21.10.1971. J. Pavītols sāka veidot vokāli instrumentālo ansambli Liepājas kultūras namā. Viņš dziedāja un spēlēja ģitāru. Ansamblī muzicēja R. Gabaliņš (sitamie instrumenti), Tālis Marhilēvičs (taustiņi), dziedāja Ingrīda (arī Inga) Liepiņa, kura kļuva par Jura sievu, pieņemot uzvārdu Pavītola, vēlāk pievienojās Valdis Skujiņš, Aivars Hermanis, Ritvars Knesis, brāļi Zakovici no Zigmara Liepiņa grupas “Santa”.
Tapa pirmās J. Pavītola dziesmas, to vidū vairākas ar Vitauta Ļūdēna dzeju – “Mežotnes degšana”, “Zemgaļu kara dziesma”, kā arī “Vairogi”, kuru J. Pavītola grupa atskaņoja 1973. gada Liepājas pilsētas pašdarbības ansambļu tarifikācijas skatē, kur ieguva 1. vietu. Tāds pats sasniegums sekoja 1974. gadā, kad J. Pavītola grupa ieguva 3. vietu Republikāniskajā tarifikācijas skatē, un togad vadība ļāva piešķirt grupai nosaukumu “Līvi”. Vēl viens nosaukuma variants bija “Vairogi”.
J. Pavītola dziesma “Ienāc un neaizej” iekļauta Rīgas estrādes orķestra repertuārā, taču tā tāpat kā pārējās šī perioda dziesmas, nav ieskaņota. Šajā posmā J. Pavītolu piesaistīja Imanta Ziedoņa dzeja, ar kuru sacerētas dziesmas “Tur, kur zvaigznes akmenī spīd”, “Es gribu”, “Pīlādzītis” (1972), “Pērles, gredzena un gliemeža dziesma” (1974) un citas. No 1972. līdz 1977. gadam mūziķis mācījās E. Melngaiļa Liepājas mūzikas vidusskolā tautas instrumentu nodaļā, kur apguva ģitāras specialitāti.
11.1974. mūziķis cieta smagā autoavārijā, atlabšana un rehabilitācija turpinājās līdz 1976. gada sākumam. Jūlijā J. Pavītols Liepājas Metalurgu kultūras pilī nodibināja jaunu grupu kopā ar Ēriku Ķiģeli (ģitāra, vokāls), dodot tai atkal vārdu “Līvi”. Tajā dziedāja I. Pavītola, spēlēja Andris Krūziņš (sitamie instrumenti) un Jānis Grodums (basģitāra).
1978. gadā Ē. Ķiģeļa vietā tika pieņemts Modris Šterns, dziedātāja Regīna Sieka (Kulinska). Tā kā saskaņā ar E. Melngaiļa Tautas mākslas nama diktētajiem ierobežojumiem koncertprogrammā drīkstēja iekļaut tikai divas ansambļa vadītāja darbus, J. Pavītols sacerēja ne tikai dziesmas, bet arī dziesmu ciklus, kas skaitījās viens darbs. Šai periodā radītas dziesmas ar Leona Brieža (“Diadēma”, “Šī nakts būs tava lepnā dienā”, 1978), Laimoņa Vāczemnieka (“Ceļagājējam”, 1978), I. Ziedoņa (trīs dziesmu cikls “”XYZ”, 1977), “Dīvainais, svešais” (1978) vārdiem. Bija gadījumi, kad savas dziesmas J. Pavītols parakstīja ar pseidonīmu.