Burtnieku novietojums laikā no 1753. līdz 1877. gadam vēstures kartēs un periodikā ir konstatējams kā vienīgais. Tikai Eduards Pabsts (Eduard Pabst) savā hronikas izdevumā (1867) pili gan saista ar Trikātas apkārtni, taču nepiedāvā kādu konkrētu vietu. Grāfs Georgs fon Zīverss (Jakob Carl Georg von Sievers, 1877) to saskata nocietinājumā pie Rubenes baznīcas (mūsdienās Kocēnu pagasts, Briņķu sils), līdz ar ko iespējams fiksēt meklējumos diskusiju sākumu. Izrakumi Vaidavas pilskalnā (Jānis Apals, 1988) vedināja uz domām par Livonijas laika pili, bet vēlāk atklājās, ka šajā vietā bijusi Livonijas kara laikā (1558–1583) ierīkota muiža. Tās raksturs un ierīkošanas iemesli fiksēti Zāmuela Kīhela (Samuel Kiechel) 1586. gada ceļojuma aprakstā, pēc kura tā izrādījās esam Ķieģeļu Jaunā muiža (G. Skutāns, 2021). Ar diskusijām bagātus meklējumus par šo versiju uzsāka Pēteris Stepiņš (1982, 1983, 1993). Viņam pievienojas arī Indriķis Šterns (2002) sējumā “Latvijas vēsture: krusta kari, 1180–1290”, neizšķirdamies Gaujas labajā krastā starp Vaidavu un Cimpēniem. Vaidavas pagastā pastāv arī divas citas lokalizācijas – Oģēnu akmens krāvumos (Kārlis Purviņš, 1997; Ivars Vīks, 2004) un Veļķu muižas apkārtnē (Jānis Kavieris, 1999–2012; Vaidavas pagasts). Oģēnu versiju plašāk apskata I. Vīks grāmatā “Trejdeviņi Latvijas brīnumi” (2004), radot paša uzburtu “sakrālās Beverīnas” pasauli. Valmieras versiju uzturēja Jūlijs Krieviņš (pseidonīms Lietgalietis) Valterkalniņā (1910, 1928), bet igauņu vēsturnieks Heinrihs Lākmans (Heinrich Laakman, 1930–1933) šo lokalizāciju ieviesa Igaunijas historiogrāfijā. Hermaņa Enzeliņa vadībā valmierieši uzsāka jaunus Beverīnas meklējumus, 1937.–1939. gadā organizēdami arheoloģiskos izrakumus. Pirmajā sezonā izrakumus vadīja Elvīra Šņore, taču nekur Valmieras centrā atbilstošu apdzīvotību nekonstatēja. Turpinot iesākto, 1938. gada sākumā tika nodibināta Tālavas senatnes pētītāju biedrība, izrakumu vadību pārņēma Hugo Riekstiņš, bet periodikā parādījās bagātīgs publikāciju klāsts (H. Enzeliņš u. c.). Arheoloģiskā pētniecība Valmieras pilsdrupās un Lucas kalnā turpinājās līdz pat mūsdienām, taču tikai 2018. gadā arheoloģe Tatjana Berga noformulēja noraidošu slēdzienu. Izrādījās, ka izrakumos atkārtoti tikušas konstatētas līduma dedzināšanas pēdas, kas datējamas ar laiku pirms 1283. gada. Tādi pelnu un ogļu slāņojumi virs sākotnējās augsnes kārtas atrasti kā pie baznīcas, tā priekšpils ziemeļrietumu korpusā. Līdz ar to jāsecina, ka Valmieras baznīca un mūra pils tikušas ierīkotas sākotnēji ar mežu apklātā apvidū. Lucas kalnā konstatēja 13.–14. gs. pastāvošu viduslaiku apmetni, kura atzīta par tiešo mūra pils priekšteci. Valmierā jāuzrāda arī ilgstoši par pilskalnu uzskatītais Valterkalniņš (Autīne, saskaņā ar V. Balodi un P. Stepiņu), kas izrādījās 17. gs. uzbērts bastions. Valmieras laikrakstā “Liesma” Valmieras versiju ilgstoši uzturēja Andrejs Lucāns (1996–2020), atstādams tēmas historiogrāfijai nepublicētu manuskriptu “Ceļš uz Beverīnas pilsvietas identifikāciju”. Citas novadpētnieku piedāvātās vietas pilsētas centrā (Jēra kalns, pauguri Pārgaujā) ir pārāk hipotētiskas. Visa pilsētas apkaime dzelzs laikmetā vērtējama kā mazapdzīvots apvidus Vidusvidzemes perifērijā, aiz kura Strenču virzienā sākās liels mežu un purvu masīvs. Viļumu pilskalnu (vietējā izloksnē Vīļumi) 1987. un 1988. gada mijā kā iespējamo pilskalnu uzrādīja G. Skutāns. Vēlākajā vasaras apsekojumā šī vieta tomēr netika atzīta par pilskalnu, tāpēc Beverīnas “novietojums” šeit izrādījās īslaicīgs (J. Urtāns, 1988). Arī vietas lokācijā vērojams pārpratums – tuvākās mājas sauc “Kārkli”, nevis “Viļumi”. Šis notikums guva plašu rezonansi un ievadīja Beverīnas meklējumu jauno laikmetu. Vēsturnieks Muntis Auns pēc I. Šterna ierosmes publicēja oriģinālu novietojumu Cimpēnu pilskalnā (2004), taču, sīkāk iepazīstoties ar “pilsvietas” situāciju dabā, no šīs versijas atsacījās. Arheoloģiskā apsekošana Cimpēnu pilskalnā un atkārtotie izrakumi Zilajā kalnā nav uzrādījuši jebkādas apdzīvotības pazīmes. Gaujas labā krasta apvidū un pat visā Igaunijas pierobežā tipoloģiski vai arheoloģiski nav konstatējami dzelzs laikmeta nocietinājumi, bet hronikas ziņas neuzrāda vērā ņemamu Imeras saistību ar Tālavas novadu.