Vieta mitoloģijas panteonā. Funkcijas, īpašības, piedēvētie notikumi Ņemot vērā, ka Dionīss ir dievu valdnieka Zeva un mirstīgās sievietes Semeles dēls, viņa vieta un loma mitoloģijas panteonā ir sarežģīta. Dionīss ir gan dievs, gan tuvs arī mirstīgajiem. No vienas puses, par Dionīsu rūpējas Zevs, dažkārt pat uzņemoties soģa lomu par Dionīsam nodarītajām pārestībām. No otras puses, Dionīsu ienīst Hēra. Vairāki mīti vēsta par Hēras vēršanos pret Dionīsu – ne tikai kā bērnu, bet arī jau kā pieaugušo, piemēram, uzsūtot Dionīsam neprātu, kā arī cenšoties noskaņot pret viņu citas dievības. Arī mirstīgo pasaulē Dionīss tiek gan godāts, gan nievāts.
Mīti par Dionīsu un Dionīsa kulta rituāli atklāj dieva galvenās funkcijas – nojaukt robežas starp dievišķo un cilvēcisko, turklāt, apgāžot pilsoniskās sabiedrības ikdienas morāles normas, arī starp vīriešiem un sievietēm, pilsoņiem, nepilsoņiem un no sabiedrības izstumtajiem, piemēram, vergiem. Mirstīgie iemieso Dionīsu un sevi atbrīvo apreibinoties, piemēram, lietojot vīnu. Savukārt tie, kuri pretojas dieva ietekmei, tiek bargi sodīti, parasti ar neprātu.
Viens no mītiem par vēršanos pret Dionīsu un viņa rituāliem ir jau Homēra pieminētais par to, kā Likurgs reiz Nūsas kalnā vajājis Dionīsa barotājas, triecot tās ar vēršu rīksti un pašam dievam liekot šausmās ienirt jūras ūdeņos. Dionīsu steidzās mierināt jūras dieve Tetīda (Θέτις), bet Likurgs par savu bezdievīgo uzvedību samaksāja smagu cenu, jo Zevs viņu padarīja aklu, un “pēc tam viņš vairs ilgi nenodzīvoja, jo bija izpelnījies visu nemirstīgo dievu naidu”, vēsta Homērs. Citos šī mīta variantos Dionīss pats atriebjas Likurgam. Saskaņā ar Pseido-Apollodora teikto, kad Likurgs mēģināja viņu izraidīt no savas zemes, Dionīss patvērās zem jūras, taču viņa sekotāji tika saņemti gūstā. Drīz pēc tam brīnumainā kārtā tie tika atbrīvoti, savukārt Likurgs zaudēja prātu. Neprātā Likurgs, domādams, ka apgriež vīnogulāju, nogalināja savu dēlu Driju (Δρύας). Kad Likurga zemi pēc tam piemeklēja bads, viņa ļaudis pēc orākula pavēles sodīja savu valdnieku ar nāvi, sasienot viņu un atstājot Pangajona kalnā, kur viņa ķermeni sarāva gabalos vai sadragāja zirgi. Tiek apgalvots, ka šis mīts vēsta par pirmo gadījumu, kad Dionīss tika aizvainots un padzīts no Senās Grieķijas zemes.
Romiešu autors Higins atklāj vēl traģiskāku šī paša mīta variantu, proti, pēc tam, kad Likurgs bija noliedzis Dionīsa dievišķumu, viņš, dzērumā būdams, esot izvarojis savu māti, turklāt nogalinājis ne tikai savu dēlu, bet arī sievu. Pēc tam viņš miris no paša Dionīsa rokas, kurš viņu atdevis saplosīšanai savām panterām.
Mītu par Likurga ārprātu un viņam piemēroto sodu piemin arī sengrieķu dramaturgs Sofokls (Σοφοκλῆς) savā traģēdijā “Antiogone” (Ἀντιγόνη, ap 442.–441. gadu p. m .ē.), kā arī citi antīkās literatūras autori, atklājot dažādus mītā ietverto notikumu attīstības variantus.
Slavenākais, kā arī viens no visnežēlīgākajiem mītiem par vēršanos pret Dionīsu un dieva atriebību, kas pēc tam sekoja, vēsta par Tēbu valdnieku Penteju (Πενθεύς). Šis mīts ir Eurīpida traģēdijas “Bakhantes” galvenā tēma, tajā balstās arī viens no stāstiem Ovidija poēmā “Pārvērtības”.
Dionīss, būdams sadusmots, ieradās Tēbās, jo viņa mātes Semeles trīs māsas bija noliegušas, ka viņš patiešām ir Zeva dēls. Viņas apgalvoja, ka Semele izdomājusi šo stāstu, lai slēptu mīlas sakarus ar mirstīgo, un ka Zevs viņu esot nogalinājis, lai sodītu par meliem. Pēc ierašanās Dionīss parādīja savas spējas, padarot ārprātīgas gan trīs viņa mātes māsas, gan arī citas Tēbu sievietes. Dionīss lika viņām klīst pa Kitairona kalnu kā bakhantēm. Tēbās tobrīd valdīja Pentejs – Semeles māsas Agaves dēls, Kadma mazdēls. Būdams pārliecināts, ka Dionīss ir krāpnieks, Pentejs enerģiski iebilda pret viņa rituāliem, nepievēršot nekādu uzmanību gaišreģa Teiresija (Τειρεσίας) vai Kadma (kurš tobrīd vēl bija dzīvs) brīdinājumiem. Kad Penteja sargi atveda Dionīsu, kurš tobrīd izlikās par dieva sekotāju, Pentejs viņu nopratināja un pavēlēja ieslodzīt pils staļļos. Bet Dionīss bez grūtībām izbēga, izraisīja zemestrīci, lai demonstrētu savu spēku, un tad atkal parādījās sava sagūstītāja priekšā. Pārsteigts, bet joprojām naidīgi noskaņots, Pentejs ļāva savam neparastajam ciemiņam pārliecināt viņu pārģērbties par sievieti un doties uz Kitairona kalnu, lai ar savām acīm redzētu, ko dara Dionīsa sekotājas. Kamēr viņš, uzrāpies augstā priedē, vēroja sievietes, Dionīss pamudināja viņas tam uzbrukt. Sievietes aplenca koku, nogāza to un sarāva Penteju gabalos. Viņa māte Agave, kura uzbrukumā uzņēmās vadošo lomu, atgriezās atpakaļ pilī ar Penteja norauto galvu, domādama, ka nogalinājusi kalnu lauvu. Tikai vēlāk, kad viņas neprāts pārgāja, viņa saprata, ko izdarījusi. Dionīsa atriebība bija izpildīta, kad Agave un viņas māsas pēc dieva pavēles devās trimdā.
Zināmi vēl vairāki citi līdzīgi mīti par mirstīgo vēršanos pret Dionīsa kulta ieviešanu Senajā Grieķijā un nežēlīgo sodu, ko tie saņēma, piemēram, mīts par miniādām – Orhomena vai Orhomenas pilsētas dibinātāja valdnieka Minija (Μινύας) meitām, kuras atteicās piedalīties bakhanšu gājienā. Kā sodu Dionīss miniādām uzsūtīja neprātu, un tās sarāva gabalos vienas no māsām – Leukipes (Λευκίππη) – dēlu, noturēdamas to par briedi. Vēlāk Dionīss miniādas pārvērta par sikspārņiem vai, saskaņā ar citu mīta variantu, putniem. Arī Argolīdas reģionā Peloponēsā bija zināms līdzīgs mīts, kas vēsta par to, ka Dionīss, atriebjoties par to, ka netika pieņemts viņa kults, uzsūtījis neprātu visām reģiona sievietēm vai arī tikai valdnieka Proita (Προῖτος) trīs meitām.
Pazīstami ir arī cita veida mīti par Dionīsu, piemēram, homēriskā himna Dionīsam vēsta par dieva sastapšanos ar Tirēnu jūras pirātiem, kuri viņu nolaupījuši, domādami, ka Dionīss ir kāda valdnieka dēls, par kuru varēs pieprasīt brangu izpirkuma maksu. Kad viņi izbrauca jūrā, sāka notikt dīvainas lietas: vispirms kuģis applūda ar vīnu, un no tā radās dievišķa smarža, tad ap burām izpletās vīnogulājs, ap mastu – efeja, arī uz airiem parādījās augu vītnes, savukārt pats dievs pārtapa par lauvu un lika parādīties milzīgam lācim. Brīdī, kad lauva sagrāba kapteini, pirāti, šausmu pārņemti, pārlēca pāri bortam jūrā, kur pārvērtās par delfīniem. Tikai stūrmanis izdzīvoja, jo viņš bija iebildis pret Dionīsa nolaupīšanu.
Mazāk zināmi ir mīti par Dionīsu kā augu valsts auglības, tostarp vīnkopības, aizbildni. Higins aprakstīja mītu par Atikas zemnieku Ikariju (Ἰκάριος) un viņa meitu Erigoni (Ἠριγόνη). Kādu dienu viņus apciemoja Dionīss un uzdāvināja vīnogulāja atvasi, kā arī apmācīja Ikariju vīndarīšanā. Pēc tam, kad Ikarijs no atvases bija izaudzējis dažus vīnogulājus un no novāktās ražas pagatavojis pirmo vīnu, viņš devās ceļā, lai Dionīsa dāvanu aizvestu Atikas iedzīvotājiem. Saskaņā ar vienkāršotu šī mīta versiju, Dionīss Ikarijam uzdāvināja vīnu, un viņš nekavējoties devās ar to ceļā, lai to dāvātu Atikas iedzīvotājiem. Sasniedzot Maratonas provinci, Ikarijs izdalīja vīnu vietējiem zemniekiem, kuri par to bija sajūsmā. Viņi izdzēra daudz vīna, neatšķaidot to ar ūdeni. Nonākot reibuma stāvoklī, viņi domāja, ka Ikarijs viņus ir saindējis vai apbūris. Galu galā viņi nogalināja Ikariju. Ikarija suns Maira (Μαῖρα), kuru tas bija paņēmis līdzi, steidzās mājup un aizveda Erigoni uz notikuma vietu, velkot viņu aiz kleitas. Atklājot, ka viņas tēvs ir miris, Erigone sevi nonāvēja, un drīz pēc tam aiz bēdām nomira arī suns.
Saskaņā ar Higinu Zevam vai Dionīsam bija tik ļoti žēl Ikarija, Erigones un viņu suņa Mairas, ka viņš pacēlis tos debesīs kā zvaigznājus – Vēršu Dzinēju, Jaunavu un Lielo Suni (citos mīta variantos vēstīts, ka Maira pārvērsta par Lielā Suņa spožāko zvaigzni Sīriusu).
Dionīss, sadusmots par notikušo, uzsūtīja neprātu Atikas meitenēm, lai arī tās sevi nonāvētu, kā to bija izdarījusi Erigone. Dažos šā mīta variantos tiek minēts, ka Atēnas piemeklējis mēris, kas bija vai nu kā vienīgā nelaime, vai arī kā papildinājums pašnāvībām. Delfu orākuls atēniešiem pavēstīja, ka viņi tiks atbrīvoti no šīm nelaimēm, ja sagūstīs un nogalinās Ikarija slepkavas un iedibinās jaunus reliģiskus sieviešu svētkus – Aioras (αἰώρα, aióra, ‘šūpoles’) jeb Šūpoļu svētkus par godu Erigonei. Mīts vēsta, ka Ikarija slepkavas bija patvērušies Kejas salā. Lai sodītu salas iedzīvotājus par patvēruma sniegšanu slepkavām, suns Maira, kurš pēc nāves bija pārvērsts par Lielā Suņa zvaigznāja spožāko zvaigzni Sīriusu, ar savu karstumu apdedzināja zemi, izraisot badu un slimības. Arī šajā gadījumā palīdzēja Delfu orākula padoms – veikt upurēšanu, lai izpirktu Ikarija nāvi, un lūgt Zevu, lai tas sūta atvēsinošus vējus. Tādējādi Atēnās tika nodibināti Aioras svētki, savukārt Kejas salā – Lietus Dieva (Ἰκμαῖος) Zeva kults, kā arī ikgadēji rituāli, lai izsauktu atvēsinošos ziemeļu vējus – tā dēvētos Etēsiju vējus (ἐτησίαι, etēsíai, burtiski ‘ikgadējs’, ‘periodisks’), kas pēc Sīriusa uzlēkšanas (vasaras mēnešos) ikgadu pūš Egejas jūrā un lielā daļā Grieķijas teritorijas. Mūsdienās šos vējus sauc par Meltemi (μελτέμι, meltémi – no turku valodas sieviešu dzimtes personvārda Meltem).