20. un 21. gs. proza 20. gs. prozā modernisma virzienu kontekstā aktualizējās dažādas konceptuālas nostādnes gan autoru attiecībās ar realitāti, gan māksliniecisko paņēmienu un rakstības stila izvēlē. Vērojami centieni atbrīvot rakstību no pārāk ciešas racionālā prāta ietekmes, kultivējot “automātiskās rakstības” principu sirreālisma un apziņas plūsmas prozā (Virdžīnija Vulfa, Virginia Woolf, “Delovejas kundze”, Mrs Dalloway, 1925; Džeimss Džoiss, James Juyce, “Uliss”, Ulysses, 1922; Marsels Prusts, Marcel Proust, “Zudušo laiku meklējot”, A la recherche du temps perdu, 1913). Skaļā retorikā, deklaratīvā un dinamiski ekspresīvā izteiksmē tēlots cilvēcības pagrimums un iezīmēti jaunu vērtību un ideālu meklējumi ekspresionisma literatūrā (Alfrēds Dēblīns, Alfred Dōblin; Leonhards Franks, Leonhard Frank). Tekstā akcentēts eksistences dramatisms un bieži vien arī absurditāte eksistenciālisma prozā (Žans Pols Sartrs, Jean-Paul Sartre, “Nelabums”, Nausee, 1938; Albērs Kamī, Albert Camus, “Mīts par Sīzifu”, Mythe de Sisyphe, 1942, “Mēris”, La Peste, 1947). Iezīmējas tendence, ka proza aizvien jūtamāk tiek subjektivizēta, arī ar vēstījumu pirmās personas formā starpniecību. 20. gs. karu un totalitāro režīmu ekspansijas apstākļos aktualizējas antiutopijas/distopijas literatūras darbi (Oldess Hakslijs, Aldous Leonard Huxley, “Brīnišķīgā jaunā pasaule”, Brave New World, 1932; Džordžs Orvels, George Orwell, “1984”, 1984, 1949; Rejs Bredberijs, Ray Douglas Bradbury, “451 grāds pēc Farenheita”, Fahrenheit 451, 1953). Distopiju izplatība skaidrojama arī ar dažāda veida apdraudējumu eskalēšanos 20. un 21. gs. pasaulē (dabas katastrofas, vides piesārņotība, kodolkatastrofas bieds, klimata pārmaiņu izraisītās negācijas un citi).
20. gs. prozas autori aktīvi reaģēja uz Pirmā pasaules kara un Otrā pasaules kara postošajiem notikumiem, tādēļ kara tēma plaši atspoguļota daudzos romānos (Anrī Barbiss, Henri Barbusse, “Ugunī”, Le Feu, 1916; Jaroslavs Hašeks, Jaroslav Hašek, “Krietnā kareivja Šveika dēkas pasaules karā”, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války, 1921–1923; Ērihs Marija Remarks, Erich Maria Remarque, “Rietumu frontē bez pārmaiņām”, Im Westen nicts Neues, 1929; Ludvigs Renns, Ludwig Renn, “Karš”, Krieg, 1930; Volfgangs Borherts, Wolfgang Borchert, “Tur laukā aiz durvīm”, Draussen vor der Tūr, 1947; Ginters Grass, Gunter Wilhelm Grass, “Skārda bungas”, Die Blechtrommel, 1959). Citi ievērojami 20. gs. lielprozas autori un darbi – Tomass Manns (Thomas Mann) “Budenbroki” (Buddenbrooks, 1901), “Burvju kalns” (Der Zauberberg, 1924), Ernests Hemingvejs (Ernest Hemingway) “Ardievas ieročiem” (A Farewell to Arms, 1929), “Kam skanēs zvans” (For Whom the Bell Tolls, 1940), “Sirmgalvis un jūra” (The Old Man and the Sea, 1952).
Iepretim lielprozas darbiem pozitīvi jānovērtē arī miniatūrprozas žanru (miniatūra, tēlojums, skice, epifānija un citi) klātbūtne literatūras klāstā. Miniatūra ir lakoniskas izteiksmes mazsižetisks žanrs, kam raksturīgs paaugstināts tēlainības līmenis, refleksivitāte, mazo lietu akcentācija un kompozicionāla pabeigtība. Tēlojums ir neliela apjoma nesižetisks vai mazsižetisks prozas teksts ar augstu poētiskuma līmeni. Tēlojums ir vārdiska glezna, literāra ainava. Skice ir iespaidu impresija, mirklīgo iespaidu tvērums lakoniskā formā. Skice var būt tikai melnraksta uzmetums tālākam teksta izvērsumam, bet var būt arī nosacīti patstāvīgs žanrs. Epifānija visvairāk līdzinās miniatūrai vai skicei, bet tai ir savas īpašās pazīmes: spontanitāte un pēkšņums, paradoksalitāte un groteskums, neordinaritāte un citādais pasaules redzējums. Miniatūrprozas žanri aktualizē mazā mēroga tiesības, atgādina par mazo lietu svarīgumu, kultivē un rosina filozofisko refleksiju prasmes un sadraudzē ar modernitātē deficītajām poētiskuma un liriskuma intonācijām. Tomēr prozas un visas literatūras kopainā mazās prozas formas mūsdienās kļuvušas par izteikti marginālu parādību, kas nevēlami sašaurina lasītāju izvēles iespējas.
20. gs. pēdējās ceturtdaļas un 21. gs. dominējošajā postmodernisma prozā aktivizēti spēles un parodijas elementi, citātisms un intertekstualitāte, intelektuālās un pseidointelektuālās rotaļas, teksta fragmentācija un žanrisko robežu nojaukšana nereti komplektā ar autorpozīciju nenoteiktību un idejisko indiferenci vai radikāla liberālisma un nihilisma intonācijām. Postmodernisma prozas kontekstā nozīmīgi literatūras darbi ir Umberto Eko (Umberto Eco) romāns “Rozes vārds” (Il nome della rosa, 1980), Haruki Murakami (村上 春樹, Murakami Haruki) romāni un stāsti, G. Grasa, Džona Faulza (John Fowles), Mišela Velbeka (Michel Hooellebecq), Frederika Beigbedera (Frederic Beigbeder) darbi. Ar postmodernismu daļēji saistāma maģiskā reālisma autoru – Gabriela Garsijas Markesa (Gabriel Garcia Marquez), Hulio Kortasāra (Julio Cortazar) – proza.
20. gs. otrajā pusē un 21. gs. lasītāju izvēlē arvien lielāks īpatsvars ir populārās literatūras dažādajiem atzariem: šausmu, erotiskajai un zinātniskās fantastikas prozai, melodramatiskajam un fantāzijas romānam, kriminālliteratūrai un detektīviem. Aktivizēta dzimumidentitātes problemātika, ievērojami pastiprinājušās feminisma tendences jaunākajā prozā un arī tās pētniecības metodikā.
Mūsdienās notiek literatūras veidu un žanru arvien intensīvāka mijiespaidošanās un integrācija, kas rezultējas daudzskaitlīgos hibrīdžanru darbos. Prozas rakstnieki nereti izvairās no radīto tekstu žanriskas marķēšanas vai arī bieži vien darbu apakšvirsrakstos lietoti individuāli specifiski tekstformu apzīmējumi (pastāsti, atceres, fantāzijas, identifikācijas, refleksijas un citi). Savā ziņā notiek nosacīta atgriešanās pie senajam sinkrētismam līdzīgām prozas struktūrām, kad grūti vai pat neiespējami nošķirt māksliniecisko jeb literāro, filozofisko, publicistisko, dokumentālo vai zinātnisko prozu. Diferences iespējas tomēr saglabājas, izvērtējot valdošo stilistiku, valodas īpatnības, tēlainības potenciālu, teksta funkcijas un citus kritērijus. Žanru un dažādu jomu prozas tekstu sajaukšanās var iespaidot oriģinālu autordarbu tapšanu, bet var izraisīt arī haotiska manierisma apšaubāmas kvalitātes tekstu pavairošanos. Tomēr domājams, ka populārākie prozas žanri, piemēram, stāsts un romāns, pat neskatoties uz intensīviem eksperimentiem un transformācijām, nezaudēs būtiskākās aprises un aktualitāti arī nākotnē. Paralēli noris prozas tekstu apjomu samazināšanās pat radikālā mērā (īsromāns, mikrostāsts), un apjomu pieaugums, īpaši populārās literatūras bestselleros jeb dižpārdokļos. Vērojama literāro tekstu, arī prozas, aizvien aktīvāka iedzīvošanās virtuālajā vidē.