21. gadsimts Mūsdienu iestudējumu centrā tiek izvirzīta sociāli aktīva pozīcija un marginālas parādības, laikmetīga poētika, ģeopolitiskas aktualitātes, vēlme pēc saturiska dziļuma, nacionālo tēmu aktualizēšana un pārvērtēšana, prasme sabalansēt spilgtu inscenējumu ar jēgpilnu vēstījumu.
21. gs. sākumā tapa izrādes, kuras teātra kritiķis Normunds Naumanis ir nodēvējis par “jauno dokumentālismu”, piemēram, Jaunajā Rīgas teātrī aizsākās “latviešu stāstu” periods (2004–2010), kas konceptuāli tika pamatots ar to, ka par katra cilvēka dzīvi iespējams izveidot izrādi.
21. gs. teātra procesi arī ir iezīmīgi ar dažādu jaunu skatuvisko interpretāciju meklējumiem, piemēram, postmodernisma iezīmēm (kā pastišs iestudējumā “Purva bridējs ugunī”, 2019, R. Vaivara režija, librets un scenogrāfija, Liepājas teātris), digimodernismu (prozas dramatizējums “Alise Brīnumzemē”, 2019, rež. un dramaturģe Inga Tropa, Latvijas Nacionālajā teātris), klasisko lugu izspēle bez teksta horeogrāfiskā uzvedumā (Nikolajs Gogolis, Николай Васильевич Гоголь, luga “Precības”, 2016, Sergeja Zemļanska, Сергей Юрьевич Землянский, režija un horeogrāfija Liepājas teātrī), dokumentālām režisoru un/vai aktieru veidotām izrādēm (Jaunā Rīgas teātra aktieru un režisoru veidotā “Vēstures izpētes komisija”, 2019, rež. A. Hermanis), kā arī iestudējumiem, kas veidoti, atspoguļojot literatūras aktualitātes uz skatuves. 2021. gadā “Latviešu literatūras gada balvā” balvu par labāko debiju saņēma Andra Kalnozola romāns “Kalendārs mani sauc”. 2022. gadā Valmieras Drāmas teātris iestudēja prozas dramatizējumu ar šādu pašu nosaukumu (rež. M. Eihe, dramaturģe Rasa Bugavičute-Pēce); iestudējums teātra balvas “Spēlmaņu nakts” 2021./2022. gada sezonā ieguva balvu kategorijā “Gada mazās formas izrāde”.
Prozas dramatizējumi arī ir Latvijas simtgades projekta programmas “Latvijas skolas soma” daļa.
Mūsdienu daži spilgti prozas dramatizējumu iestudējumi Latvijas profesionālajos teātros ir: Latvijas Nacionālajā teātrī Māra Bērziņa “Svina garša” (2016, rež. Valters Sīlis), Ingas Ābeles “Klūgu mūks” (2017, rež. Indra Roga), no noveļu dramatizējumiem – Jāņa Ezeriņa “Ezeriņš” (2014, rež. Elmārs Seņkovs); Dailes teātrī – Pāvela Sanajeva (Павел Владимирович Санаев) “Apglabājiet mani zem grīdas” (2012, rež. R. Vaivars), Kena Kīzija (Ken Elton Kesey) “Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu” (2015. rež. Aleksandrs Morfovs, Aleksandr Morfov); Jaunajā Rīgas teātrī – Ivana Gončarova (Иван Александрович Гончаров) “Oblomovs” (2011, rež. A. Hermanis), Mišela Velbeka (Michel Houellebecq) “Pakļaušanās” (2016, rež. A. Hermanis); Valmieras teātrī Mihaila Bulgakova (Михаил Афанасьевич Булгаков) “Meistars un Margarita” (rež. Indra Roga, 2015), A. Kalnozola “Kalendārs mani sauc” (2022, rež. M. Eihe); Liepājas teātrī Džanni Rodāri (Gianni Rodari) “Dželsomīno melu zemē” (2017, rež. Ģirts Šolis), “Svešā āda” (romāns “Krieva āda”, 2023, rež. Inga Krasovska), Daugavpils teātrī – Jāņa Klīdzēja “Kliedzēji” (romāns “Sniegi”, 2019, rež. Viesturs Roziņš, Fjodora Dostojevska (Фёдор Михайлович Достоевский) “Brāļi Karamazovi” (2020, rež. Lucina Sosnovska, Lucyna Anna Sosnowska).
Kopumā laika posmā no 2000. līdz 2020. gadam latviešu profesionālajos teātros ir iestudēti 179 prozas dramatizējumu iestudējumi. Iestudējumos ir pārstāvēti seši prozas žanri: dialogs, garstāsts, novele, pasaka, romāns un stāsts.
Šajā laika posmā tika iestudēti 19 dažādu tautību autoru darbi. Visvairāk iestudēti bija krievu literatūras prozas autoru darbi – 42 reizes; kā nākamie, vairāk iestudētie, bija angļu – 16, amerikāņu – 14, vācu – 13 un franču – 11 literatūras prozas darbi. No cittautu autoriem biežām iestudētais ir F. Dostojevskis, citi biežāk iestudētie ir Hanss Kristians Andersens (Hans Christian Andersen), Astrida Lindgrēne (Astrid Anna Emilia Lindgren), Vladimirs Nabokovs (Владимир Владимирович Набоков), Nikolajs Nosovs (Николай Николаевич Носов) un citi.
Visvairāk iestudētās latviešu prozas autors ir R. Blaumanis ar 18 darbiem. Laika posmā no 2000. gada līdz 2020. gadam latviešu mūsdienu profesionālajos teātros ir tapuši desmit R. Blaumaņa prozas dramatizējumi: “Baltais” (2001, Valmieras Drāmas teātris), “Īsa pamācība mīlēšanā” (2001, Dailes teātris), “Salna pavasarī” (2002, Liepājas teātris), “Aizbirušais avots” (2004, Valmieras Drāmas teātris), “Nāves ēnā” (2007, Valmieras Drāmas teātris), “Purva bridējs” (2012, Latvijas Nacionālais teātris), “Raudupiete” (2013, Valmieras Drāmas teātris), “Īsa pamācība mīlēšanā” (2014, Daugavpils teātris), “Purva bridējs(-i)” (2017, Daugavpils teātris) un “Vidzemnieki” (2018, Valmieras Drāmas teātris).
Citi biežāk iestudētie prozas darbu autori ir A. Upīts, Kārlis Skalbe, Nora Ikstena, Ēriks Hānbergs un citi.
Šajā laika posmā ar prozas dramatizējumu iestudējumiem teātrī produktīvākie ir bijuši šādi režisori: Dž. Dž. Džilindžers, I. Roga, Laura Groza, Pēteris Krilovs, A. Hermanis un citi.