20. gs. sākumā arī grafikā ieviesās gleznieciskums un mīkstinājuma efekti, lai uzsvērtu emocionālo kopiespaidu, vienlaikus attīstot jūgendstila lineāri dekoratīvo izteiksmību. Iespiedgrafikā darbojās daudzi Baltijas vācieši – Morics fon Grīnevalts (Moritz von Grünevaldt), Alise Dmitrijeva (Alice Dmitrijew), Bernhards Borherts (Bernhard Borchert) u. c. Riharda Zariņa sākotnējā akadēmiski historizējošā stilistika vēlāk absorbēja arī reālisma un simbolisma elementus (ofortu sērija “Ko Latvijas meži šalc”, 1908–1911; u. c.). Savdabīgs skatījums raksturīgs Teodora Ūdera monumentāli dramatiskajiem ogles zīmējumiem, bet Pētera Krastiņa lakoniskie dabas motīvi atklāj ekspresīvu simboliskās noskaņu ainavas kulmināciju. Novatorisks sasniegums bija Jāņa Jaunsudrabiņa ilustrācijas paša sarakstītajai “Baltajai grāmatai” (1910–1914), atsakoties no jūgendiskās stilizācijas par labu delikāti idilliskai primitīvisma estētikai. Savukārt 19. gs. reālismu episki smagnējā versijā turpināja Eduards Brencēns, ilustrējot Matīsa Kaudzīša un Reiņa Kaudzīša romānu “Mērnieku laiki” (1911–1913). Janis Rozentāls, Vilhelms Purvītis, Jūlijs Madernieks u. c. mākslinieki piedalījās 20. gs. sākuma jūgendisko, ansambļa principam pakļauto grāmatu un žurnālu noformēšanā. Grafiskās satīras virsotne pēc 1905. gada revolūcijas bija pēc Minhenes žurnāla Simplicissimus parauga veidotais žurnāls “Svari” (1906–1907, aktīvākie karikatūru autori – R. Zariņš, Jānis Roberts Tillbergs, Aleksandrs Romans, Gustavs Šķilters, Rūdolfs Pērle).

Teodors Ūders. “Rīts”. Ap 1910. gadu. Papīrs, ogle. 39 x 58 cm.
Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.
Agrīnā klasiskā modernisma sasniegums bija Rīgas Mākslinieku grupas (Jēkaba Kazaka, Romana Sutas, Oto Skulmes, Niklāva Strunkes, Valdemāra Tones, Konrāda Ubāna) veidotā t. s. Ekspresionistu mape (1919), apkopojot robustus, šķautņainus linogriezumus par Pirmā pasaules kara un bēgļu tēmām. N. Strunke īpaši izvērsa modernisma stilistiku grāmatu un lietišķajā grafikā. Grafiķis un pedagogs Sigismunds Vidbergs attīstīja kaligrāfiski veiklu, lineāru tušas zīmējumu, izkopjot jutekliskus sieviešu tēlus Art Deco garā (“16 Bilitis dziesmas”, 1928; u. c.). Satīriskais žurnāls “Ho-Ho” (1922–1924) deva būtiskāko modernisma ieguldījumu karikatūras jomā. Piezemēti sadzīviski motīvi dominēja R. Sutas virtuozajos tušas zīmējumos (cikli “Darbs”, “Sadzīve” un “Iela”, 1929–1940). Ekspresīvas, dažkārt sociāli angažētas grafikas pacēlums vērojams ap 20. gs. 20.–30. gadu miju īpaši Rīgas Tautas augstskolas audzēkņu (Aleksandra Junkera, Jāņa Eduarda Plēpja, Oļģerta Ābelītes, Paula Šterna) linogriezumos, kokgrebumos, tušas zīmējumos u. c. Īpaši oriģinālu tušas zīmējuma versiju izveidoja Kārlis Padegs savos provokatīvajos, ironiski traģiskajos dzīves pabērnu tēlos (cikls “Sarkanie smiekli”, 1930–1931; u. c.). Retrospektīvu tradicionālismu pārstāvēja R. Zariņš un viņa skolnieki (Kārlis Krauze, Janis Šternbergs, Arturs Duburs u. c.), kas izmantoja ofortu, litogrāfiju, vara grebumu izvērstam stāstījumam un mimētiskai detalizācijai.