T. Čepmena ar māti un vecāko māsu dzīvoja trūcīgā Klīvlendas afroamerikāņu rajonā (vecāki izšķīrās, kad viņai bija četri gadi). Māte, kas pati spēlēja akustisko ģitāru, jau agrā bērnībā viņai uzdāvināja ukuleli (havajiešu ģitāra) un iepazīstināja ar žanriski daudzveidīgu mūziku – afroamerikāņu spiričueliem, gospeļiem un soulu, arī balto popu. Paaugusies meitene apguva klarnetes un ērģeļu, kā arī sava vēlākā pamatinstrumenta – akustiskās ģitāras – spēli un aizrāvās ar Bobu Dilanu (Bob Dylan), Džoniju Mičelu (Joni Mitchell) un Nīlu Jangu (Neil Young), kuru ietekmē sāka sacerēt dziesmas.
Kaut Klīvlendā un tās skolās valdīja saspringta rasu situācija un T. Čempena saskārās ar pazemojošu, arī rasistisku attieksmi, skolā viņa izcēlās ar labām sekmēm un vēlāk atzina, ka izglītībā saskatījusi iespēju “izrauties no Klīvlendas un nabadzības”. Pamatskolas laikā viņa tika uzņemta īpaši apdāvinātu mazākumrasu jauniešu atbalsta programmā, kas nodrošināja iespēju mācīties prestižā privātskolā. Pēc tās absolvēšanas nākamā mūziķe saņēma stipendiju studijām Taftsa Universitātē (Tufts University) Medfordā (Masačūsetsas pavalsts, ASV), kur apguva antropoloģiju, specializējoties Āfrikas un etnomuzikoloģijas studijās. Skolas vecumā rakstīja dzeju un īsos stāstus, bet studiju laikā, izpildot protesta dziesmas tradīcijai piederīgus sacerējumus, muzicēja apkaimes klubos, kafejnīcās un ielās, kā arī veica demoierakstus universitātes radio studijā. Viens no viņas studiju biedriem tos nodemonstrēja savam tēvam – ietekmīgam mūzikas industrijas pārstāvim, kurš jaunajai dziesminiecei palīdzēja noslēgt līgumu ar ierakstu kompāniju Elektra Records.