča Bārdas dzejoļi” un Kora simfonijas 2. redakcija (Latvijas Radio koris, orķestra “Rīgas kamermūziķi” un solisti, diriģents Kaspars Putniņš). LMIC, LMIC CD-2005-3, Rīga, 2005.

CD, Pamošanās. Maija Einfelde. “Sirēnu sala” (vokālā grupa “Putni”, diriģente Antra Dreģe). Putni, PCD 3, Rīga, 2003.

CD, Sieviešu koris “Dzintars”. Maija Einfelde. Ave Maria, “Šūpļa dziesma” (koris “Dzintars”, diriģente Ausma Derkēvica), bez izdevniecības, vietas un gada norādes.

* kompaktdisks

** kompaktdiska numurs, ko devis izdevējs

Multivide

Maija Einfelde. 20. gs. 80. gadu beigas.

Maija Einfelde. 20. gs. 80. gadu beigas.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Maijas Einfeldes privātais arhīvs.

Maija Dūrēja (Einfelde) agrā bērnībā savas ģimenes vidū. No kreisās: māsa Anna, mātesmāsa Alise, māsa Vallija, Maija mātes Vallijas klēpī, brāļi Kārlis un Jānis. Viļķene, 1940. gada vasara.

Maija Dūrēja (Einfelde) agrā bērnībā savas ģimenes vidū. No kreisās: māsa Anna, mātesmāsa Alise, māsa Vallija, Maija mātes Vallijas klēpī, brāļi Kārlis un Jānis. Viļķene, 1940. gada vasara.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Maija Einfelde līgavas tērpā kopā ar savu līgavaini Voldemāru Einfeldu kāzu dienā. Rīga, 16.04.1966.

Maija Einfelde līgavas tērpā kopā ar savu līgavaini Voldemāru Einfeldu kāzu dienā. Rīga, 16.04.1966.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Maija Einfelde un viņas dēls, nākamais rakstnieks Jānis Einfelds viņa pirmajos Jāņos. Cēsis, 23.–24.06.1967.

Maija Einfelde un viņas dēls, nākamais rakstnieks Jānis Einfelds viņa pirmajos Jāņos. Cēsis, 23.–24.06.1967.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Maija Einfelde pēc kompozīcijas diplomeksāmena Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatorijā, tagadējā Mūzikas akadēmijā. Rīga, 1966. gads.

Maija Einfelde pēc kompozīcijas diplomeksāmena Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatorijā, tagadējā Mūzikas akadēmijā. Rīga, 1966. gads.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Maijas Einfeldes privātais arhīvs.

Maija Einfelde. 27.01.1998.

Maija Einfelde. 27.01.1998.

Fotogrāfs Vitālijs Stīpnieks. Avots: A.F.I. 

Maija Einfelde un starptautiski pazīstamais ASV diriģents Čārlzs Brafijs (Charles Bruffy) – viņas 15. psalma interprets, pēc koncerta Kanzassitijas katedrālē (The Cathedral of the Immaculate Conception). Kanzassitija, ASV, 09.02.1999. 

Maija Einfelde un starptautiski pazīstamais ASV diriģents Čārlzs Brafijs (Charles Bruffy) – viņas 15. psalma interprets, pēc koncerta Kanzassitijas katedrālē (The  Cathedral of the Immaculate Conception). Kanzassitija, ASV, 09.02.1999. 

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Maija Einfelde. 20. gs. 80. gadu beigas.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Maijas Einfeldes privātais arhīvs.

Saistītie šķirkļi:
  • Maija Einfelde
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • angļu rags
  • bērnu koris
  • flauta
  • instrumentālā mūzika
  • Jānis Ivanovs
  • jauktais koris
  • kamerorķestris
  • klarnete
  • latviešu folklora
  • mežrags
  • oboja
  • stīgu orķestris
  • trompete
  • vīru koris
  • vokālā mūzika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Aperāne, D., 'Ieskats Maijas Einfeldes mūzikā', Jaunā Gaita, 2000, Nr. 222, 33.–35., 60. lpp.
  • Ašme, L., Einfelde Maija, Latvijas Mūzikas Informācijas Centrs
  • Einfelde, M., 'Ja mani slavē, tad ir cauri' (intervija I. Lūsiņai), Diena (pielikums Kultūras Diena), 2020, Nr. 26, 4.–5. lpp.
  • Jaunslaviete, B. (sast.), Maija Einfelde dzīvē un mūzikā, krājuma Mūzikas akadēmijas raksti speciālizlaidums, nr. 13 (ietver B. Jaunslavietes, G. Šmites, Z. Prēdeles, J. Jonānes, J. Ļebedevas, Dz. Erlihas un I. Grauzdiņas rakstus), Rīga, JVLMA, 2016.
  • Ņedzvecka, S., Lielās mūzikas balvas laureāte par mūža ieguldījumu – Maija Einfelde, Latvijas Radio 3 raidījums "Benefice". 23.02.2020.
  • Ņedzvecka, S., Lielās mūzikas balvas 2019 Mūža balvas ieguvēja Maija Einfelde: Māksla ir ārkārtīgi nežēlīga, Latvijas Radio 3 raidījums "Benefice”. 24.02.2020.

Ieteicamā literatūra

  • Einfelde, M., ’Sīzifs sāk no nulles’ (intervija Ilmāram Šlāpinam), Rīgas Laiks, 2003, Nr. 10, 46.–51. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Einfelde, M., ’Miķelīši un lilijas’ (intervija Orestam Silabriedim), Mūzikas Saule, 2008, Nr. 5, 20.–23., 64. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zemzaris, I., ’Dažas piezīmes uz apciemojuma malām. Pie Maijas Einfeldes viņas vecajā dzīvoklī – Bolderājā’, Māksla, 1989, Nr. 3, 41.–43. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Baiba Jaunslaviete "Maija Einfelde". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/96564-Maija-Einfelde (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/96564-Maija-Einfelde

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana