AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 28. aprīlī
Klāss Vāvere

Roxy Music

ietekmīga angļu rokgrupa 20. gs. 70. un 80. gados

Saistītie šķirkļi

  • ārtroks
  • avangards, mūzikā
  • Braiens Ferijs
  • Braiens Īno
  • elektroniskā mūzika
  • glamroks
  • popmūzika
  • poproks
  • soulmūzika
Roxy Music. 20. gs. 70. gadi.

Roxy Music. 20. gs. 70. gadi.

Avots: Michael Ochs Archives/Getty Images, 74294079.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Agrīnais periods ar Braienu Īno
  • 4.
    Pēc Braiena Īno. Pasaules slava un pirmā izjukšana
  • 5.
    Atgriešanās, otrā izjukšana un vēlreizēja apvienošanās
  • 6.
    Dalībnieku darbība ārpus Roxy Music
  • 7.
    Nozīme rokmūzikas attīstībā
  • 8.
    Mūzikas industrijas novērtējums
  • 9.
    Dalībnieki*
  • 10.
    Ievērojamākās Roxy Music dziesmas
  • 11.
    Albumi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Agrīnais periods ar Braienu Īno
  • 4.
    Pēc Braiena Īno. Pasaules slava un pirmā izjukšana
  • 5.
    Atgriešanās, otrā izjukšana un vēlreizēja apvienošanās
  • 6.
    Dalībnieku darbība ārpus Roxy Music
  • 7.
    Nozīme rokmūzikas attīstībā
  • 8.
    Mūzikas industrijas novērtējums
  • 9.
    Dalībnieki*
  • 10.
    Ievērojamākās Roxy Music dziesmas
  • 11.
    Albumi

Daudzveidīgas piecu iepriekšējo desmitgažu populārās mūzikas ietekmes apvienojot ar avangarda mūzikas un elektroniskās mūzikas elementiem, kā arī atsaucēm uz popārta un kino klasiku, Roxy Music radīja sava laika kontekstā eksotiski retrofutūrisku mūziku, kas dažādos grupas darbības periodos klasificēta kā glamroks, ārtroks un poproks, un atstājusi paliekošu iespaidu uz dažādu vēlāko stilistiku mūziķiem.

Grupas rašanās

Roxy Music 1970. gadā Londonā (Anglija) izveidoja dziedātājs Braiens Ferijs (Bryan Ferry) un basģitārists Greiems Simpsons (Graham Simpson). Sākumperiodā pārējie mūziķi vairākkārt mainījās, taču īsi pirms debijas albuma ierakstīšanas 1972. gadā sastāvs nostabilizējās. Bez abiem dibinātājiem tajā ietilpa Endijs Makejs (Andy Mackay, pilnā vārdā Endrū Makejs, Andrew Mackay); Fils Menzenera (Phil Manzanera, īstajā vārdā Filips Džefrijs Tārget-Edamss, Philip Geoffrey Targett-Adams), Braiens Īno (Brian Eno, pilnā vārdā Braiens Pīters Džordžs Īno, Brian Peter George Eno) un Pols Tompsons (Paul Thompson). Vairumam dalībnieku bija tikai minimālas muzikālās iemaņas, taču visiem piemita daudzveidīgas intelektuālas un mākslinieciskas intereses (B. Ferijs bija studējis glezniecību, E. Makejs – mūziku un angļu literatūru, B. Īno – mākslu un eksperimentālo mūziku). Sākumā grupu sauca Roxy (pēc ultramoderna tāda paša nosaukuma kinoteātra, kas 1927. gadā sāka darboties Ņujorkā, Ņujorkas pavalstī, Amerikas Savienotās Valstis, ASV), bet vēlāk – Roxy Music.

Agrīnais periods ar Braienu Īno

Grupas pastāvēšanas pirmajos gados visu dziesmu autors bija B. Ferijs, taču tās māksliniecisko virzību vienlīdz noteica gan viņa aizraušanās ar iepriekšējo paaudžu popmūziku, 50. gadu rokenrolu, arī 60. gadu soulu un The Beatles, gan B. Īno interese par avangarda mūziku un jauno elektronisko tehnoloģiju ģenerētām skaņām; netieša, bet vienojoša un stimulējoša ietekme visiem mūziķiem bija The Velvet Underground avangarda roka eksperimenti.

Pirmie albumi Roxy Music (1972) un For Your Pleasure (1973) apvienoja gan pagātnes kiča, gan aktuālās avangarda un t. s. pagrīdes mūzikas estētiskās nostādnes un apliecināja Roxy Music kā vienu no sava laika spilgtākajām un oriģinālākajām grupām. Tehniskas virtuozitātes trūkumu mūziķi kompensēja ar neparastiem elektronisku un akustisku instrumentu salikumiem, bagātīgi niansētām skaņu faktūrām, atmosfērisku un spontāni svaigu kopskanējumu, kam bija liela ietekme uz vēlākajām pankroka, postpanka un jaunā viļņa stilistikām.

Tikpat neparasta kā mūzika, bija grupas vizuālā identitāte – eleganti un erotiski provokatīvi skaņuplašu vāki, uzsvērti teatrāli, koši eklektiski mūziķu apģērbi, arī kosmētikas pielietojums, kas krasi kontrastēja ar progresīvā roka aprindās iecienītajiem džinsiem un T-krekliem. Tieši spilgtais ārējais iespaids bija galvenais iemesls, kādēļ sākotnēji Roxy Music bieži tika pieskaitīti aktuālajai glamroka estētikai un līdz ar Deividu Boviju (David Bowie) kļuva par tās intelektuālā novirziena līderiem.

Pēc otrā albuma B. Īno Roxy Music atstāja – viņu nomainīja agrākais grupas Curved Air mūziķis Edijs Džobsons (Eddie Jobson, pilnā vārdā Edvīns Džobsons, Edwin Jobson). Savukārt jau pēc debijas albuma iznākšanas Roxy Music veselības problēmu dēļ pameta G. Simpsons – vienīgais basģitārists, kurš bijis tās oficiālajā sastāvā (turpmāk ierakstos un koncertturnejās basģitāru spēlēja pieaicināti mūziķi).

Pēc Braiena Īno. Pasaules slava un pirmā izjukšana

Līdz ar B. Īno aiziešanu un B. Ferija vienpersoniskas idejiskās vadības nostiprināšanos grupas mūzika lielā mērā zaudēja eksperimentālo raksturu, taču ne māksliniecisko individualitāti. Albumi Stranded (1973, grupas pirmais Nr. 1 Anglijā); Country Life (1974) un Siren (1975) guva arvien plašākus panākumus, tika slavēti par muzikālu svaigumu un melodisku eleganci, turklāt divi pēdējie (arī singls Love Is the Drug, 1975) grupai, kura iepriekš tika uzskatīta par izteikti anglisku fenomenu, sagādāja ievērību arī ASV un citās valstīs. Roxy Music šajā laikā bija ne vien starp mākslinieciski interesantākajiem, bet arī populārākajiem angļu rokmūziķiem, turklāt līdzīgus panākumus baudīja arī B. Ferija solokarjera. Tieši viņa individuālā darbība kļuva par galveno iemeslu arvien plašākus panākumus gūstošās grupas pastāvēšanas izbeigšanai 1976. gadā (kaut pārējie mūziķi arī turpmāk piedalījās dziedātāja soloierakstu tapšanā).

Atgriešanās, otrā izjukšana un vēlreizēja apvienošanās

1978. gadā Roxy Music atkal apvienojās iepriekšējā sastāvā (atskaitot E. Džobsonu) un ieskaņoja albumu Manifesto (1979), kurā pieaugusi taustiņinstrumentu loma, savukārt stilistiku papildinājušas aktuālās disko, fanka un jaunā viļņa ietekmes. Līdzīgā stilistikā ieturēts arī albums Flesh + Blood (1980) ar populārajiem singliem Oh Yeah; Same Old Scene un Over You. Kaut atsevišķi kritiķi grupai pārmeta kādreizējā novatorisma nomaiņu pret prognozējami komfortablu, radio draudzīgu skanējumu, Flesh + Blood guva lielus komerciālus panākumus (Nr. 1 Anglijā) un pieskaitāms sava laika meinstrīma mūzikas spilgtākajiem ierakstiem. Joprojām augošo Roxy Music popularitāti apliecināja arī albumā neiekļautais skaņdarbs Jealous Guy (1981) – nesen nogalinātā Džona Lenona (John Lennon) dziesmas kaverversija, grupas vienīgais singls, kas sasniedzis Anglijas topa virsotni.

Par grupas darbības radošo kulmināciju nereti atzīts albums Avalon – izsmalcinātu melanholiski romantisku t. s. pieaugušo popmūzikas dziesmu krājums, kurā starp citām augstvērtīgām dziesmām iekļauti divi no Roxy Music populārākajiem hitiem – More Than This un tituldziesma –, kas arī 21. gs. bieži dzirdami daudzu radiostaciju programmās. Trīs nedēļas noturoties Anglijas topa 1. vietā, Avalon kļuva par grupas visveiksmīgāko darbu, tādēļ jo pārsteidzošāka bija tās darbības izbeigšana 1983. gadā, tūlīt pēc albuma koncertturnejas.

2001. gadā B. Ferijs, E. Makejs, F. Menzenera un P. Tompsons kopīgo darbību atjaunoja un devās grupas pastāvēšanas trīsdesmitās jubilejas koncertturnejā. Turpmākajos desmit gados Roxy Music veica vēl vairākas atzinīgi novērtētas turnejas (t. sk. Covid-19 pandēmijas novēlināta grupas dibināšanas piecdesmitgades turneja 2022. gadā) un pat sāka ierakstīt jaunu albumu, aizvadot pirmās sesijas ar B. Īno līdzdalību kopš 1973. gada. Tomēr albums netika pabeigts.

Dalībnieku darbība ārpus Roxy Music

B. Īno pēc šķiršanās no Roxy Music īstenoja veiksmīgu solokarjeru, kļūstot par vairāku paaudžu eksperimentālās rokmūzikas autoritāti, elektroniskās ambientās mūzikas pionieri un pieprasītu producentu, kura vadībā tapuši ievērojami D. Bovija; U2; Talking Heads; Lorijas Andersones (Laurie Anderson) un citu mākslinieku ieraksti.

B. Ferijs solo albumus izdeva gandrīz visas Roxy Music darbības laikā un arī vēlāk turpināja veiksmīgu solokarjeru. 2019. gadā uzsāka lielu turneju, kuras koncerti pamatā veltīti Avalon repertuāram.

F. Menzenera 20. gs. 70. gados darbojies eksperimentālas rokmūzikas grupās 801 (tās dalībnieks bija arī B. Īno) un Quiet Sun. Vēlāk izdevis soloalbumus, muzicējis īslaicīgā grupā The Explorers un kā ģitārists, mūzikas autors un producents sadarbojies ar B. Īno; B. Feriju, Deividu Gilmoru (David Gilmour); Eniju Lenoksu (Annie Lennox); Robertu Vaietu (Robert Wyatt) un citiem mūziķiem.

E. Makejs izdevis soloalbumu, sacerējis kino mūziku, spēlējis grupā Explorers un – kopā ar F. Menzeneru – projektā Manzanera and Mackay.

E. Džobsons pēc Roxy Music muzicējis grupās UK; Jethro Tull, kā arī Frenka Zapas (Frank Zappa) pavadītājsastāvā, izdevis solo ierakstus.

Nozīme rokmūzikas attīstībā

Būdama viena no oriģinālākām grupām 70. gadu 1. pusē, Roxy Music virtuozi apvienoja dažādu laikmetu stilistiskās ietekmes (no 20. gs. 20. un 30. gadu popdziesmām līdz aktuālajam ārtrokam), roka estētiku papildinot ar avangarda mūzikas, aktuālās vizuālās mākslas (popārts) un modes idejām. Grupas pirmais albums nereti minēts starp visu laiku spilgtākiem debijas ierakstiem – profesionālismu kā mūzikas kvalitātes pamatkritēriju aizstājot ar idejisku svaigumu un izpildījuma spontanitāti, tas pārstāvēja jaunu tradīciju, kura jau pēc dažiem gadiem kļuva par nozīmīgu pankroka mūziķu paaudzes iedvesmas avotu. Savukārt Roxy Music vēlākie, profesionāli izsmalcinātie ieraksti veicināja postpanka, jaunā viļņa un jaunā romantisma stilistiku rašanos un attīstību. Grupas radošie meklējumi un daudzveidība iedvesmojusi tādus mūziķus kā D. Bovijs; The Stranglers; The Sex Pistols; Buzzcocks; The Smiths; Ultravox; The Cars; Blondie; Gerijs Ņūmens (Gary Numan); Greisa Džounsa (Grace Jones); Visage; Siouxsie and the Banshees; Duran Duran; Depeche Mode; Bauhaus; Japan; Talk Talk; Joy Division; New Order; The Cure; The Human League; Cabaret Voltaire; Chic; Tears for Fears; a-ha; Alphaville; Suede; U2; INXS; Scissor Sisters un daudzus citus.

Savukārt 21. gs. elektroniskās mūzikas grupa Ladytron savu nosaukumu aizguvusi no Roxy Music debijas albuma dziesmas.

Mūzikas industrijas novērtējums

Roxy Music uzņemta Rokenrola slavas zālē (Rock and Roll Hall of Fame, 2019). For Your Pleasure un Avalon iekļauti žurnāla Rolling Stone 500 visu laiku labāko albumu reitingā (500 Greatest Albums of All Time, 2020).

Dalībnieki*

B. Ferijs (vokāls, taustiņinstrumenti, 1970–1983; 2001–2011)

G. Simpsons (basģitāra, 1970–1972; miris 2012)

E. Makejs (oboja, saksofons, 1970–1983; 2001–2011)

B. Īno (sintezators, lenšu manipulācijas, 1970–1973)

P. Tompsons (sitamie instrumenti, 1970–1980; 2001–2011)

Deivids O’Lists (David O’List; ģitāra, 1970–1972)

F. Menzenera (ģitāra, 1972–1983; 2001–2011)

E. Džobsons (sintezators, vijole, 1973–1976)

* pastāvēšanas sākumperiodā grupā īslaicīgi bijuši arī citi dalībnieki, bet vēlāk gan ierakstos, gan koncertturnejās piedalījušies arī oficiālajā sastāvā neietilpstoši papildmūziķi

Ievērojamākās Roxy Music dziesmas

A Song for Europe; Avalon; Do the Strand; Editions of You; If There Is Something; In Every Dream Home a Heartache; Ladytron; Love is the Drug; More Than This; Mother of Pearl; Oh Yeah; Over You; Pyjamarama; Re-Make/Re-Model; Same Old Scene; Street Life; The Bogus Man; The Space Between; The Thrill of It All; Virginia Plain

Roxy Music debijas albums Roxy Music (1972).

Roxy Music debijas albums Roxy Music (1972).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Albumi

Roxy Music (Island/Reprise, 1972); For Your Pleasure (Island/Reprise, 1973); Stranded (Island/Reprise, 1973); Country Life (Island/Reprise, 1974); Siren (Island/Reprise, 1975); Viva!* (Island/Reprise, 1976); Manifesto (Polydor/Reprise, 1979); Flesh + Blood (Polydor/Reprise, 1980); Avalon (Polydor/Reprise, 1982); Heart Still Beating* (Virgin/Reprise, 1990); Live* (Eagle, 2003)

* koncertieraksti

Multivide

Roxy Music. 20. gs. 70. gadi.

Roxy Music. 20. gs. 70. gadi.

Avots: Michael Ochs Archives/Getty Images, 74294079.

Roxy Music televīzijas šovā. Hilversuma. Nīderlande, 01.05.1973.

Roxy Music televīzijas šovā. Hilversuma. Nīderlande, 01.05.1973.

Fotogrāfs Gijsbert Hanekroot. Avots: Redferns/Getty Images, 158647222.

Roxy Music koncerts Vemblija arēnā albuma Avalon koncertturnejas ietvaros. Londona, 22.09.1982.

Roxy Music koncerts Vemblija arēnā albuma Avalon koncertturnejas ietvaros. Londona, 22.09.1982.

Fotogrāfs Pete Still. Avots: Redferns/Getty Images, 1155397084.

Roxy Music debijas albums Roxy Music (1972).

Roxy Music debijas albums Roxy Music (1972).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Roxy Music. 20. gs. 70. gadi. No kreisās: Fils Menzenera, Braiens Īno, Braiens Ferijs, Endijs Makejs un Pols Tompsons.

Avots: Michael Ochs Archives/Getty Images, 74294079.

Saistītie šķirkļi:
  • Roxy Music
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • ārtroks
  • avangards, mūzikā
  • Braiens Ferijs
  • Braiens Īno
  • elektroniskā mūzika
  • glamroks
  • popmūzika
  • poproks
  • soulmūzika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Roxy Music tīmekļa vietne
  • Roxy Music rezultāti Apvienotās Karalistes Oficiālajā singlu un albumu tabulā
  • Roxy Music rezultāti Billboard singlu un albumu tabulā
  • Rolling Stone, 500 visu laiku labākie albumi, 500 Greatest Albums of All Time, 31.05.2012.
  • Allens, Dž., The Guardian, Roxy Music: 10 labākās dziesmas, Allen, J., Roxy Music: 10 of the Best, 25.02.2015.
  • Sevidžs, Dž., The Guardian, Braiens Ferijs: kā Roxy Music izgudroja ārtpopu, Savage, J., Brian Ferry on how Roxy Music invented art pop, 01.02.2018.

Ieteicamā literatūra

  • Bracewell, M., Re-Make/Re-Model: Becoming Roxy Music, Da Capo Press, 2008.
  • Buckley, D., The Thrill of it All: The Story of Bryan Ferry & Roxy Music, André Deutsch, 2004.
  • Doyle, T., Playing to the Gallery, Mojo, April 2018.
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 5th edn., London, Omnibus Press, 2007.
  • Rees, D. and L. Crampton, Q Encyclopedia of Rock Stars, 2nd edn., London, New York, Stuttgart, Moscow, 1999.
  • Richards, S., Roxy Music. Album by Album, Uncut, June 2022.
  • Uncut, The Ultimate Music Guide: Introducing Roxy Music, January 2019.
  • Ward, E., G. Stokes and K. Tucker, Rock of Ages. The Rolling Stone History of Rock and Roll, New York, Rolling Stone Press, Summit Books, Distributed by Simon & Schuster, 1986.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Williams, R., Roxy Music, Melody Maker, 12.02.1972.
  • Williams, R., Roxy Music, Melody Maker, 29.07.1972.
  • Wirth, J., Roxy Music (reissue, 1972) profile, Uncut, March 2018.

Klāss Vāvere "Roxy Music". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/32307-Roxy-Music (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/32307-Roxy-Music

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana