Nozares teorijas Prakse ir galvenais praktiskās teoloģijas pētījumu objekts. Prakse tiek izprasta kā vērtībās balstīta rīcība, apzināta vai neapzināta, redzama (explicite) vai neredzama (implicite), ticības un prakses savstarpēja mijiedarbība.
Saistībā ar praksi var identificēt kritiskos jēdzienus, kas nosaka pētījumu lauku: praktiska domāšana, praktiska gudrība, praktizēšana (practice) un prakse (praxis), taisnīgums, konsenss, dialogs, saziņa un sarunāšanās.
Mūsdienās dominējošas ir četras pētniecības pieejas: 1) lietišķā jeb konfesionālā teoloģija – autori Karls Barts (Karl Barth), Ričards Osmers (Richard Osmer), Rejs Andersons (Ray Anderson), Džeimss Loders (James Loder), Džons Svintons (John Swinton), Heriete Movata (Harriet Mowat), Debora van Deisena Huncingere (Deborah van Deusen Huncinger), Endrjū Rūts (Andrew Root), Henrijs Nouens (Henri Nouwen) un Tomass K. Odens (Thomas C. Oden); 2) hermeneitiskā – autori Dons S. Braunings (Don S. Browning), Džeimss Faulers (James Fowler), Čārlzs Gerkins (Charles Gerkin), Johanness van der Vens (Johannes van der Ven), Frīdrihs Šveicers (Friedrich Schweitzer) un Martina Kumlēna (Martina Kumlehn); 3) transformējošā (sakņojas atbrīvošanās teoloģijā, kas aprobē empīriskās sociāli kritiskās teorijas) – autori Eleina Grēma (Elaine Graham), Mērija Maklintoka Falkersone (Mary McClintock Fulkerson), Zoi Beneta Mūra (Zӧe Bennett Moore), Džeimss Polings (James Poling), Tomass Boduā (Thomas Beaudoin), Džoisa Anna Mersere (Joyce Ann Mercer), Tomass Grūms (Thomas Groom), Ketrīna Tērpina (Kathrin Turpin) un Rebeka Čopa (Rebecca Chop); 4) neoaristoteliskā – autori Kreigs Dikstra (Craig Dykstra), Dorotija Basa (Dorothy Bass), Daiena Batlere Basa (Diana Butler Buss) un Kenda Krīzija Dīna (Kenda Creasy Dean).
Attiecības starp praktisko teoloģiju un vēsturisko un dogmatisko teoloģiju pārsvarā tika skatītas kā deduktīvas, praktiskā teoloģija tika izprasta kā lietišķā teoloģija, līdzīgi kā lietišķā fizika ir inženierzinātņu sastāvdaļa. No vienas puses, tas mazina praktiskās teoloģijas kā disciplīnas neatkarību, padarot to par dogmatikas apakšdisciplīnu, no otras puses, tas radīja sistemātiskās teoloģijas iespējas apšaubīt praktiskās teoloģijas atbilstību un pielietojamību. Šāda veida attiecību rezultāts bija abu disciplīnu nošķiršanās.
Ja tiek lietots jēdziens “lietišķā teoloģija” (theologia applicata), tad šādā nozīmē “teorētiskajai” teoloģijai (sistemātiskajai, Bībeles, baznīcas vēstures) ir piešķirta imunitāte pret nepieciešamajām pārmaiņām pieredzes gaismā. Lietišķās teoloģijas darbības formula ir teoloģiskas zināšanas, kas tiek attiecinātas, pielietotas ticīgo kopienas praksē. K. Barts uzskatīja, ka ticīgo kopienai pašai par sevi ir jāatbilst bibliskajam Dieva vārdam. Dieva vārda atklāsme Bībelē ir transformējoša pati par sevi. Šī ir tradicionāla pieeja praktiskās teoloģijas izpratnei, un tā dominēja līdz pat 20. gs. 50.–60. gadiem. Neraugoties uz to, arī mūsdienu apstākļos daži praktiskās teoloģijas pētnieki turpina aizstāvēt un attīstīt šīs pieejas validitāti. Piemēram, P. Vords turpina pamatot klerikālās paradigmas prioritāti, jo bez tās nav iespējama skaidra sasaiste ar baznīcu un tās praksi. Viņa praktiskā teoloģija ir fundamentāli ekleziāla un teoloģiska savā būtībā, jo ticīgo kopienas dzīve ir praktiskā teoloģija. Tādēļ teoloģijas studijas ir veids, kā pilnveidot savu ticības dzīvi. Lietišķi teoloģiska domāšana ir doktrināla un bibliska, tāpēc konservatīva. Teologi virzās no teorijas uz praksi, no gūtajām zināšanām uz to pielietojumu. Redzamākie šīs pieejas, dažkārt dēvētas par neokonesionālo pieeju, teologi ir H. Nouens un T. S. Odens. H. Noens uzsver kristīgās tradīcijas, precīzāk, reliģiskās un garīgās dzīves, atbilstību mūsdienu dzīvei. Viņš pārsvarā pēta Tuksneša tēvu (Desert Fathers) teoloģijas un mūsdienu garīguma savstarpējo mijiedarbību. Tuksneša tēvu periods (3.–5. gs.) atklāj, ka kristietība pirmsākumos bijusi ļoti daudzkrāsaina, elastīga un eksperimentiem atvērta kustība. Kristietība nekad nav bijusi tik iecietīga pret dažādību un tik atvērta radikālām inovācijām kā savas attīstības sākumā. H. Noena darbi ir personiski, autobiogrāfiski, viņa teoloģiju iespaido dalība L’Arche kopienā (atbalsta kopiena cilvēkiem ar mentālās veselība traucējumiem), kuras dibinātājs ir priesteris Žans Vanjē (Jean Vanier). T. S. Odens nodarbojas ar psihoterapijas un kristīgās tradīcijas atbilstības pētīšanu. Viņš uzskata, ka kristīgajā Evaņģēlijā apslēptie pieņēmumi ir efektīvākais psihoterapijas pamats. T. S. Odens uzskata, ka humānpsihologa Karla Rodžersa (Carl Rogers) klienta centrētās terapijas pamatprincipi netieši norāda uz Dieva un radības attiecībām, kas izskaidrotas kristīgajā tradīcijā. Tomēr viņš noliedz cilvēka pieredzes prioritāti iepretim dievišķajai patiesībai un tās atklāsmei kristīgajā tradīcijā.
Kā apgalvo D. S. Braunings, daudzi mūsdienu pētnieki K. Barta praktiskās teoloģijas modeli uzskata par daļēji patiesu vai pat aplamu. D. S. Braunings veido savu praktiskās teoloģijas teoriju, pieņemot apgalvojumu, ka teoloģija ir praktiska daudz sarežģītākā veidā nekā K. Barta modelī. K. Barts uzskata, ka teoloģija ir Dieva sistemātiska pašatklāsme kristīgajai baznīcai un ka cilvēka izpratnei, rīcībai un praksei, interpretējot Dieva pašatklāsmi, netika piešķirta nozīme. D. S. Braunings piedāvā praktiskās teoloģijas modeli, kurā pētniecība sākas ar ticīgo kopienas praksi, reflektē par to sistemātiskās, bibliskās un baznīcas vēstures gaismā un refleksiju rezultātā piedāvā jaunas prakses iespējas. Šo modeli iespējams attēlot šādā diagrammā:

Dona S. Brauninga praktiskā teoloģija.
D. S. Braunings uzskata, ka teologs iepretim Dievam, rakstiem un baznīcas vēsturiskajai liecībai nav kā Džona Loka (John Locke) “baltā lapa”, gaidot, ka tiks aizpildīts un tad ievietots konkrētā praktiskā situācijā. Teoloģiskie uzdevumi izriet no jautājumiem, kas tiek rosināti, īstenojot laicīgas vai reliģiskas prakses. Praktiskā domāšana un gudrība jeb phronēsis D. S. Brauninga interpretācijā saistīta ar uzskatiem, kas integrē tādu zinātnieku kā Hanss Georgs Gadamers (Hans Georg Gadamer) un Alasdērs Makintairs (Alasdair MacIntyre), Svētais Augustīns (Aurelius Augustinus Hipponensis), Akvīnas Toms (Tommaso d'Aquino), Deivids Hjūms (David Hume), Imanuels Kants (Immanuel Kant), Viljams Džeimss (Willian James), Džons Djūijs (John Dewey), Ričards Rortijs (Richard Rorty), Rihards Jakobs Bernšteins (Richard Jacob Bernstein), Jirgens Hābermāss (Jürgen Habermas) atziņas. Šī praktiskā gudrība ir jēgpilna un balstīta teorijā, kur tā nav nošķirta no prakses. Ikviena prakse, arī reliģiskā, ietver kādas teorijas. Reliģiskās kopienas, kā ikviena kopiena, piedzīvo krīzes, kas rosina reflektēt (uzdot jautājumus) par šo krīžu teorētisko pamatu. Rūpīga krīzes iemeslu analīze paredz kopienai pārbaudīt Svētos Rakstus un notikumus, kas nosaka tās prakses normas un ideālus. Process paredz šo normatīvo tekstu iztaujāšanu un diskusiju starp šiem tekstiem un jautājumiem. Līdz ko prakse mainās, tā mainās arī jautājumi. Praktiskā teoloģija nozīmē vairāk nekā savstarpēji saistīts, dialoģisks process, nekā vienkārši teoloģisku patiesību pielietojums un secinājumi praksē. Gerbers Heitinks (Gerber Heitink) praktisko teoloģiju nodēvē par krīzes teoloģiju.
Pīta Vorda (Pete Ward) ieskatos praktiskā teoloģija, kas praksei un pieredzei piešķir prioritāru lomu iepretim doktrīnai, ir noteiktas politikas virzīta un ievirza praktisko teoloģiju mūsdienu teoloģiskās diskusijas liberālajā diskursā.