Pasaules uzskatu klasifikācija J. Oša filozofiskās pārdomas iekļaujas personālisma strāvojumā. Personālisms kā filozofijas virziens ir izteikti sazarots un daudzveidīgs. Gotfrīda Vilhelma Leibnica (Gottfried Wilhelm Leibniz) mācība par monādēm, I. Kanta pārdomas par personības brīvību un Hermaņa Lotces (Hermann Lotze) vēršanās pret intelektuālismu veido personālisma filozofijas kopējo arhitektoniku.
Tērbatā personālisma mācību aktualizēja G. Teihmillers; ap viņu pulcējās neliela filozofiskā skola, kuras kodolu veidoja J. Osis, Rīgā dzimušais krievu filozofs Jevgēņijs Bobrovs (Евгении Бобров) un Vlodzimežs Šilkarskis (Włodzimierz Szyłkarski).
J. Osis savos darbos pievērsās pasaules uzskatu klasifikācijai, kuru savulaik Rietumeiropas intelektuālajā domā aktualizēja G. Teihmillera pasniedzējs Berlīnes Universitātē un profesors Frīdrihs Ādolfs Trendelenburgs (Friedrich Adolf Trendelenburg). F. Ā. Trendelenburga pasaules uzskatu iedalījumu tālāk modificēja un attīstīja viņa studenti: G. Teihmillers un Vilhelms Diltejs (Wilhelm Dilthey).
J. Osis, ietekmējoties no G. Teihmillera, kā pasaules uzskatu iedalījuma centrālo jēdzienu izvēlējās “projektīvismu”. Šis jēdziens ir rodams gan H. Lotces, gan G. Teihmillera tekstos, bet J. Osis tajā ietvēra plašāku nozīmi, klasificējot dažādas filozofiskās mācības. Projektīvismu filozofs pretstatīja personālismam. Projektīvisms balstās nekritiskās “es” un pasaules attiecībās, kurās apziņas darbības un stāvokļi tiek projicēti ārējā esamībā, veidojot tēlu pasauli, kura kļūst par tuvāko refleksijas objektu. Tāpēc uz āru tiek projicēti arī domāšanas rezultāti un formas. Tikai tad, kad subjekts kļūst spējīgs uzņemt atpakaļ projicēto pasauli, prāts var meklēt īsteno pasauli.
Kā pirmo izzinošā gara attīstības stadiju J. Osis raksturoja naivo projektīvismu. Izzinošo garu attīstības sākumā filozofs dēvēja par naivo, nepastarpināto apziņu, kurai ir raksturīgs kritikas trūkums, jo tā neņem vērā juteklisko pastarpinājumu uztveres aktā. Tāpēc jutekliskos uztvērumus tā interpretē kā ārpus indivīda esošu pasauli.
J. Osis min divas naivā projektīvisma galvenās īpašības. No vienas puses, jutekļu uztvertie tēli tiek uzskatīti par transsubjektīvi reāliem, no otras – subjekts pārnes sev piemītošās īpašības uz āru projicētos sajūtu kompleksos un, balstoties tajos, meklē notiekošo procesu skaidrojumu. Naivajā projektīvismā valda pārliecība, ka projicētie tēli ir pašas lietas.
Raksturojot pāreju no primitīvā cilvēka stāvokļa, mitoloģiskās pasaules ainas, kurā valda naivais projektīvisms, J. Osis akcentēja valodas lomu. Lai orientētos objektos, izzinošais gars tos klasificēja, sadalīja grupās, novēršot haotiskumu un rodot domas ekonomiju – cilvēks izveidoja abstraktos jēdzienus. Subjektā modās varenības izjūta, jo pasaule vairs nebija nevaldāms juceklis. Izzinošais gars novēroja, ka iepretim mainīgajai videi jēdzieni nemainās un ir pastāvīgi, nostiprinot pārliecību, ka izziņa ir objektu nemainīgās būtības atspulgs. Tāpēc ideālistisko projektīvismu raksturo divi procesi. Pirmkārt, vēršanās pie indivīda apziņas intelektuālā satura jeb jēdzieniem, otrkārt, substances piešķiršana intelektuālajam saturam.
Kā nākamo pasaules ainu J. Osis iezīmēja fizisko projektīvismu, kura pārstāvji ir nonākuši pie atziņas, ka naivajā un ideālistiskajā projektīvismā dominē sajūtu un domāšanas procesu projekcijas. Taču fiziskā projektīvisma pārstāvji neatbrīvojas no maldiem, jo uzskata, ka telpa, vielas un telpiskās kustības eksistē transsubjektīvi kā visu parādību un dabas procesu pamats. J. Osis min divus iemeslus, kas nosaka fiziskā projektīvisma noturīgo raksturu: pirmkārt, veidojas psiholoģisks ieradums attiecībā pret izziņas formām, kuras cilvēks iegūst, izzinot ārējo pasauli, otrkārt, fizisko projektīvismu veicina dabaszinātņu panākumi, jo tās vadās pēc pieņēmuma, ka matērija un telpa eksistē transsubjektīvi.
J. Osis atklāja projektīvisma elementus Aristoteļa, Baruha Spinozas (Baruch Spinoza), Johana Gotlība Fihtes (Johann Gottlieb Fichte) uzskatos, kritizējot šos un citus domātājus. Projektīvisma ietekmes rezultātā filozofiem nav izdevies izveidot vienotu pasaules ainu, kurā nebūtu pretrunu un neskaidrību. Filozofijas vēsture J. Oša skatījumā atklājas kā cilvēka izzinošā gara evolūcija. Kļūdu un mēģinājumu ceļā cilvēciskā izziņa, arvien attīstot kritiskās domāšanas spēju, tuvojas personālisma pasaules ainai.